Isbjørn Is fyller 60 år med ny visuell profil – Nå begynner vi å bli komfortable med den nye logoen
Slik har landets tredje største iskremprodusent prøvd å bevege seg vekk fra First price-stempelet og over i Ben & Jerrys-klassen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(Askøy:)– Vi følte innsikten var god, vi hadde involvert bredt, brukt masse forbrukere i markedsundersøkelser om designretning. Sånn sett følte vi oss trygg. og så visste vi det var en forventning at på et tidspunkt må noe skje, skal dette være en merkevare du vil sette fram. Men det er klart at det er jo alltid en liten usikkerhet.
Det sier Marvel Skreien Stigen, markeds og kommunikasjonssjef hos Isbjørn Is, landets tredje største iskremprodusent.
– Ubehagelig
Alle i Norge kjenner til Diplom Is og Hennig-Olsen, men på Askøy utenfor Bergen holder Isbjørn Is til. Og for å bruke et språk markedsfolk liker, så er de ute på en reise.
Selskapet fyller 60 år i år og har totalt endret på logo og merkevare de siste årene.
Isbjørn Is startet som et familiedrevet selskap, men i 2016 kom det nye eiere inn da giganten Food Union overtok.
I 2019 begynte arbeidet med å endre visuell identitet, inkludert logoen, en logo de hadde hatt siden 1986.
– Det er mange som synes det er ubehagelig, men en logo bør revitaliseres med jevne mellomrom. Vi har gått ganske langt vekk fra den opprinnelige logoen, men nå begynner vi å bli komfortable med den nye logoen, sier daglig leder Morten Kolseth, til KOM24.
Kommunikasjonssjef Stigen er enig at det var på høy tid å ta noen grep både på kommunikasjon og markedsføringssiden.
– Men det krever et stort løft når du skal gå fra en ytterlighet til en annen. Og det store grepet vi gjorde var å fjerne oss fra den røde logoen. Norsk dagligvare er jo full av de røde logoene, sier hun.
For Isbjørn Is var det viktig for, som en leverandør nummer tre på iskrem, at de skulle differensiere seg fra sine konkurrenter.
Jordnær, nedpå og traust
Samtidig viste undersøkelser at de ble sett på som et billigmerke, et produkt som var godt nok for barnebursdager for det var billig, men som ikke ble satt fram når de voksne samlet seg. Det stempelet ville de vekk fra.
– Vi har vært et selskap der identitet og merkevare var underkommunisert. Det var ikke det som hadde vært fokuset, sier hun.
Folk så på dem som jordnær, nedpå og traust, men ikke de som kommer med de store overraskelsene. Selv vil de bli sett på som moderne, bli mer unike og være mer utadvendt og by litt mer på seg selv.
Bygger omdømme blant de voksne
Et av grepene de tok var at de ville ha en design og kommunikasjon som appellerer til voksne.
– Da har vi Morten som snakker om solcellepanel eller vi snakker om merking som er trygg og god. Det er slik du kan bygge omdømme blant voksne, sier hun.
Drømmen deres er å komme seg vekk fra First price-stempelet og over i Ben & Jerrys-klassen.
– Det tar tid, det er ikke gjort på et år eller to, sier hun.
Isbjørnen har vært en viktig del av selskapets merkevare og det var en større diskusjon om de skulle ta den med seg videre i en tid med fokus på bærekraft og klimakamp. Det var masse testing av ulike retninger med logo. Det var et arbeid som skulle gå kjapt, men det tok lang tid.
–Det var mange retninger og så var det alle disse forankringslagene du har. En ting er opp, de vi tester det på, eierne våre, det er et styre, de ansatte. Det er mange lag, sier hun.
Hun sier de hadde noen faser der det hele stoppet litt opp, der man måtte få tenke litt, svelge litt og si kanskje vi bare skal hvile hodene litt og så ta det opp igjen.
Pitchet med Rema 1000
– Men hele tiden med tro på at dette skal vi få til, for selskapet for å innta en ny posisjon i det norske markedet. og så var det det gode at vi hadde Rema 1000 med oss hele veien og kjørte innom de da det var nødvendig, sier hun.
Og Rema 1000 er en viktig brikke for iskremfabrikken, for høsten 2018 klarte de å lande en nasjonal avtale med gigantkjeden. Det har betydd mye for gjengen på Askøy. Derfor har det og vært naturlig å sparre med dem.
– Vi var innom for nødvendig forankring vil jeg si. De var og giret på å høre hvordan det har gått, sier hun.
For Stigen er 28. september 2020 en merkedag hun kommer til å huske. Da ble den nye visuelle identiteten banket gjennom i styret.
– jeg kommer aldri til å glemme den dagen, sier hun.
Stigen sier at det har vært en ganske krevende prosess.
– Du må være utrolig tålmodig, gjerne så tålmodig som du aldri hadde trodd at du skulle klart å være og ekstremt grundig i alt du gjør. Men du må og respektere andres følelser for det, selv om du vet akkurat hvor du skal selv, må du legge det til sides.
– Har det gjort at det har tatt lengre tid enn ønskelig?
– Ja, det vil jeg si. Absolutt.
– Men er det likevel verdt det i det lange løpet?
– Ja, det håper jeg. Det er nå og i årene fremover vi vil se hvor dette materialiserer seg faktisk.
I sommer skal de gjennomføre en kjennskapsundersøkelse for å se om de har lyktes med jobben. Egentlig var planen å gjøre den alt i fjor sommer, men siden de hadde så mye gammel emballasje igjen, valgte de å utsette undersøkelsen til i år, for å bruke opp mesteparten av den gamle emballasjen.
Skal bli mer strukturerte
Marvel Stigen selv kom til isbjørn Is i februar 2019, etter litt over fire år i Sparebanken Vest, hvor hun blant annet jobbet som Merkevareaktivering- og sponsorsjef. Før det var hun merkevaresjef i Hansa Borg Bryggerier.
Da hun kom til Askøy tok hun tak i konkrete arbeidsoppgaver med en gang.
– Det viktigste grepet, og for å fokusere ressursene, det var innsiktsarbeidet. Det å grave ut grunnen og finne ut hva som bor i merkevaren. Så var det å finne ut hva som var blitt gjort, sier hun.
Og det var ikke gjort så mye strukturert markeds og kommunikasjonsarbeid. I tillegg var de i limbo på grunn av den pågående logo og merkevareprosessen.
– En er nødt til å kommunisere noe, men jeg vet at før vi kan kommunisere som vi vil og i den retningen vi tror vi vil gå, vil det ta tid. Og vi er nødt til å gjøre et eller annet i mellomtiden. og det har fungert ganske godt.
Nå jobber de med å vise at de er en ansvarlig aktør, for å bygge kredibilitet i en mer spisset målgruppe.
– Hvor er dere på vei med kommunikasjonen?
– Nå er det å putte på mer synlighet og være enda mer strukturert i kommunikasjonen vår. Vi venter på karakterboken, så skal vi sette oss ned og vurdere om vi skal justere basert på det.