Mills med hemmelig stunt i Oslo: Delte ut 200 000 kroner til kriserammede bedrifter
– At dette betydde så mye kunne vi ikke forutsett.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det er utrolig gøy at dette er blitt så stort.
Det sier informasjonssjef i Mills, Kjersti Johannessen til KOM24.
Tirsdag denne uken ble det kjent at det var de som var de gavmilde giverne av 200 000 kroner til kriserammede restauranter og uteplasser på Grünerløkka i Oslo.
Alt foregikk i den største hemmelighet
– Dette var en tanke som dukket opp rett før påske. Det var lock down og alt føltes som en evig påske. Vi vet at det er mange steder har det tungt nå, så kan vi gjøre noe hyggelig for næringslivet raskt?, forteller hun.
Som sagt så gjort. De tok kontakt med Sollin Sæle i Behold Oslo for å finne ut hvordan de kan gjøre dette på best mulig måte for bedriftene og natt til fredag, rett før påske, var de ute og hang opp plakater over hele Grünerløkka der de bad om innspill.
Alt foregikk i den største hemmelighet, det var svært få personer som kjente til prosjektet. Og alt fra første stund var det en suksess, sier Johannessen.
– Dagen etter kom jeg ut på gaten fra der jeg bor, der hang det en plakat og det stod masse folk som så på plakaten og tok bilder. Det var ganske morsomt, sier hun.
Mills har en lang historie på Grünerløkka. Selskapet har vært der siden 1885 og selv om det bare er administrasjonen som er igjen der nå, er de 120 personer som jobber der.
– Mills er i en situasjon der det har gått bra med oss i koronatiden. Det har vært et økonomisk godt år for Mills, sånn at da er det utrolig hyggelig å gi noe tilbake og bidra til vekst i det området som vi er så glade i, sier hun.
– Mange av oss bor på Løkka selv og alle som jobber på Mills gleder seg til det åpner og det blir mulig å gå ut og glede seg.
– Helt rørt
De satte opp en Instagram-konto der folk kunne sende inn tips til, der strømmet det inn med tilbakemeldinger og forslag og til slutt satt de der med over 1000 nominasjoner. Det var vanskelig å bestemme seg, så i stedet for å dele ut 100 000 kroner, fikk de lov til å dele ut 200 000 kroner.
– Jeg er helt rørt av de tilbakemeldingene som kommet. At det betydde så mye er ikke noe vi kunne forutse, sier Johannessen.
Det var kafé og mikrobryggeriet Humla og Vespa som stakk av med den største pengesummen på 100 000 kroner. Maria Waage sier til Avisa Oslo, som omtalte gaven først, at hun skal blant annet bruke pengene på å oppgradere uteserveringen med plantekasser, ny isbitmaskin og trekke inn mer strøm til pizzaovn.
Fire andre steder har fått 25 000 kroner hver. I tillegg kjøper Mills gavekort på tre restauranter på Grünerløkka på til sammen 75 000 kroner.
I dag er all produksjonen til Mills flyttet til Drammen og Fredrikstad, Johannessen sier at de nå ser på hva de kan gjøre i de byene.