Avinor har inngått avtale om samarbeid med Knowit Experience de neste tre årene, med mulighet for 1+1 år.

Knowit Experience sikret seg Avinor-avtale verdt inntil 70 millioner kroner

Skal samarbeide om reklamebyråtjenester og strategisk merkevarerådgivning for Avinor i minimum tre år.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi har nå et større behov for direkte kommunikasjon og våre behov har endret seg gjennom pandemien, forklarer markeds- og kommunikasjonssjef i Avinor, Cathrine Fuglesang Framholt til KOM24.

I tre og et halvt år har Avinor samarbeidet med byrået Per Høj.

– Vi forlenget avtalen med et halvt år, og hadde egentlig ikke behov for å bytte byrå, men kontraktsformen passet oss ikke lenger.

Avinor har hatt en såkalt retaineravtale med fastpris for byråtjenester.

– Denne type kontrakt gjør det lite fleksibelt, og spesielt gjennom en pandemi i snart to år. Kontrakten vi nå har signert gjelder per prosjekt.

Holdt høyt nivå

I begynnelsen av desember landet Avinor og Knowit Experience en avtale om samarbeid. Byrået skal stå for reklamebyråtjenester og strategisk merkevarerådgivning de neste tre årene, med mulighet for forlengelse og totalt fem år.

– Potensielt er det en avtale verdt mellom 50–70 millioner kroner, avhengig av et samarbeid over tre, fire eller fem år.

F.v. prosjektleder Borghild Lovise Feet, senior tekstforfatter Petter Andersen, prosjektleder Merete Land, markeds- og merkevaresjef Tone Tuxen (Avinor), senior AD Anders Asheim, strategirådgiver og kundeansvarlig Anders Aunbu, konseptutvikler og kreativ leder Tor Martin Bøe og markeds- og kommunikasjonssjef Cathrine Fuglesang Framholt (Avinor).

Som en offentlig aktør må Avinor gjennom en anbudsrunde.

– Vi har jobbet med dette i lang tid. Tidlig i våres avdekket vi våre behov, deretter ble anbudet lyst ut. Prosessen videre har bestått av innlevering av tilbud, beskrivelse i pitch og hvordan de konkurrerende byråene ønsket å organisere seg.

Totalt var det ti byråer som var med i kampen, før det var sju av disse som var kvalifisert til å delta i case-oppgaven. Caset handlet om trafikkutvikling og hvordan de ville jobbe for å sikre gode og relevante ruter til Avinors flyplasser.

– Det har også handlet om å jobbe videre med et bærekraftig luftfartsnett, aktivere passasjerer gjennom B2C og forretningspartnere gjennom B2B.

Fuglesang Framholt er imponert over nivået blant byråene.

– Det var en stor case-oppgave og jeg må si at alle som har deltatt her gjort en solid innsats. Det jeg er mest imponert over er hvordan de har klart å sette seg inn i Avinors situasjon.

Forsterket informasjonsbehov

Gruppen som har evaluert hvert case, representert fra marked- og kommunikasjon, kommersiell avdeling og avdeling for trafikkutvikling, landet til slutt på Knowit Experience.

– Tre avdelinger har vært aktive i valg av byrå, og det har vært viktig for å sikre tverrfaglighet slik at vi landet på det byrået som på alle mulige måter passer oss og våre behov på best mulig måte. I tillegg har vi målt kvalitet og pris, der kvalitet er det viktigste.

Det har vært viktig for evalueringsgruppa i løpet av byråenes presentasjon å vite sammensettingen av hvilke team de ville stille med.

– Det var viktig for oss å vite hva slags kompetanse og ressurser de ulike byråene ville prioritere i et samarbeid med oss.

Avinor har 44 flyplasser, og opplever gjennom pandemien at målrettet ikommuniakjson har blitt langt viktigere.

– Vi får stadig bedre kompetanse inhouse, og ser at behovet for direkte kommunikasjon med passasjerene er i økende behov. Dette er et direkte resultat av pandemien som har rammet flybransjen særdeles hardt. Kommunikasjonsbehovet har i større grad endret seg med nyhetsbrev og en kombinasjon av hvilke tjenester vi kjøper og hva vi har kompetanse til selv.

På bare tre år mener hun kommunikasjonsbehovet har endret seg drastisk.

– Vi ser at måten for å kommunisere med målgruppen har endret seg, og jeg tror det handler mer om å jobbe som en redaksjon i ett team som sammen med byråene planlegger innhold og aktiviteter for alle kanalene. Vi ser også at innhold er mye viktige i dag enn det var for bare tre år siden. Før var det fortsatt mange tradisjonelle reklamekampanjer, nå er informasjonsbehovet forsterket og viktig.

Kontrakten med Knowit Experience er aktiv fra 1. januar 2022.

Kreativt Forum og Kampanje har tidligere omtalt kontrakten.

Powered by Labrador CMS