Lite Bergensbyrå har sikret seg prestisjekontrakt med internasjonal bryggerigigant
KIND har blitt kåret til verdens beste brandingbyrå fire år på rad. Nå har de sikret seg avtale med internasjonal bryggerigigant og jobber på et hemmelig prosjekt med Karsten Warholm.
(Bergen): Da BMW skulle lansere det de kaller for sitt flaggskip for bærekraftig mobilitet til sjøs, altså en elektrisk luksusbåt, gikk de rett til et lite byrå i Bergen for å få gjort merkevareutviklingen.
– De sa måtte ha et eksternt byrå som skal gjøre dette her. Og da sa Peter Dengler til Christoph Ballin at da skal du snakke med KIND, de er de beste. Og det var det liksom, de snakket ikke med noen andre.
Luksusleketøy
Det sier en ganske så stolt Tom Emil Olsen, grunnleggeren av det som nå er kåret til verdens beste brandingbyrå fire år på rad.
En del av årsaken til det er jobben de har gjort for BMW.
For å gi litt mer detaljer; Dengler er Lead Strategic Marketing Projects & Data Driven Marketing i BMW og har jobbet der i over 20 år, mens Ballin er en av grunnleggerne til TYDE, som har sitt utspring fra BMW.
TYDE er et luksusleketøy til 25 millioner kroner som er fullspekket av teknologi.
KIND har jobbet med forretningsutviklingen og merkevarestrategien.
– Mission, vision, valuestatement, merkevarepersonlighet, markedsrolle. Vi så på de forskjellige markedene, hvordan de skulle penetreres. Vi laget visuell identitet og full kommunikasjon, forteller han.
Det hele på lansert på selveste 17. mai i fjor, under filmfestivalen i Cannes.
Egentlig skulle Arnold Schwarzenegger skulle være der, men han meldte avbud. Men han er brukt i en liten rolle i markedsføringen.
Den tyske komponisten og musikkprodusenten Hans Zimmer, som har laget musikk til Løvenes konge, Gladiator, The Dark Knight, Den siste samurai og Pirates of the Caribbean var og en del av prosjektet.
Olsen sier at de merker nå at de er på radaren til en rekke store selskap.
– Vi får høre at det er åpenbart at de skal jobbe med oss og det var jo litt den visjonen vi hadde da vi startet opp; At når store selskap skal snakke med et byrå så skal vi være en av de som man snakker med, sier han.
Hemmelige kunder
Mange av kundene de jobber for er hemmelige, men av dem de kan snakke om er blant andre Moët Hennessy, Phillip Morris, som de gjør et bærekraftsprosjekt for og bryggerigiganten Molson Coors, som de skal gjøre et prestisjeprosjekt for.
De jobber og for canadiske Veer som skal bygge de største fraktskipene i verden som går på solcelleteknologi og seil. Her jobber KIND med navneutvikling og full identitet og forretningsidé.
I Norge har de kunder som Lerøy, Coldwater Prawns of Norway og Bareksten.
Fire år på rad er de kåret til verdens beste designbyrå av The World Brand Design Society og omsetningen stiger fra 33,7 millioner kroner i fjor og en byråinntekt på 23,2 millioner kroner, til en omsetning på nærmere 50 millioner kroner i 2024.
I fjor stoppet driftsresultatet på 865 000 kroner, men Olsen sier det blir en vekst også her i år.
– Resultatet kommer til å bli vesentlig bedre, uten at jeg kan si noe mer om det, sier han.
Men det har ikke bare vært en dans på roser den siste tiden.
Utbrente og slitne
– Hvis det skal bli veldig personlig, så var det jo egentlig preget av at jeg var ute i tre måneder. I tillegg fikk flere i sentrallinjen som var veldig slitne og delvis utbrente, sier han.
Han sier det er et resultat av voksesmerter med store brands som skulle pleies, noe som kostet mye og gikk utover andre ting. Som det å tjene penger.
Han sier at veldig mange av disse store prosessene tok mye tid. Og det reflekteres i at de hadde deler av sentrallinjen som var ute rett og slett i perioder.
– Fjoråret var litt spesielt fordi vi fikk kanskje fikk litt mer enn vi kunne svelge ordentlig, sier han.
I dag er de 21 ansatte i byrået. Som mange andre har de opplevd svingninger det siste året med perioder med mindre å gjøre for dem, og det har vært andre perioder med for mye å gjøre på.
– I perioder kunne vi sikkert ha doblet arbeidsstokken. Men jeg har og et prinsipp om at jeg permitterer ikke folk.
– Så er det stille og vi taper litt penger noen måneder hiver vi ikke folk ut, for vi skal være en familie. Vi skal se om det er det jeg tenker vil være en empatisk modell på en måte lønner seg, sier han.
2024 har vært preget av det han kaller for en ekstremt god vår, så kom det en dipp i sommer og i høst har det tatt seg opp igjen.
Men han mener og det er som et tveegget sverd det å ha stor suksess. For det er gøy, men det fører og til mer ansvar.
– Jo mer suksess du har, dess mindre eier du din egen tid, mener han.
Da KOM24 snakket med Olsen i mars 2023 var målet større brands, mer internasjonale brands og flere norske ansatte.
På to av tre er de i mål.
–Strykkarakter
Han forteller at de har flere hemmelige prosjekt på gang med store internasjonale aktører, som de ikke får lov å snakke om. De har og et hemmelig prosjekt pågående med Karstein Warholm. Men Olsen vil ikke si noe som helst om det prosjektet.
Men de sliter på det tredje punktet, det med å få tak i kvalifisert norsk arbeidskraft.
– Snittet av de norske søkerne har vært et lavere nivå enn de som kommer fra utlandet. I ly av å ha ambisjoner om å være det beste byrået i verden og da ha de beste folkene, da rekrutterer vi heller fra Frankrike, Italia, Amerika og Polen, sier han.
Han tror mye av mangelen på kvalifiserte norske søkere bunner ut i manglende synlighet nasjonalt, ikke manglende kvalitet på norske kandidater.
Han sier de har prioritert forretningsdelen av selskapet og ikke rekruttering.
– Der vi får toppkarakter på business-delen så får vi strykkarakter på rekrutteringsdelen. Enkelt og greit. Vi har oss selv å takke, sier han.
Samtidig er de viktig for dem å ha internasjonale ansatte.
– Det er ikke dumt å si til det franske motehuset Gianotti at vi har franske prosjektledere og tilgang på en fransk eller italiensk designer for eksempel, sier han.
Men salgsavdeling. Det har de ikke og det skal de aldri ha heller.
Måten de selger seg selv på er gjennom word of mouth og de blir bedt om å holde foredrag fra tid til annet der de snakker om seg selv, deres filosofi og hvordan de launcher merkevare.
– Det at vi blir kåret til verdens beste byrå fire år på rad gjør at vi kommer i kontakt med enormt store kunder og de tar kontakt med oss, sier han.
Det var slik de kom i kontakt med BMW.
– De hadde gjort researchen sin og de ville jobbe med KIND. Det ser vi og med andre store internasjonale selskaper nå, sier han.
Han sier det gir dem en naturlig autoritet når de jobber med de store internasjonale merkevarene.
– Når BMW kommer inn og jobber med oss, er det de som lytter og vi som er ekspertene. Det står i sterk kontrast til når vi startet og vi måtte overbevise lokale bedrifter i Bergen om at vi visste hva vi styrte med. Det gjør at vi blir oppfattet som eksperter fra the get go, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no