Nordea skal vise at bankfolk er vanlige folk slik som kundene
Banken viser en personlig side med flere ansatte i sin nye kampanje. – Vi ønsker at både kunder og ikke-kunder skal bli bedre kjent med oss.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi skal vise at vi bankfolk er vanlige folk slik som kundene våre. Vi lever forskjellige liv og har forskjellige drømmer og behov, derfor er vi godt rustet til å forstå og hjelpe dem, sier prosjektleder for Nordea-kampanjen Berit Palmer.
Den Nordiske banken har laget en kampanje med et personlig preg, der vi møter deres rådgivere. I tillegg til de tre hovedfilmene benyttet de ansatte fra kontorene rundt om i landet i sosiale medier, digitale display bannere og content artikler for å vise deres lokale tilstedeværelse. Nordea ønsker at både kunder og ikke-kunder skal bli bedre kjent med dem, hvem de er og hva de står for.
– Vi er en stor nordisk bank og mange har nok et nøytralt forhold til oss, så vi vil vise mer av personligheten vår og da ønsker vi å vise frem et lite knippe av våre flotte ansatte. Gjennom disse fokuserer vi også på noen av våre viktige pilarer som er bærekraft, mangfold og planlegging for fremtiden. Vi håper at kampanjen vil bidra til å styrke identiteten vår, skape et mer personlig forhold til oss og øke folks positive oppfatning av oss. Dette skal være et bidrag på veien for å komme dit, forteller Palmer.
Kun én som takket nei
McCann Oslo er det kreative byrået bak kampanjen, og Bryng Film har produsert videoene.
– Dette har vært en utrolig smooth produksjon i godt samarbeid med McCann og Bryng Film, hvor jeg virkelig har følt at vi har jobbet sammen om å få til den beste løsningen. Mot min overbevisning var vi ikke fysisk tilstede på filmopptak, men kun online på den delen av opptaket som var dialogen mellom de ansatte og regissøren. Vi hadde full fokus på samtalen og det utsnittet som skulle vises og ikke alt annet som også skjer under opptak når man er fysisk tilstede. Dette fungerte over all forventning og var en veldig god og effektiv løsningen for denne type film.
Et lite team foreslo ansatte som de trodde kunne egne seg godt. I tillegg ble ledere bedt om å foreslå ansatte de ønsket å fronte. Deretter valgte produksjonen ut ti ansatte med ulik bakgrunn, både jobbmessig og privat, som de mente kunne ha en god historie å fortelle på en positiv måte.
– I tillegg ble personlighet og utstråling som vi trodde ville fungere foran kamera. Vi hadde en online audition hvor alle filmet seg selv hjemme og snakket litt rundt noen temaer vi hadde gitt dem på forhånd. De beste gikk videre til et intervju med regissøren og vi endte opp med tre flotte representanter for banken, som gjorde en kjempejobb og bød på seg selv foran kameraet.
Alle utenom én forspurt, ønsket å delta i kampanjen, og produksjonen fikk raskt et luksusproblem med å velge kun ti ansatte som skulle være med.
– Dialogen med de ansatte og utvelgelsesprosessen har vært utrolig morsom og positiv. Det var en utrolig positivitet og engasjement og i etterkant har alle som har vært med sagt at de er så stolte og glade for å ha fått muligheten til å representere Nordea på denne måten. Alle hadde det utrolig gøy under innspilling av filmene, og det har blitt skapt en stolthet internt i å bruke ansatte, spesielt i distriktene, sier Palmer.
Måtte by på seg selv
Foruten strenge Corona restriksjoner, var det et ønske fra produksjonsselskapet om at det skulle være så få personer som mulig tilsted under opptak for å skape ro og en personlig dialog mellom de ansatte og regissøren.
I og med at alle er Nordea ansatte og ikke profesjonelle skuespillere, og store deler av opptakene ble gjort hjemme hos dem, var det viktig å skape tillit og ikke stress. Regissøren hadde en to timers dialog med hver enkelt rundt det aktuelle temaet, og greide å skape et åpent og personlig forhold til de ansatte.
– De var godt informert i forkant om at de måtte være villige til å åpne hjemmene sine for filmopptak og by på seg selv. Dette skulle være ekte, de skulle ikke være skuespillere for en dag, men helt og holdent seg selv i sine egne omgivelser. Det var ingen faste manus til filmene, og alt innhold har blitt til i samtalen mellom regissøren og den ansatte, men selvfølgelig rundt forhåndsdefinerte temaer.
Målsettingen med kampanjen har vært å vise hvem Nordea er, og by på de ansatte på en ekte og genuin måte.
– Uansett om det er en salgskampanje eller om det er merkevarebygging, er målet å nå frem til den enkelte, og i dette tilfellet skal vi nå hjertet til folk, sier Palmer.