Johannes Høsflot Klæbo i farta. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

Kritiske til Nidar-avtalen: – Overrasket over at det ikke har kommet før

Langrennslandslaget har fått godteriprodusenten Nidar med på sponsorsiden. Flere mener det er problematisk.

Publisert

Det var NRK-ekspert og tidligere langrennsstjerne, Martin Johnsrud Sundby, som først gikk ut og kritiserte avtalen.

Han mener blant annet det er feilt at toppidrettsutøvere reklamerer for usunne produkter.

– Jeg er overrasket over at kritikken her ikke har kommet tidligere. Kanskje har folk hatt litt sympati for Skiforbundet, som har slitt en god stund med dårlig økonomi. Samtidig gir det gode trønder-assosiasjoner med Nidar inn som sponsor, sier Jan Petter Saltvedt, som er sportskommentator i NRK.

Forslag på høring

Saltvedt viser til høringsforslaget fra Helse- og omsorgsdepartementet der de vil forby markedsføring av usunne produkter mot barn.

Han har lest hele forslaget, og oppfatter at akkurat denne typen avtaler er noe av det myndighetene er skeptisk til.

– Det bidrar helt åpenbart til en større bevisstgjøring rundt hva idretten bør akseptere. Man ser at Skiforbundet er inne i et marked der de er nødt til å presse sine egne etiske grenser. Når det handler om å opprettholde driften, kommer det over etikken.

Saltvedt synes Sundbys uttalelser gir grunnlag for en nyttig diskusjon.

– Det er interessante betraktninger fra en som har levd i kommunikasjonsregimet til Skiforbundet selv i mange år.

– Krevende

Leif Welhaven er sportskommentator i VG. Også han setter pris på at Sundby løfter temaet.

– Det er en interessant innfallsvinkel. Så kan man være enig eller uenig i det han sier, men spørsmålene er relevante. Skal man la seg sponse av hva som helst?, spør han.

Skiforbundet mistet Equinor og Sparebank 1 som sponsorer tidligere i år. I likhet med andre aktører i idretten, har de slitt med å finne nok inntekter.

– Det er ikke noen tvil om at sponsormarkedet er krevende, og Skiforbundet har virkelig fått kjenne på det. Det kan muligens spille inn når de velger å inngå avtaler som denne med Nidar. Men det kan jeg ikke si sikkert, sier Welhaven.

Kommentatoren synes det er synd at kritikken kommer fra en som har lagt opp, og etterlyser at de aktive utøverne også engasjerer seg.

Johannes Høsflot Klæbo uttalte på en pressekonferanse at dette er en legitim diskusjon, men sa ellers lite om sponsoravtalen.

– Det spørs hvor man skal sette grensen. Det er vanskelig å si. Men jeg tror det er sunt å diskutere, selv om heller ikke jeg har noen fasit.

– Og jeg synes kanskje man kunne hatt mer intern debatt i langrennsleiren om disse tingene. Det er sikkert mange ulike oppfatninger av hvor «katolske» man skal være når det er snakk om sponsoravtaler, men da bør det gå an å si hva man mener. Også som utøver.

KOM24 har forelagt kritikken fra kommentatorene for Skiforbundet. De viser til daglig leder i langrenn i Skiforbundet, Cathrine Instebø, sine kommentarer til VG.

Her sier hun at det ikke er noen tvil om at livsstilssykdommer er en utfordring i vår tid. Hun sier også at de ønsker å være gode forbilder, men at det er lov til å kose seg litt.

– Vi oppfordrer ikke til en usunn livsstil, men verdsetter kosen etter aktivitet. Våre utøvere fokuserer på å opprettholde en god balanse i alt de gjør, inkludert kosthold, sier Instebø til VG.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS