Slik vil Øyvind endre SR-Banks kommunikasjonsstrategi
Øyvind Knoph Askeland er ny kommunikasjonsdirektør i SR-Bank. Slik vil han løfte landets største sparebank på kommunikasjon.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det som skjer rundt Ukraina er så tragisk. Det er en krig som setter millioner av mennesker i en utrolig vanskelig situasjon. SR-Banks bidrag har gått til fire humanitære organisasjoners arbeid i landet. Støtten har vi gitt i samarbeid med flere SpareBank 1-banker gjennom Spleis, i et forsøk på å engasjere flest mulig til å bli med på å støtte arbeidet,
Det sier den nye kommunikasjonsdirektøren i SpareBank 1 SR-Bank, Øyvind Knoph Askeland, til KOM24.
Et genuint ønske om å bidra
Bare en måned ut i sin nye jobb var et av våre naboland i krig med de grufulle konsekvenser det får for sivilbefolkningen i Ukraina. Flere norske bedrifter var raske med å slenge seg på og endre profilbilde i sosiale medier til de ukrainske fargene og å bevilge til dels store summer. Blant annet var en av SR-Banks største konkurrenter raskt ute og meldte at de hadde gitt flere millioner kroner til Ukraina.
– Vi sitter et stykke unna Ukraina, når en bank gjør sånt, er det og merkevarebygging?
– Nei, det kan ikke handle om merkevarebygging eller PR for oss. Det handler om et genuint ønske om å bidra, sier han.
Askeland mener at de som bank har en plikt til å bidra og at det er en del av oppdraget og ansvaret deres.
– Vi har ikke gjort et stort nummer ut av hvor mye vi bidrar med eller sånt, men vi støtter det humanitære arbeidet og får med ansatte og folk rundt oss til å bidra, sier han.
Bratt læringskurve
Øyvind Knoph Askeland er egentlig journalist og startet sin karriere som skrivende journalist i Rogalands Avis før turen gikk til Vestlandets hovedstad og Bergens Tidende og BTbatt-satsingen. Derfra gikk turen til VG hvor han jobbet som sportsjournalist. Etter hvert som han og konen fikk barn ville de hjem til Rogaland igjen og han byttet bransje fra journalistikk og over til kommunikasjonsbransjen og et vikariat i Norsk Olje og gass i 2016, der han hadde ansvar for ekstern og intern kommunikasjon rundt arbeidslivsspørsmål, kompetanse og rekruttering.
– Det var en ganske bratt læringskurve og jeg lærte mye om operativ kommunikasjon og krisekommunikasjon, sier han.
Etter ett år meldte han overgang til SR-Bank hvor han har vært siden. Og i januar fikk han jobben som kommunikasjonsdirektør.
– Det føles veldig gøy. Selvfølgelig går du inn i en sånn jobb med ærefrykt, men det tror jeg du skal. Samtidig så tror jeg at den bakgrunnen jeg har og den tida jeg har i banken og konsernet vårt gjør at jeg står godt rusta til å gå inn i den, mener han.
Askeland varsler at det kommer til å bli endringer i måten de jobber med kommunikasjon.
– Vi skal nok holde på mye av de tankene vi har hatt om kommunikasjon og de verdiene vi har hatt, men vi skal spisse oss litt og jobbe med å løfte viktige problemstillinger for SR-Bank opp.
– Kan du konkretisere det?
– Vi er en liten kommunikasjonsavdeling på tre stykker, vi trenger å bli litt flere for konsernet vårt vokser. Samtidig må vi spisse oss på hvilke oppgaver vi skal gjøre. Vi er veldig gode på intern kulturbygging, men det krever mye av oss og det krever at vi blir bedre på hva vi gjør internt og utad så har vi en konsernledelse som er nytt sammensatt så vi må bidra til å løfte de som har kommet inn og sørge for å få opp de problemstillingene som knytter seg til finansbransjen og SR-Bank, sier han.
Dette skal de gjøre mindre av
Han har tro på at deres omdømme og posisjoner er avhengige av at de er åpne, ærlig og skikkelige på både forretningssiden og kommunikasjonssiden.
Askeland sier at tanken deres rundt kommunikasjon og hele overbygningen med kommunikasjon og er at de skal gjøre ting skikkelig. Blant annet skal de være så åpne de kan overfor journalister og folk rundt seg.
– Men når dere bare er tre stykker, hva må dere prioritere vekk?
– Vi har tradisjonelt bidratt til mye konferanser og samlinger internt og bidratt til å profesjonalisere hele oppsettet av det, det er noe jeg tror vi må gjøre mindre av fremover om vi skal klare å spisse oss på det vi har tenkt. Den daglige produksjonen vår er veldig høy, der er det nok og mulighet for å trappe litt ned, mener han.
Likevel understreker han at det å fortsette med den interne kulturbyggingen blir viktig.
Eksternt sier han at de kommer til å jobbe mye inn mot pressen, blant annet for de har fått en ny konsernledelse. Og han mener de har flere å spille på for å vise hvor store de er nå. Banken har nå over 1500 ansatte og har kontorer fra Bergen til Oslo.
– Vi ser at med mange nye ledere i konsernledelsen er vi nødt til å gjøre de mer synlige for å vise bredden vi har i konsernet vårt, sier han.
– Hva får dere som bank igjen for å løfte fram lederne deres?
– Jeg tror det viser at vi er mer enn en bank
– Er dere det?
– Ja, det mener jeg. For det første er vi en svær arbeidsplass og du trenger ikke økonomiutdannelse for å jobbe her. Det å vise det tror jeg er viktig for å vise hvilken kompetanse vi har i Stavanger og hvilken kompetanse vi har behov for hos oss og vi kan vøre med på å løfte hele regionen. Så kan vi bidra med noe inn i diskusjoner om mye, som bærekraft og attraktiviteten til Stavanger som by.
Han mener at kommunikasjonsavdelingen i banken har vært en premissleverandør for kulturbyggingen internt og han opplever at de rundt han i banken har respekt for faget og dermed blir de mye involvert. Før var de en egen avdeling, men når er de slått sammen med HR og bærekraft, noe han mener gir dem mer styrke.
– Hva er kommunikasjon for deg?
– Det er å vise hvem du er. Ikke drive med tilsløring eller neddyssing, du skal vise hvem du er, internt og utad. Vise hvilken kultur du har i SR-Bank, hvem de ansatte er, hva vi har og hvordan vi kan hjelpe hverandre. Det er det interne, og utad hva vi gjør, hva bidrar vi vil kunder og samfunnet rundt oss, det tenker jeg er kommunikasjon, sier han.