Sveinung W. Jensen og Roger Henriksen (Muskat), Gry Halsen Sagvolden (Halsen) og Joachim Baardsen (Baardsen Sport).

Nye byråer satser i tøffe tider: – Perfekt timing

Til tross for nedgangstider i kommunikasjonsbransjen, har flere nye byråer sett dagens lys i 2024. Fire byrågründere forteller om motivasjonen, utfordringene og planene for fremtiden.

Publisert

Mediebyrået Muskat ble etablert i november av tidligere avisredaktør Sveinung W. Jensen og webdesigner Roger Henriksen. De to gründerne har samarbeidet tett siden 2019 gjennom sine selskaper, Havdur Design og Tellus Kommunikasjon, og satser nå nasjonalt.

– Vi har jobbet lenge sammen og sett et behov i markedet for en mer fleksibel og kostnadseffektiv løsning for nettsider og digital synlighet.

Mange bedrifter vegrer seg for å investere i nye nettsider på grunn av høye kostnader og utfordringer med å holde dem oppdaterte. Muskats abonnementsmodell løser dette ved å tilby profesjonelle nettsider til en fast månedspris, inkludert design, innholdsproduksjon og vedlikehold.

– Vi ønsker å være en partner som tar hånd om hele prosessen – fra design til innholdsproduksjon og sosiale medier – slik at kundene heller kan konsentrere seg om det de gjør best.

Det er tøffe tider, med høy rente, økte lønnskostnader og svak krone. For mange bedrifter betyr det at investeringer i nye nettsider og konsulenttjenester havner lenger ned på prioriteringslisten.

 – Samtidig søker bedriftene ofte forutsigbare og stabile løsninger i et urolig marked. Derfor bør vårt konsept treffe godt, slik verden ser ut nå. 

Muskat mener mange små og mellomstore bedrifter, som ellers ikke ville prioritert nye nettsider, vil velge deres abonnementsløsning uten etableringskostnader.

2025 blir et viktig år for Muskat. De har satt seg et hårete mål om å nå over 100 kunder innen tre år, og ser på det som fullt oppnåelig.

– I første kvartal neste år vil vi kjøre på med flere markedsføringskampanjer. For oss handler det om å synliggjøre hvem vi er og at vi leverer toppkvalitet til kundene. Suksesshistorier avler mer suksess.

– Får ting til å skje

I november startet Joachim Baardsen sportsbyrået Baardsen Sport.

– I løpet av mine 12 år som journalist jobbet jeg med mange norske og internasjonale idrettsstjerner. Jeg opplevde spesielt to store behov, forteller Baardsen. 

Det ene var behovet for profesjonelt management som hjelper utøvere å realisere sitt kommersielle og PR-messige potensial. Det andre var byråer med solid innsikt i idrett, media og næringsliv.

– Dette ble starten på Baardsen Sport, som hjelper eliteutøvere, idrettsforbund og næringsliv med PR, forretningsutvikling, mediehåndtering og sponsorsamarbeid.

Baardsen ser på utfordringer som en mulighet til å finne løsninger og skape resultater. For ham handler det om å holde tempoet oppe, stadig forbedre arbeidsmetodene og synliggjøre potensialet i et samarbeid med Baardsen Sport og deres klienter.

– Det er den drivkraften som gjør at vi sikrer de beste mulighetene for de vi jobber med. Baardsen Sport får ting til å skje. Vi ser muligheter, handler raskt og leverer resultater. 

2025 blir et år for vekst, men med fokus på kvalitet. Målet er klart: Baardsen Sport skal posisjonere seg som Norges ledende sportsbyrå.

– Vi skal utvide kundeporteføljen, utvikle flere spennende konsepter, styrke tjenestetilbudet og ha posisjonen som Norges ledende sportsbyrå, sier Baardsen og avslutter:

– Vi skal levere resultater som gjør oss til førstevalget for eliteutøvere, idrettsforbund og samarbeidspartnere i næringslivet.

– Ser veldig lyst på fremtiden

For Gry Sagvolden, som har startet opp Halsen reklamebyrå, handlet det om å endelig ta steget hun hadde drømt om lenge.

– Det er aldri noen perfekt tid, så på et eller annet tidspunkt må man bare hoppe, sier hun. 

Nedgangstidene i bransjen fikk henne til å tro at flere ville begynne å tenke nytt rundt hvordan reklame blir laget, i stedet for å følge de samme, etablerte oppskriftene.

– Det har jeg også fått rett i. Dermed viste det seg at for meg, var dette faktisk helt perfekt timing. 

Gjennom karrieren har hun vunnet gulløver i Cannes, blitt nominert til årets medienavn i Kampanje, og jobbet med merkevarer som Nike, Heineken, Volkswagen, Care og Sparebank 1. 

– Ting har egentlig gått veldig bra helt fra start! Det at jeg leier inn de beste folka tilpasset de spesifikke oppdragene jeg har, gjør meg fleksibel, og bidrar til å holde kostnadene nede for kundene mine mens man samtidig får akkurat de riktige folka på laget.

Som et lite byrå sitter hun også tettere på kundene, noe som har vist seg å være en stor fordel.

– Man får med seg de små nyansene som man kanskje ikke plukker opp når man sitter langt unna, og færre menneskelige ledd leder til færre misforståelser. 

Etter et sterkt oppstartsår i 2024 ser Sagvolden lyst på fremtiden.

– Siden 2024 gikk så bra, tenker jeg 2025 bare må bli enda bedre! Så jeg ser veldig lyst på fremtiden. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS