Rikke Høistad Sjøberg er talsperson for finansiell kommunikasjon i Equinor. I årene framover vil de bruke sponsormidlene sine annerledes, noe toppidretten vil merke.

Trekker seg som toppidrett-sponsor – avviser at de ikke får nok for pengene

Equinor skal endre kursen i sponsorarbeidet sitt. Som konsekvens av det må Skiforbundet og Fotballforbundet se seg om etter nye inntektskilder.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag kom nyheten om at Equinor trekker seg som sponsor av Skiforbundet neste år. I tillegg avslutter de avtalen med Norges Fotballforbund.

– Vi tar en ny retning med sponsorarbeidet vårt. Så er sponsoravtaler langsiktige avtaler, så vi gir beskjed i god tid om at avtalene ikke vil fornyes, sier Rikke Høistad Sjøberg, talsperson for finansiell kommunikasjon i Equinor, til KOM24.

Onsdag uttalte høyskolelektor ved Kristiania, Anders Mamen, til KOM24 at det ikke er sikkert at sponsorene føler de får nok igjen av å bidra til idretten.

– Er det flere årsaker til at dere avslutter samarbeidene, for eksempel at dere ikke får nok igjen for pengene?

– Nei, det er det ikke, fastslår Sjøberg.

Satser andre steder

Framover skal sponsorpengene gå til teknologi og vitenskap, opplyser de.

«Vår sponsorportefølje spisses mot å støtte de som søker etter bedre; Bedre teknologi, bedre innovasjon og bedre løsninger for energiomstillingen», heter det seg på Equinors egen hjemmeside.

– Vi har ikke landet noen nye avtaler med aktører som vi offentliggjør nå, men jeg kan nevne Nasjonalt senter for realfagsrekruttering og vitensentrene som eksempler på samarbeid vi allerede har, sier Sjøberg.

Den nye retningen for sponsorater skal gi et tydeligere bilde på hvem Equinor er og hva de står for som selskap, ifølge dem selv.

Hun avviser at idretten ikke er attraktiv nok, eller at de ikke opptrer profesjonelt nok som samarbeidspartnere.

Equinor har hatt en avtale med Skiforbundet helt siden 2009.

– Vi har opplevd både Skiforbundet og Fotballforbundet som gode samarbeidspartnere, og oppfatter dem fortsatt som gode sponsorobjekter.

– Noen mener at dette setter spesielt skisporten i en sponsorkrise. Hva tenker dere om det?

– Det har vi ikke noen kommentar til. Vi har opplevd dem som gode samarbeidspartnere, og vi er stolte av det vi har fått til sammen med dem.

– For tidlig

Sjøberg sier de gjør løpende vurderinger på om sponsoravtalene de har nå, passer inn i planene deres framover, etter hvert som avtalene utløper.

Tirsdag skrev Universitetsavisa at Equinor også trekker seg som sponsor av festivalen UKA i Trondheim.

– Kan vi forvente at det kommer flere nyheter om sponsoravtaler dere trekker dere fra?

– Det er for tidlig å si om vi trekker oss fra flere avtaler. Vi vurderer fortløpende hvilke sponsorater som passer inn i vår strategi, etter hvert som avtalene utløper.

Ved flere anledninger har miljøaktivister protestert mot at aktører inngår avtaler med Equinor. Sjøberg avviser også at dette har noe med de seneste avgjørelsene å gjøre.

– Vi er klare over at ikke alle er enig med oss. Men vi mener at vi har en viktig rolle i utviklingen og omstillingen innenfor energi framover. Vi er åpen for å ha en debatt med de som mener noe annet, men det har ikke blitt tillagt noe vekt i vurderingene av disse sponsoravtalene.

SpareBank 1s avgjørelse om å bryte med Skiforbundet ble kjent allerede i juni.

Sponsoransvarlig i Sparebank 1-alliansen, Stein Bugge, skriver følgende i en e-post om deres avgjørelse med å gå ut av avtalen med Skiforbundet:

– Vi har hatt ti verdifulle år som hovedsamarbeidspartner med Norges Skiforbund og nå gir vi stafettpinnen videre. Framover ønsker vi nå å dreie fokuset mer mot lokale initiativer, noe som er av stor verdi både for bankene, regionene vi er en del av og menneskene som bor der. Dette passer også godt med SpareBank 1-bankenes identitet og profil.

Bugge ønsker ikke å svare på spørsmål om Skiforbundets attraktivitet som sponsorobjekt framover. 

Han ønsker heller ikke å gå nærmere inn på årsakene til at de trekker seg ut.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS