Johannes Høsflot Klæbo (til venstre) og Petter Northug er begge involvert i sponsoravtaler som får kritikk.

Byrået bak Northugs burger-avtale om idrett og sponsing av usunne produkter: – Ikke gjort i desperasjon

Tidligere langrennsstjerne Martin Johnsrud Sundby mener langrenn og godteriprodusenten Nidar ikke passer sammen. Han er også skeptisk til avtalen mellom tidligere lagkamerat Petter Northug og Burger King.

Publisert Sist oppdatert

– Å være forbilder og selge inn dette samarbeidet, blir så hårfin balanse på hva som er fornuftig markedsføring, sier Martin Johnsrud Sundby til VG.

Den tidligere langrennsløperen er nå ekspert i NRK, og er svært skeptisk til Skiforbundets sponsoravtale med Nidar.

Han mener også at Petter Northugs avtale med Burger King, som bel offentliggjort forrige uke, er problematisk.

– Verdt å ta diskusjonen

Langrennsløperne er nå samlet på Beitostølen, og noen av dem stilte tidligere i dag opp på en pressekonferanse.

Her fikk Johannes Høsflot Klæbo spørsmål om kritikken fra Sundby. Journalisten som tok det opp nevnte også at Klæbo var den eneste som ikke hadde et Nidar-produkt i hånden da avtalen ble offentliggjort.

– Hvis du hadde sett lista mi på intoleranse, hadde du kanskje skjønt hvorfor jeg ikke gjorde det. Det passer dårlig med melkesjokolade når man ikke tåler melk, sa Klæbo.

– Men det er en hårfin balansegang. For oss som utøvere er dette en diskusjon som det er verdt å ta. Vi sitter jo heller ikke og bøtter innpå med masse sånt de dagene vi ikke trener. Så det er helt fair at det blir tatt opp, samtidig som det er viktig å forsøke å se det fra begge sider, la han til.

Avviser desperasjon

Skiforbundet har over lang tid stått i en vanskelig situasjon med tanke på sponsorinntekter. Tidligere i år kom nyheten om at to av deres største partnere, Equinor og Sparebank 1, avslutter samarbeidet.

VG omtalte også tidligere at langrennsløper Harald Østberg Amundsen «ga bort» avtalen med Nidar, som i utgangspunkt bare var hans individuelle avtale, til det kriserammede forbundet.

Vegard Arntsen er daglig leder i byrået Sponsor Insight. Det er selskapets sisteselskap Passion Marketing Agency som står bak Northugs avtale med Burger King. Han sier til KOM24 at Northug ikke ville klart å stable sammen langrennslaget sitt, som nå blir hetende «Team Burger King Northug», dersom det ikke var for de pengene.

– Hvis man også skal ta avstand fra sponsorer som har et snev av usunnhet eller problematikk knyttet til seg, blir det veldig mange å ta avstand fra. Folk vil alltids kunne finne noe å sette fingeren på. Tidligere har jo folk kritisert utøvere og forbund som har Equinor som sponsor, for eksempel. Da må man spørre seg hvem som skal finansiere idretten, sier Arntsen.

Han avfeier derimot at Northugs avtale er et resultat av desperasjon etter å få inn nok midler.

– Nei, det er det ikke. I Petter sitt tilfelle passer Burger Kings merkevare veldig godt, da han er kjent som skikonge. Og når det gjelder Skiforbundet og Nidar, uten at jeg kjenner den saken godt, ser jeg ikke problemet der heller. Kvikk Lunsj har da lenge vært koblet til ski, uten at det har blitt problematisert. Det er vel ikke så ulikt.

Johnsrud Sundby i NRK mener også at utøverne fronter produkter som er dårlig for folkehelsen. Han driver selv et selskap som jobber med nettopp dette.

– Dette er en diskusjon man må ta innad i idretten. Når vi jobber med en utøver, så har de ofte noen prinsipper på hvem de ønsker å assosieres med eller ikke. For Petter var dette absolutt en avtale han gikk god for.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS