Fra venstre: Ane Magdalene Bang Imsgard og Martine Beyer (Puckdrop Communications), Martin Venjar (HAI Interaktiv) og Arne Andreas Opheim (Bohr Kommunikasjon).

Slik er det å være et lite byrå nå: – En tøff bransje

De små byråene melder om gode forhold, til tross for tyngre tider i kommunikasjonsbransjen.

Publisert

Kommunikasjonsbransjen er full av små aktører som jobber med alt fra krisekommunikasjon til internkommunikasjon og strategiutvikling.

De siste årene har flere byråer i bransjen, også de største, kjent på tyngre økonomiske tider. Men hvordan er det egentlig å være et lite byrå oppi alt dette?

– Heldige

Martine Beyer og Ane Bang Imsgard startet Puckdrop Communications i januar. De skriver i en e-post at de har vært heldige som hadde kunder og nettverk som ville bruke dem fra start.

Begge to kom fra jobb i Schibsted da de bestemte seg for å starte eget byrå.

– Vi har en travel oppstart med små og store kunder i flere bransjer. For oss handler alt om å være den samarbeidspartneren vi selv ønsket oss da vi satt på andre siden av bordet. 

– Vi prioriterer god dialog, vi lytter, fremfor å levere hyllevare. Vi er få og dedikerte, men har knyttet til oss samarbeidspartnere og miljøer som gjør at vi tar større oppdrag og jobber med folk som har styrker på andre områder enn oss, som er både gøy og nyttig!

De mener også at det finnes noen fordler med å være en liten aktør. Blant annet gir det fleksibilitet, peker de på. Kort vei til beslutningene gjør at de blir mer effektive, og at det kan jobbe svært tett på kundene.

– Det er mange med oss som har startet for seg selv, og vi kobler oss sammen med folk vi kjenner godt ved behov for mer kapasitet. Vi sørger for å etablere et ryddig fundament i starten av hvert samarbeid, vi har gode digitale løsninger og er lettbente med minimale administrative kostnader, skriver de.

Samtidig må de være nøye mer prioriteringene. De kan ikke alltid si ja til alt.

– Vi tar heller færre oppdrag for å bevare fleksibiliteten og yte fullgod service i hvert oppdrag, enn å booke opp hele kalenderen. Vi opplever at dette blir verdsatt hos kundene, vi er i en bransje hvor det er viktig å bygge og pleie langvarige relasjoner.

– Blir det mindre av de store kundesamarbeidene?

– Ikke nødvendigvis. Vi har jobbet med både små og store kunder, og vi ser at fleksibiliteten vår gjør oss til en verdifull partner for selskaper av alle størrelser. Dette ser ut til å gjelde 2025 også. Erfaringen vår fra store og små prosjekter i et internasjonalt konsern gir oss trygghet til å levere med kvalitet uansett oppdragenes omfang.

Har brukt tid

Arne Andreas Opheim er daglig leder i Bohr Kommunikasjon. Han skriver at han kun ser fordeler med å være en mindre aktør.

– Vi er fleksible og sultne, og det er kundene våre fornøyde med. Dessuten kan vi samarbeide med hvem vi vil, når vi vil. Det betyr både muskler, kapasitet og morsomme dager på jobb. Vi kan levere helt på topp, sammen med fine folk som Kristina Picard og Elin Ludvigsen, og resten av gjengen vi har rundt oss.

Opheim legger til at de har brukt tid på å vise omgivelsene og potensielle kunder at de finnes.

– Det tror jeg vi har fått til. Vi har også vært så heldige at en del tidligere kunder har funnet tilbake til oss nå etter vi startet for oss selv. Det er vi innmari glade for.

Han skriver videre at det ikke blir mindre av de store kundene, selv om de selv er små. Opheim trekker fram Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) og Gjensidige som eksempler på store aktører de jobber med.

– Hvordan ser dere på neste år?

– Jeg gleder meg til 2025, og det tror jeg kundene våre også gjør. Forhåpentligvis fortsetter det med de samme sjukt dyktige og spennende kundene våre en god stund til. I tillegg skal vi nok vokse litt i antall folk. Men vi skal ikke bli flere enn at vi alltid får plass rundt kjøkkenbordet på julebordet.

Kan få god start

Martin Venjar, daglig leder i HAI Interaktiv, mener den interne kulturen blir annerledes i et lite byrå.

– Fordelene vi opplever med å være et lite byrå er lojale ansatte, som føler på eierskap til bedriften. Vi har en tett og god relasjon og vi stoler på hverandre. Fra kundenes perspektiv, så er det en fordel at man jobber direkte med designere og ansatte. Ingen mellomledd. Risikoen for at informasjon går tapt blir redusert. Hver ansatt har sine kunder som de følger opp og videreformidler til meg, skriver Venjar.

Han er ærlig på at de for tiden opplever utfordringer når det kommer til å finne nye kunder. De opererer spesielt innenfor legemiddelindustrien.

– Spesielt innen vår industri har budsjetter blitt kuttet, og da spesielt markedsbudsjettene. Flere og flere kunder gjør våre tjenester in-house eller ansetter egnede personer internt. Våre priser (som ligger midt på treet innen bransjen) er også et usikkerhetsmoment. Vi opplever mye pruting og kunder som syntes prisene på våre tjenester kan være høye, selv om vi følger markedsprisen, skriver han.

Men også Venjar skriver at de har flere store samarbeidspartnere. HAI Interaktiv har eksistert i snart 30 år, og har derfor opparbeidet seg en solid posisjon innen legemiddelbransjen, skriver han.

– Hvordan ser dere på neste år?

– Vi har lave personalkostnader, noe som kommer til å være med på å gi oss en god start på året. Vi er optimistiske for det nye året, men samtidig vet vi at dette er en tøff bransje hvor mange byråer har måtte slå seg konkurs de siste årene. Vi ser oss nødt til å bevege oss inn i andre bransjer og finne nye kunder og segmenter hvor vi kan etablere oss.

Tar tid

Kristine Ekeberg-Andersen i Baksnakk skriver at selv om de har eksistert i snart tre år, føler de på noen måter at de fortsatt er i oppstartsfasen.

– Det tar tid å etablere seg, og selv om man har en klar visjon og forretningsidé når man starter, er det litt som å flytte inn i nytt hus. Man må bo seg litt til. Men nå begynner det å bli en fin flyt i hverdagen.

De hadde et par kunder med seg da de startet, og har ikke brukt veldig mye krefter på å markedsføre seg selv. 

– Så har ballen begynt å rulle via nettverk og kjennskap, anbefalinger og gode samarbeid. 

Hun trekker fram fleksibilitet og lave driftskostnader som fordeler med å være liten.

– Ingen oppdrag er for små, og hvis vi trenger flere hender eller annen kompetanse enn vi besitter selv har vi mange gode samarbeidspartnere vi kan hente inn til enkeltprosjekter. På den måten blir vi del av et større faglig nettverk, samtidig som forretningsmodellen som er skalerbar. 

– Det gir også en større mulighet til å kunne ta både små og større oppdrag, og tilpasse oss kundens behov. Vi er medlem av SoCentral, et miljø for samfunnsinnovatører på Sentralen. Fellesnevneren for alle som er en del av det miljøet er at vi ønsker å jobbe sammen for å finne gode løsninger for en bedre verden. På den måten får vi fordeler av å være små, men samtidig del av noe mye større. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS