Tone Vesterhus er den nye managing partneren i CC. Nå blir det gjort endringer i toppen av byrået.

Corporate Communications gjør endringer i toppen

– Alt dette er jo grep vi tar for å styrke styringsmodellen og vokse videre.

Publisert

I sommer ble det klart at Tone Vesterhus tar over som managing partner i Corporate Communications etter Kaia Tetlie og Håkon Mathias Rønning.

Etter nærmere to måneder i sjefsstolen er hun klar på hva hun tenker om å sjefe.

– Helt konge

– Det er helt konge! Det er det faktisk. Jeg har blitt sjef i et selskap jeg kjenner veldig godt. Det er selvsagt mye nytt, men det er og mye jeg kjenner til fra før. For meg som hypersosial ekstrovert er det en veldig stor velsignelse å få enda mer av alles hverdag. Det har vært veldig kult, sier hun til KOM24.

Hun sier at fasilitatorrollen som leder frister veldig mye. Det å være med og legge rammene for at folk skal kunne levere og prestere på det nivået hun vet bor i alle i byrået. 

– Det trigger meg veldig, sier hun.

Hun sier at den viktigste delen av jobben er å preike med folk.

– Det handler om å finne ut hva folk trenger å få ryddet unna for å få gjort jobben sin bra. Men og for å være der for folk, svare på små og store utfordringer på jobben og ellers, sier hun.

Hun beskriver seg selv som hypersosial og sier at det er en fordel i jobben, men at man og må strukturere tiden sin godt skal man først ha jobben.

Men det er ikke bare det at hun er ny i sjefsstolen de ansatte merker at det er en ny sjef på huset. 

Det blir og tatt flere andre grep og de rigger seg med en ny ledermodell.

Vil ikke være som andre

Det ene grepet er at de går vekk fra at managing partner er der i to år, til at man blir valgt for tre år. 

– Nå har vi i stor grad hatt to år med mulig forlengelse i to år videre, og så har det ofte blitt brukt. Så har vi landet på at tre år er et greit utgangspunkt og så er det selvfølgelig rom for å tenke forlengelse etter det og, sier hun.

– Men hvorfor ikke bare gjøre som andre selskap og bare ha en leder?

– Det kan du si. Det hadde sikkert fungert det og, men vår erfaring med den modellen vi har er at det faktisk gir en vitamininnsprøytning. det gir litt mer liv i sjappa når vi bytter leder. Det har tjent oss godt til nå og så gjør vi nå noen endringer for å øke stabiliteten ytterligere. Så vi kan si at vi dreier det i retning av en mer stabil ledelsestrio med managing partner, styreleder og COO, sier hun og legger til: 

– Jeg er veldig glad i den modellen vår og synes den fungerer godt, sier hun. 

De etablerer også et nytt styre på fire stykker.

– Der vi før har hatt et mer proformastyre og et partnerskap som har tatt mye av de beslutningene i løpet av et år, får nå styret en viktigere rolle, sier hun.

Det betyr at de får et mer aktivt styre framover som skal være en sparringpartner for henne og komme med gode betraktninger.

– Vi har nå et partnerskap på 18 stykker. Det er over et tall som fungerer som et beslutningsorgan i hverdagen, begrunner hun den endringen med. 

Hun understreker at det fortsatt er partnerskapet som er generalforsamlingen og tar mange av de store og viktige beslutningene, men at de skal slippe å diskutere små og mellomstore driftsbeslutninger i hverdagen.

– Veldig viktig område for oss

– Det tror jeg blir veldig bra, vi får et riktig nivå på beslutningene. Men fra måned til måned er det mer smidig å ha et styre på fire stykker som bidrar, sier hun.

Håkon Rønning er ny styreleder, og i tillegg sitter Are Slettan, Elise Fischer og Sara Wedul Gundersen i styret.

Sist men ikke minst skal de også hente inn en Chief operating officer, eller COO.

– Denne skal gjøre hverdagen i CC enda «smoothere», og gjør at vi kan være enda tettere på i oppfølgingen folka våre. Alt dette er jo grep vi tar for å styrke forretningsmodellen og vokse videre, sier hun.

2023 ble et år der byråinntekt og driftsresultat gikk ned for CC. Nå melder hun om vekst i første halvår og god fart inn i høsten og regner med at både byråinntekt og driftsresultat kommer til å øke i år. 

– Det er det vi styrer etter, sier hun.

For de har vært i et knusktørt kapitalmarked der de har vært nødt til å jobbe mer for å få business.

– Finansiell kommunikasjon er et viktig område for oss. Det sier seg selv at vi blir preget av at det var helt stopp i noteringer og få transaksjoner, men så har det løsnet litt og det synes vi er morsomt, sier hun.

For hun sier at de tror at nå løsner verden litt.

– Jeg skal ikke si at det er partystemning rett rundt hjørnet, men vi har troen på en litt lysere framtid for økonomien totalt sett og det er klart at det påvirker oss positivt. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS