Siren Dahlsveen og Rebekka Sanna har begge fått summer interns i Mills.

Siren og Rebekka er Mills sine summer interns

– De har rykende fersk fagkunnskap som de bruker til å løse oppgavene de jobber med, sier HR-sjef i Mills, Astrid Grimstad.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I flere år har Mills gitt to masterstudenter muligheten til praksis i deres markedsavdeling. I år falt valget på Siren Dahlsveen og Rebekka Sanna, som skal gjennom praksis i totalt fire uker, fordelt over to uker i juli og august.

Flere av våre summer interns har fått fast jobb, og er i dag verdifulle ansatte hos oss i Mills, sier HR-sjefen.

– Både Rebekka og Siren leverte imponerende videosøknader og kom med relevante og gode forslag til hvordan vi kan fremme våre klimavennlige produkter og hvordan vi kan markedsføre oss som en attraktiv arbeidsplass, sier HR-sjef i Mills, Astrid Grimstad til KOM24.

I ansettelsesprosessen ble kandidatene bedt om å sende inn en kort video hvor de presenterte seg selv og svarte på konkrete problemstillinger.

– Bakgrunnen til å vi har valgt å benytte en slik søknadsmetode, er at vi istedenfor å lese gjennom CV og søknader, blir kjent med kandidatene på en helt annen måte. I tillegg skal kandidatene jobbe med konkrete og aktuelle problemstillinger hos oss, og vi er derfor på jakt etter personer som evner å tenke kreativt og løsningsorientert. Dette får vi bedre avdekket i video-søknaden.

Fornøyd med søknadsprosessen

Dette var en søknadsmetode som falt i smak hos Dahlsveen og Sanna.

– Søknadsprosessen skilte seg positivt ut fra hva jeg har vært bort i tidligere. Det var en veldig interessant og morsom måte å søke jobb på, der man ble utfordret på litt andre måter enn den typiske prosessen der man kun sender inn cv og søknad, sier Dahlsveen til KOM24.

Videoen skulle være på maks to minutter der de skulle presentere seg selv, og svare på noen case-spørsmål relatert til Mills.

– Her ble vi oppfordret til å ta i bruk alle kreative grep vi måtte ønske. Videre var jeg med på to intervjurunder, der vi ble bedre kjent og gikk mer i dybden.

Dette er første gang Sanna søker hos Mills.

– Jeg har vært på intervjuer for andre bedrifter tidligere, men er veldig glad jeg fikk internship hos Mills, fordi jeg føler det er en veldig god match. De er veldig fremoverlente når det gjelder innovasjon og bærekraft, samtidig som de har et miljø hvor det er lov å prøve og feile, sier Sanna til KOM24.

Må spisse budskapet mot yngre folk

I sommer venter flere spennende arbeidsoppgaver for masterstudentene.

Vi skal arbeide innen merkevare og innovasjon, hvor vi skal jobbe med å skape vekst for bestemte merkevarer, samt å bistå med ekstern kommunikasjon. Mills gjør jo utrolig mange betydningsfulle tiltak innen bærekraft – så dette blir et fokus i i kommunikasjonsarbeidet, sier Dahlsveen.

Sanna får et eget prosjekt relatert til en av merkevarene til Mills.

– Dette skal jeg jobbe med gjennom sommeren, før jeg gir en presentasjon på slutten av internshipet. I løpet av oppholdet ser jeg for meg å få et godt innblikk i hvordan Mills jobber med å utvikle merkevarene sine, og hva det innebærer å jobbe som merkevaresjef.

HR-sjefen sier de har som mål å levere sunnere produkter med lavt klimaavtrykk i mest mulig resirkulerbar emballasje.

– Og dette er noe vi ønsker å snakke mer om. Siren og Rebekka vil hjelpe oss med å spisse budskapene for å nå ut til unge mennesker i alderen 18 til 30 år, sier Grimstad.

Gir verdifull kunnskap

I tillegg skal de jobbe med to av deres merkevarer for å se hvordan disse kan utvikles og rigges for fremtidig vekst.

– Jeg håper på å utvikle meg både faglig og personlig, og finne ut nærmere hvilket spesifikk retning innen fagfeltet jeg ønsker å gå videre med i fremtiden. Dersom arbeidsplassen viser seg å være god match, slik jeg har fått inntrykk av, håper jeg jo også at internshipet potensielt kan gi videre muligheter i selskapet, sier Dahlsveen.

Sanna ser fram til å bli bedre kjent med Mills som arbeidsgiver.

– Jeg håper å gi et godt inntrykk i sommer med tanke på videre jobbmuligheter etter endt studie.

Grimstad forteller at Mills over årene har fått inn svært mange dyktige kandidater.

– De har rykende fersk fagkunnskap som de bruker til å løse oppgavene de jobber med. For oss er gir dette en svært verdifull kunnskap, og i tillegg benytter vi våre medarbeidere i marketingavdelingen som mentorer. Flere av våre summer interns har fått fast jobb, og er i dag verdifulle ansatte hos oss i Mills.

Powered by Labrador CMS