Kom-rådgiverne i NAV: – Mange har en mening om oss
Sigrid Anna Eggen og Kristin Fredriksen jobber lange dager under Arendalsuka. Sjefen deres skal delta på 19 arrangementer.
(ARENDAL): Under Arendalsuka er kontoret til NAV Arendal gjort om til et samlingspunkt for NAV-ansatte fra flere steder i landet.
Sigrid Anna Eggen og Kristin Fredriksen jobber begge med kommunikasjon i Arbeids- og velferdsdirektoratet. Kaffekopper og dokumenter er noe av det som omgir dem inne på kontoret.
– Arendalsuka er å løpe rundt med budskapsnotater, sier Fredriksen til KOM24.
– Vi har en rolle som kunnskapsleverandører, og det er viktig at NAV som aktør tør å mene noe i de ulike debattene her. Vi kommer med tall og fakta til våre folk som deltar, slik at de gjør det best mulig, legger hun til.
Skal være synlig
Som rådgivere i NAV har de noen tydelige mål med jobben de gjør. Under arrangement som Arendalsuka får de virkelig brukt dette i praksis.
– NAV skal være en synlig samfunnsaktør. I det ligger det blant annet at vi skal ta aktivt del i samfunnsdebatten og bidra til et mer opplyst offentlig ordskifte. Men når vi deltar på Arendalsuka er det også fordi vi skal lytte til andre og diskutere tema som er viktige for oss, for brukerne våre og for de vi skal finne løsninger sammen med, sier Eggen.
De er også villig til å snakke om det som ikke nødvendigvis går på skinner.
– Veldig mange har en mening om oss, og mange har ting de ønsker å få sagt. Åpenhet om forvaltninga og hvordan vi løser oppdraget vårt er kjempeviktig. Det trenger ikke bare handle om å vise frem det som er bra.
– Men det handler også om åpenhet om dilemmaer vi står i og hvilke vurderinger vi gjør. For eksempel i debatten om bruk av kunstig intelligens i offentlig sektor, som vi har hatt en del av her, sier Eggen.
I motsetning til tidligere år, arrangerer NAV ingenting selv i Arendal denne gangen. De har prioritert å delta på andres debatter og panelsamtaler.
Totalt deltar de på 35 ulike arrangementer. Direktør i NAV, Hans Christian Holte, er med i 19 av dem.
– NAV har et stort og omfattende samfunnsoppdrag. Vi forvalter en tredjedel av statsbudsjettet, og har stor innvirkning på livene til mange mennesker. Det å jobbe med kommunikasjon i NAV er både utfordrende og spennende samtidig, sier Eggen.
Lange dager
Kontoret ligger like ved Pollen i Arendal sentrum. Båten SS Statsraad Lehmkuhl har lagt til kai like utenfor.
Arbeidsdagene her blir lange for de aller fleste i NAV, også for kommunikasjonsfolk.
– Vi vet ikke hvor lange dagene blir, sier Fredriksen og ler.
– Vi får inn litt hygge på kveldstid, men vi er i seng i rett tid. Noen debatter starter tidlig, og da må vi være på plass.
Skriveren inne på kontoret lager stadig lyd. Den er ett av deres viktigste verktøy når de skal bistå representanter fra NAV i debatter eller lignende arrangementer.
– To morgener har det vært hektisk hvor vi måtte ha klar budskapsnotater på veldig kort tid. Og printeren måtte skiftes, noe som kan være fordi det har vært mye printing på kort tid i løpet av denne uka. To ganger har vi havnet i veldig stressende situasjoner, der vi måtte få skrevet ut noe på veldig kort tid. Og jeg har skiftet ut blekket én gang, sier Fredriksen.
Frihet
En uke i august hvert år er Arendal stedet hvor mang en forening samles. Eggen og Fredriksen fremhever møtet med flere av disse som både lærerikt og givende.
– For å løse samfunnsoppdraget vårt er vi avhengige av samarbeid med andre. Mange av disse aktørene møter vi her, og håpet er jo at vi gjennom disse samtalene kommer litt nærmere nye, eller bedre løsninger på de problemene vi skal løse sammen, sier Eggen.
Og selv om de jobber for en stor organisasjon som er inne i flere omfattende ansvarsområder, får de utfolde seg i jobben deres.
– Jeg vil si vi har mye frihet, vi får være tett på ledelsen og opplever at vi har et veldig tillitsfullt forhold. Det er viktig for at vi skal kunne gjøre en best mulig jobb, sier Eggen.