Dette sier retorikk-ekspertene om partienes slagord i valgkampen
– Hovedinntrykket er at de er hjerteskjærende banale.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det er en måned igjen til valget og folk har alt begynt å forhåndsstemme. Men det er fortsatt mange velgere igjen å overbevise. En av måtene å lokke til seg nye velgere er ved å bruke catchy slagord. Men hva er egentlig stoda i 2021? Er norske politiske partier kreative som aldri før eller er det total stillstand på den fronten?
KOM24 har snakket med to norske retorikkeksperter som ikke er nådige.
Feil fokus
– Hovedinntrykket er at de er hjerteskjærende banale. Typisk gruppearbeid der alle skal få sitt, sier Kjell Tore Ringdal, ekspert på retorikk og massekommunikasjon og ansatt ved Høyskolen Kristiania.
Han peker på at slagord skal ideelt sett være et konsentrert budskap om partiet eller produktet. Det bør si noe om partiet overordnede ide, eller produktets egenskaper.
– Obamas «Change» og Nokias «Connecting people» er eksempler på dette. Om slagordet er morsomt, rimer, eller på annen måte har kraft i seg, øker dette muligheten for at det blir husket, sier han.
Dette mener han langt på vei at norske partier ikke klarer.
– Fokuset er innover mot eget parti og egne partivenner. Det styrker de som allerede har bestemt seg, men skaffer nok ikke så mange nye som måtte være usikre, sier han.
For Ringdal er det Senterpartiet og deres «Nær folk i hele landet», som stikker av med den retoriske seieren.
– Det er kort, konsist, tydelig. Slagordet brukes hele tiden og er populistisk på en norsk og trygg måte. Det er agrar-varianten av Trumps make America great Again, sier han.
Kort applaus til Frp
Han sier og at SV er inne på noe «Hederlig innsats. Traust, men troverdig.», han gir Frp kort applaus og mener Mdg er inne på noe. Den store taperen for han er Rødt.
– Ærlig talt, Rødt, et så kult, rampete og alternativt parti kunne hatt mer språklige baller enn dette. Hva med: Rødt legger forskjellene dødt!, sier han.
Der Ringdal mener det er Sp som er vinneren, mener John Magnus Dahl, Postdoktor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen at det er Frp og SV som er vinnerne.
Elegante SV
– FrP er litt krøkkete slik lydmessig sett, men skiller seg ut fordi det er et negativ valgkampangrep på motstanderen - og det er effektivt fordi det vekker oppmerksomhet og typisk skaper presseoppslag, sier han.
Dahl mener SV sitt er et mer klassisk slagord som oppsummerer ideologien deres og gjør det i formen til en klassisk retorisk figur - antitesen.
– Noe som gir elegansen som skal til for at vi minnes og liker dette slagordet, sier han.
Det er og disse to, sammen med Sp, som Dahl mener historisk sett har hatt de beste slagordene.
– FrP sitt «for folk flest» jo er virkelig godt fordi det er så catchy - og ble mye brukt i virkelige debatter, noe som gjorde at det ikke ble så intetsigende som det har et potensiale for å bli, sier han.
– Banalt av Høyre og Ap
Dahl peker på at disse slagordene skal oppsummere politikken til partiene, men også ha en slags estetisk form som gjør at de blir lett gjenkjent og faktisk klarer å appellere til følelser og minne.
– Derfor er de to kanskje dårligste partislagordene de til AP og Høgre - fordi de er kjempebanale og lite brukt i faktisk debatt. Høyre sitt er nok verst, fordi det går ikke an å mene det motsatte som politisk parti; «Vi tror ikke på Norge», sier han.