MENINGER:
NĂ„ er det mange frustrerte sosiale medie-sjeler der ute đ€Ż
«Noen blir hacket, andre fÄr annonsekontoen sperret eller blir lÄst ute fra kontoer de har brukt Ärevis pÄ Ä bygge opp. Kjenner du deg igjen i noe av dette?», skriver Astrid Valen-Utvik.
Denne artikkelen er over to Ă„r gammel.
Dette innlegget er publisert pÄ Valen-Utviks LinkedIn-profil, og er gjengitt med tillatelse.
Mange klager over synkende engasjement og null organisk rekkevidde. Stadig nye funksjoner pÄ Instagram, endrede lÞsninger pÄ Facebook og de helsikes algoritmene som gjÞr at alle piler peker nedover.
Noen blir hacket, andre fÄr annonsekontoen sperret eller blir lÄst ute fra kontoer de har brukt Ärevis pÄ Ä bygge opp.
Kjenner du deg igjen i noe av dette?
Slapp av, pust med magen â det ordner seg nok. Grunnen til at jeg er sikker pĂ„ at dette ordner seg, er basert pĂ„ egen erfaring â etter mer enn 13 Ă„r i denne bransjen. Dette skjer igjen, og igjen, og igjen.
MÄlet til de sosiale plattformene, er at vi som brukere skal vÊre lengst mulig inne pÄ deres plattform. For at vi skal vÊre der lenge, vil vi oppleve at vi fÄr verdi i en eller annen form. At vi lÊrer noe, at vi blir underholdt, inspirert eller fÄr nyttig informasjon.
Utfordringen for de sosiale plattformene er at vi som brukere, vi forandrer oss. Det vi likte i gÄr, er det ikke sikkert at vi liker i morgen. Grunnen til at de sosiale kanalene kommer med nye endringer hele tiden, er naturligvis fordi de er nÞdt til det.
De mĂ„ forandre seg, fordi vi forandrer oss â og vi forventer at de skal holde tritt og hele tiden gi oss det vi vil ha. Selv fĂžr vi skjĂžnner selv hva det egentlig er vi vil ha. GjĂžr de sosiale plattformene ikke disse endringene, gĂ„r vi lei, bruker mindre tid hos dem og de fĂ„r dermed et dĂ„rligere og dĂ„rligere produkt Ă„ selge til sine annonsĂžrer.
NĂ„r jeg da sier at vi som sosiale medie-folk bĂžr puste med magen og roe oss ned, er det av flere grunner:
#1 Dette mÄ vi bli vant til
Det kommer ikke til Ă„ komme fĂŠrre endringer fremover, heller flere. Det kommer nye plattformer, nye formater, nye muligheter â og ikke minst; nye utfordringer. Og vi mĂ„ forholde oss til alt sammen. FĂžrste skritt pĂ„ veien mot Ă„ bli vant til dette, mener jeg er erkjennelse.
#2 Fokuser mer pÄ det du kan gjÞre noe med
Bruk mindre tid pÄ Ä kjefte pÄ de som lager de sosiale kanalene, og bruk null tid pÄ Ä kjefte pÄ brukerne av de sosiale kanalene, altsÄ mÄlgruppen din! Alt for mange mener at mÄlgruppen er kjip som ikke engasjerer seg i det fantastiske innholdet ditt. Er det ikke egentlig du som er kjip som ikke lager innhold verdt Ä engasjere seg i?
Godt innhold er godt innhold, bÄde for 13 Är siden, nÄ og garantert i enda mange Är fremover. Tenk langsiktig.
#3 Det er dette som gjĂžr det gĂžy Ă„ jobbe med sosiale medier!
Herre min, sÄ kjedelig det hadde vÊrt om sosiale medier anno 2022 var akkurat sÄnn som sosiale medier anno 2012 var. SÄ urutinerte vi var, sÄ uproffe, sÄ lite kreative, kan vi tenke. Egentlig gjorde vi bare sÄ godt vi kunne, med den kunnskapen vi hadde da. Og det er mer enn bra nok!
âââââââââââââââ-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til Ă„ skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.