– Annonsesalget har gått som forventet.

Amnesty blir TV 2s eneste VM-sponsor. Dette gjør VG og NRK

Menneskerettighetsorganisasjonen Amnesty blir TV 2s eneste sponsor under fotball-VM i Qatar. NRK og VG vil fortsette med normale sponsoravtaler til sin dekning av mesterskapet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag kom nyheten om at Elkjøp gir bort sin sponsorplass på TV 2 under mesterskapet til Amnesty International.

Amnesty er en verdensomspennende organisasjon som jobber for at alle skal få oppfylt sine grunnleggende menneskerettigheter. Før VM i Qatar har landet mottatt store mengder kritikk for sin behandling av blant annet fremmedarbeidere, homofile, kvinner og journalister. Amnesty blir kanalens eneste sponsor under VM.

– Fra vår side oppfatter vi dette som en mulighet til å nå veldig bredt ut til alle de som skal se fotball-VM på TV 2 med et budskap om å støtte arbeidet for migrantarbeiderne i Qatar, sier generalsekretær i Amnesty Norge, John Peder Egenæs, til VG.

Qatar ble offisielt tildelt rollen som vertsnasjon for VM tilbake i 2010. Ifølge The Guardian døde 6500 migrantarbeidere mellom da og 2021.

Har fått inn annonsører

VG har ikke rettigheter til å vise kampene fra mesterskapet, slik TV 2 og NRK har. Likevel skal de dekke VM. Kommersiell direktør, Christian Haneborg, sier at de har fått inn sponsorer på vanlig vis til sin dekning.

– Vi har flere annonsører inne for VGs VM-dekning. Av konkurransehensyn vil vi ikke gå inn på hvem disse er før mesterskapet er i gang, sier Haneborg til KOM24.

Han forteller at arbeidet med å få inn annonsører har vært annerledes enn ved tidligere mesterskap og idrettsarrangementer.

– Det har vært noen andre forutsetninger enn tidligere. Annonsesalget har gått som forventet, fordi vi visste at dette ville være annerledes. Vi har sikkert brukt litt mer tid enn før. Det er helt sikker noen som har reservasjoner mot å annonsere under årets VM, men personlig kan jeg ikke si at jeg har vært i dialog med noen som har sagt nei, sier Haneborg.

NRK endrer ikke praksis

Espen Olsen Langfeldt er sportsredaktør i NRK. Som offentlig kanal har ikke de samme praksis rundt annonsering av VM. Likevel forteller Langfeldt til KOM24 at de har flere avtaler i boks.

– Vi har solgt flere sponsorplakater før VM. TV 2 er en kommersiell kanal, så dette er jo annerledes for dem i utgangspunktet. Men for oss blir dette med annonsører under VM som det ellers har vært.

På spørsmål om TV 2s Amnesty-grep endrer på noe i NRKs tilnærming svarer Langfeldt følgende:

– Nei, overhodet ikke.

Powered by Labrador CMS