Kaia Tetlie og Are Slettan mener man må finne balansen på hvor grundig en ansettelsesprosess er.

MENINGER:

Ansettelser bør ikke være bingo

«Det er sikkert riktig at noen overdriver ansettelsesprosessene, men Valen-Utviks uttalelser er en oppfordring til å skjene rett over i motsatt grøft.», skriver Are Slettan og Kaia Tetlie.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Astrid Valen-Utvik i Valen-Utvik AS tar hos KOM24 et oppgjør med «de lange ekstremt tidkrevende prosessene før man ansetter nye folk» og satser på å rekruttere raskere og profilere seg gjennom en stillingsannonse utformet som et bingobrett.

– Vi forventer ikke at folk skal være hos oss til evig tid, sier hun og legger til: – Fungerer ikke «forholdet» er dette noe vi finner ut av relativt fort.

I saken virker det som denne bingoen gjøres for å rekruttere fast ansatte. Ifølge nettsiden til Valen-Utvik AS har selskapet kun to fast ansatte: Astrid Valen-Utvik og ektemannen. Det virker dermed som Valen-Utvik primært har rekruttert samarbeidspartnere og frilansere, og det er noe ganske annet.

Fra grøft til grøft

Det er sikkert riktig at noen overdriver ansettelsesprosessene, men Valen-Utviks uttalelser er en oppfordring til å skjene rett over i motsatt grøft. For rekruttering av fast ansatte er alvor, og for viktig til å være bingo.

Å ta lett på ansettelser er respektløst overfor jobbsøkere. I dag har Norge den laveste arbeidsledigheten siden 2008. Det er arbeidstakers marked, og dagens arbeidstakere tar veloverveide valg basert på et helhetlig inntrykk av arbeidsgiveren. Verdier og arbeidsmåter tilpasset fremtiden er blant annet viktige kriterier for mange.

I en rekrutteringsprosess fortjener jobbsøkere å få mest mulig informasjon om plassen de søker til, slik at de kan ta et valg om dette er riktig sted for dem. Hos oss er det folkene som former retningen på selskapet, ikke motsatt. Av denne grunnen har vi alltid 2–3 jobbintervjuer hvor en jobbsøker får mulighet til å møte ulike medarbeidere i selskapet vårt. I hvert intervju møter man to ulike personer, som på ulike måter forteller om hvem vi er og hva vi gjør. Målet med dette er en gjensidig testing av om dette er riktig match eller ikke.

Å ta lett på ansettelser underslår også at man som seriøs arbeidsgiver påtar seg juridiske forpliktelser, også når «forholdet» ikke fungerer.

Til sist er det også dårlig butikk. I vår bransje lever vi av gode relasjoner mellom rådgiver og kunde. I dette perspektivet koster feilansettelser tid og krefter, skaper uro internt og skader kundeforhold.

Evigheten som perspektiv – både på ansettelser og kundeforhold

Hos oss tar vi ansettelser på største alvor. Vi har evigheten som perspektiv når vi ansetter, og vi gjør alt vi kan for å unngå et forhold som ikke funker, før vi prøver det ut.

Vi markerer alvoret ved å ansette folk uten prøvetid, slik at alle skal føle seg som del av selskapet fra dag én. Vi har også som ambisjon at alle ansatte en dag skal bli partnere og medeiere hos oss. Resultatet av dette arbeidet er en stabil stab, noe som igjen resulterer i at vi har mange langvarige kundeforhold.

Det er kanskje klisjéfylt når den lettere beduggede sjefen holder julebordtale om at de ansatte er firmaets viktigste ressurs. Men det er sant. I en bransje som vår er folkene uten tvil det viktigste konkurransefortrinnet.

Da fremstår det som merkelig å satse på bingo som rekrutteringsstrategi.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS