Valgte en utradisjonell slipp-strategi: – Veit ikke om det har funka
Døgn jobber knallhardt for å lykkes med Null47. For å skape oppmerksomhet rundt plattformen, har de valgt å spille på litt andre strenger enn andre byråer.
(Solli plass, Oslo): Det er snart tre år siden Zeshan Idris, byråleder i Døgn, startet jobben med Null47.
Innholdsplattformen skal treffe yngre mennesker i Norge med både humor, drama og dokumentarer, men akkurat nå skjer det svært lite der inne.
– Vi har valgt en drop-basert strategi. Det betyr at Null47 er live en periode, før den blir borte igjen. Til nå har vi vært gjennom to drops, og det ligner litt på en strategi som man oftere ser når det gjelder produkter som bare er tilgjengelig en liten stund, sier Idris til KOM24.
Første drop var i mai. Deretter hadde de et i høst, mens neste blir 26. desember.
9. januar kommer de med det de kaller en storsatsing i sjangeren drama, uten at de vil røpe noe mer om det nå.
– Det er nok en ganske ny strategi i Norge, og i perioder blir de ganske stressende. Vi veit heller ikke om det har funka enda, men vi evaluerer alt vi gjør. Vi får også tilbakemeldinger fra de vi samarbeider med, sier Lars Hansen, som er ansvarlig for innhold i Døgn.
Noe annet
Både Hansen og Idris erkjenner at det er tøft å tiltrekke seg oppmerksomheten de trenger, og spesielt fra de yngre.
Havet av sosiale medier og strømmetjenester gjør det vanskelig å nå overflaten. Da er det greit å ha støtte fra Døgn-partner og laksemilliardær Gustav Witzøe i ryggen.
– Gustav og jeg har jobbet sammen på en del andre prosjekter, og det funka bra. Da vi utvikla idéen til en plattform som satser på yngre innholdsskapere og kreatører, likte også han det. Vi drifter hele Null47 selv, og står for alt fra markedsføring til produsering og innkjøp av innhold, sier Idris.
Humorprogrammet «Battle Royale» med Jonis Josef og den mer seriøse serien «Da vi satt inne» er begge eksempler på Null47-satsinger.
Gjengen i Døgn mener det er rom for en plattform som får fram litt andre historier enn de som er å finne på etablerte strømmetjenester.
Null47 skal tørre å være nisje, fremhever de. Samtidig som de får fram gode historier, skal de også hjelpe morgendagens kreative sjeler med å komme seg opp og fram.
– Mange kan oppleve at det er vanskelig å nå opp. På Null47 kan de få drahjelp fra andre større titler. På sosiale medier, for eksempel Instagram og TikTok, er det ofte trender og algoritmer, som avgjør hva som når et publikum. Hos oss håper vi det skal være godt innhold som avgjør, sier Hansen.
Målrettet
Forrige gang plattformen var live hadde den 13 000 registrerte brukere. 2 000 av disse hadde også valgt å betale for noe av innholdet.
– Vi er ganske sikre på at folk har lyst på noen nye spillere i gamet. Alle andre prøver også å nå de unge, men de skal som regel også nå alle andre grupper. Vi er dedikert til de som er under 34 år, sier Idris.
Han trekker også fram bakgrunnen til de som jobber i Døgn som en styrke. De har seks forskjellige nasjonaliteter fordelt på sine åtte ansatte.
– Jeg tror det gjør at vi kan få tilgang der andre ikke kan, noe som igjen gjør at vi kan fortelle flere ulike historier, sier Idris.
Om tre års tid er målet deres soleklart.
– Da håper vi at vi er etablert som plattform, men at vi fortsatt er litt «rare». Vi skal tørre å ta sjanser. Og hvis vi ikke gjør det, hvis vi blir helt «reality», må du virkelig si fra, avslutter han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no