Sannum & Bergestuen fyller ett år: – Vi har tatt på oss en rolle som meningsbærere
Ett år har gått siden Sannum & Bergestuen ble etablert midt under pandemien.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg er veldig stolt av at vi startet et byrå midt under koronaen, og at det har gått i en heidundrende fart med rask vekst. I utgangspunktet hadde vi ingen konkrete planer om hvor store vi skulle bli, men vi skjønte raskt at vi trengte flere flinke folk, sier Eva Sannum, og ser bort på partner Kristine Meek.
Hun var deres første ansettelse, og ble en utvidelse av partnerskapet. Meek kom fra stillingen som direktør for kommunikasjon, rådgivning og analyse i Medietilsynet, og nikker anerkjennende og sier det var en gjensidig glede over å bli en del av Sannum & Bergestuen.
– En typisk feil ansettelse, skyter Svein Tore Bergestuen inn humoristisk.
For det er lov å være blid på en dag som denne.
Sannum Bergestuen hadde bursdag fredag og feiret ettårsdagen med venner og kunder. I løpet av det første året har de doblet seg, med Meek og Frida Marie Grande på laget, i tillegg til Øystein Ruud som tilknyttet partner.
– Veldig mange ringer oss, fordi de vil ha Frida. Mange reklamebyråer har sosiale medier- tjenester som skal på en betalt plass, men det som gjør Frida så unik er at hun er veldig god på både organisk innhold og det strategiske grunnlaget kundene trenger for å ta gode valg i en hektisk hverdag. Det viser seg å være en etterspurt kompetanse, sier Sannum.
Bevisst rolle om åpenhet
– Vi har innsett at vi i motsetning til en del andre kommunikasjonsbyråer har bevisst tatt på oss en rolle som meningsbærere. Vi er aktive i samfunnsdebatten, noe som gjør at vi stiller oss til lagelig til for hugg på et vis. Ikke bare mener Svein Tore og jeg noe hver uke i podkasten Tut & Mediekjør, men både Kristine og Frida deler faglige og personlige betraktninger i den offentlige debatten.
Ifølge Meek gjør podkasten Sannum og Bergestuen til gladere og mer frempå kollegaer.
– Jeg kunne heller ikke tenke meg å gå inn i et byrå hvis jeg ikke kunne få lov til å mene, diskutere og snakke om det jeg er opptatt av, sier hun.
Ytringsfriheten var også et kriterium for Grande.
– Jeg satt det som første krav, smiler hun.
Sannum mener det er for lite åpenhet.
– Vi ønsker å være åpne, derfor har vi ingen hemmeligheter.
Meek tror åpenhet kan bidra til å dempe mystikken rundt i en bransje som jobber med å få fram gode historier og fortelle om hva organisasjoner og bedrifter driver med.
– Det er jo et paradoks at kommunikasjon- og PR-bransjen som lever av å hjelpe kunder med å utvikle og styrke omdømmet har et så stort omdømmeproblem at vi havner i regjeringserklæringen på en negativ måte.
Veksten fortsetter
Kommunikasjonsbyrået er i en vekstfase og det vil bli ansatt flere i løpet av neste år.
– Det handler også om at vi ønsker å ha en vanlig jobb med vanlig arbeidstider, sier Bergestuen. I dette selskapet skal vi tar like godt vare på de ansatte som kundene.
Og skal de klare å ta på seg flere oppdrag er de nødt for å utvide staben.
– Men vi skal ikke vokse bare fordi oppdragene vokser. Vi har en oppfatning av hva slags arbeidsplass vi har lyst til å være, og hva vi har lyst til å jobbe med, legger han til, med enige nikk fra de andre tre.