Valen-Utvik mener hun har noe å lære influenserne med fagboken
– Hvis du ikke engang vet hvorfor du er til stede på sosiale medier, kommer du heller ikke til å finne suksess der, forteller Astrid Valen-Utvik.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Strategisk rådgiver og eier i sosiale medier-selskapet Valen-Utvik, Astrid Valen-Utvik, har skrevet en fagbok om sosiale medier, som slippes til høsten.
Boken har fått tittelen «Suksess i sosiale medier».
– Jeg har blitt spurt mange ganger om hvorfor jeg ikke har skrevet bok om det jeg lærer bort daglig. Jeg har lenge hatt lyst, men jeg var usikker på hva vinklingen skulle være, for jeg visste at jeg ikke ville skrive en bok som ble utdatert før den i det hele tatt var ferdig, forteller Valen-Utvik til KOM24.
Hun mener mange av de grunnleggende prinsippene hun lærte bort da hun startet selskapet i 2009, fortsatt er de samme i dag.
– Mye handler om overordnede kommunikasjonsprinsipper, dette har ikke forandret seg siden jeg startet opp selskapet.
Valen-Utvik mener det er få bøker som omhandler sosiale medier her i Norge, og at denne boken absolutt trengs.
– Det jeg har skrevet er ikke i utgangspunktet en akademisk pensumbok. Den handler om hvordan man kan skape gode resultater på sosiale medier, og har en praktisk tilnærming til faget.
Røper alt
I boken, forteller Valen-Utvik, at hun røper alt hun lærer bort på sine kurs. Hun tror allikevel ikke dette vil stoppe folk med å komme til henne etter boken er gitt ut.
– Jeg tror heller det blir omvendt. Jeg har hele veien delt mange av tipsene mine gratis, og har aldri hatt en negativ opplevelse med det.
I boken har Valen-Utvik valgt en litt annerledes struktur enn andre bøker.
– I hvert kapittel stilles det et spørsmål. Første spørsmål er «Hva er målet deres med å være til stede i sosiale medier?» Hvis du ikke engang vet hvorfor du er til stede på sosiale medier, kommer du heller ikke til å finne suksess der.
I flere kapittel er det også QR-koder, hvor det ligger en ekstra video som forklarer oppgaver og konkrete tips som blir fremstilt i boken.
– Jobber man med de ulike oppgavene og verktøyene gjennom hele boken, har man til slutt en strategi som man kan bruke til sosiale medier, og hvordan lykkes der.
En bok for ledere
Boken ble i utgangspunktet laget til ledere og styreledere.
– Hovedmålgruppen var ledere, styreledere og styremedlemmer, men dette er en veldig praktisk og konkret bok, som passer like godt for de som jobber konkret med kommunikasjon og markedsføring. Den tredje målgruppen er selvfølgelig studenter som studerer medier og kommunikasjonsfag.
Boken kommer ut i starten av september, og Valen-Utvik mener også hun har noe å lære influenserne med fagboken om sosiale medier.
– Den kommer til å fungere for alle som vil jobbe proft med sosiale medier. Influensere som vil forstå faget mer, kan absolutt bruke boken.
I tillegg til å skape en ferdig strategi etter boken er ferdiglest, vil også Valen-Utvik at den skal fungere som et oppslagsverk.
– Jeg vil at man skal kunne bruke boken til å slå opp i hvis man trenger hjelp med konkrete problemstillinger. Om du trenger å lære mer om å måle resultater på sosiale medier, kan du slå opp på akkurat det kapittelet, eller om du trenger å vite hva godt innhold egentlig er, så er det et kapittel for det også. Det skal være et oppslagsverk med kunnskap lett tilgjengelig for å gi hjelp der man føler skoen trykker for akkurat din virksomhet. Allikevel tror jeg boken fungerer absolutt best hvis man leser hele fra A til Å.