Cahtrine Instebø sammen med langrennsprofil Johannes Høsflot Klæbo.

Slik skal de jobbe for å erstatte gigant-sponsorene: – Kanskje skal vi rigges litt annerledes

Skiforbundet har en jobb foran seg etter at Equnior og Sparebank 1 bestemte seg for å avslutte sine sponsoravtaler.

Publisert

Denne uken ble det klart at Equinor avslutter sitt sponsorsamarbeid med Norges Skiforbund ved slutten av 2024.

Tidligere har også Sparebank 1 kunngjort at de gjør det samme. Dermed må forbundet ut på sponsorjakt.

– Vi satser sammen med Sparebank 1 og Equinor til etter VM på hjemmebane i Trondheim. Vi er opptatt av å avslutte to lange og gode partnerskap på en fin måte. Dette får ingen konsekvenser for VM-satsingen, men gir oss samtidig tid til å finne nye, attraktive samarbeidspartnere, skriver Cathrine Instebø, som er daglig leder for langrenn, i en e-post til KOM24.

– Jobber kontinuerlig

Equinor har hatt et samarbeid med Skiforbundet helt siden 2009.

På spørsmål om hvordan de skal jobbe for å erstatte sponsorene, svarer Instebø at de hele tiden jobber mot markedet, uavhengig av om avtalene blir forlenget eller ikke.

– Dette er en del av hverdagen i norsk idrett. Noen avtaler vil alltid gå ut, mens nye aktører står klare for å bli en del av fellesskapet i langrennsfamilien. Vi har som mål å sikre minst like store inntekter i årene framover, men kanskje skal vi rigges litt annerledes rundt sponsorsammensetningen, skriver hun.

– Kommer dere til å vurdere måten dere jobber med sponsorer på, når to store aktører trekker seg ganske samtidig?

– Vi jobber hele tiden for å utvikle oss. Det er mange spennende ting som skjer framover. Vi staker ut kursen mot 2030, og er hele tiden i dialog med aktuelle samarbeidspartnere.

Får kritikk

Adressa-kommentator Birger Løfaldli er en av dem som har vært svært kritisk til Skiforbundet og fremtiden til norsk vintersport.

Han mener blant annet at det mangler profiler i norsk langrenn og i andre grener, og at de ikke er like attraktive å samarbeide med som før.

– Det er helt nødvendig å jobbe målrettet med å utvikle oss og møte de behovene som kommer. Vi er opptatte av helheten og å dyrke alt det spennende som merkevaren langrenn innebærer. Det er mange idretter i Norge med suksess, noe vi sammen drar nytte av. Jeg opplever at langrenn er attraktive også etter VM på hjemmebane og inn mot en rekke mesterskap fram til 2030, skriver Instebø.

De siste årene har flere TV-kanaler delt på rettighetene til å vise vinteridrett. Før 2021 gikk det aller meste på NRK, men nå vises det både på Viaplay, TV 2 og NRK.

Instebø åpner for at dette kan ha hatt negativ betydning for attraktiviteten til norsk vintersport på sponsormarkedet.

– NRK, TV 2 og Viaplay leverer alle meget gode TV-sendinger fra langrennssporten. NSF ønsker at flest mulig sendinger skal gå på åpne kanaler og nå ut til flest mulig seere. Det er slutt på tiden da sendeflaten var dekket fra morgen til kveld på samme kanal. Et noe mer fragmentert fjernsynsbilde kan påvirke noe, men vi ser at langrenn fortsatt står sterkt i befolkningen og leverer gode seertall uansett hvilken kanal som sender.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS