Her får Oakley gratisreklame av Herman Flesvig på riksdekkende TV
NRK erkjenner at de kanskje burde ha bedt ham velge et annet plagg, da logoen ble litt for fremtredende på statskanalen.
I NRKs nye reiserealityserie «Oppdrag Europa» tar Mikkel Niva med seg Herman Flesvig på en slags dannelsesreise til noen av Europas minst besøkte land.
Serien byr på humoristiske opplevelser, men noe annet som også har blitt synlig for seerne, er Flesvigs valg av klær – han er gjennom flere episoder kledd i sportsmerket Oakley fra topp til tå.
Dette reiser spørsmål om merkeeksponering i en kanal som skal være reklamefri.
Nekter for produktplassering
NRK avviser at det finnes noen kommersielle avtaler eller produktplasseringer i «Oppdrag Europa».
– Serien er ikke sponset av noen merkevarer, og programlederne har ingen avtaler med klesprodusenter, skriver prosjektleder Mads Tørklep i en e-post til KOM24.
Ifølge NRK ble Herman Flesvig bedt om å pakke egne klær tilpasset værforholdene, og det var tilfeldigvis en privat Oakley-jakke han valgte å bruke. Tørklep innrømmer likevel at logoen kanskje ble litt for iøynefallende for en produksjon på statskanalen.
– Nå hadde tilfeldigvis Hermans jakke en stor logo på ryggen. Vi ser at den var i største laget og at vi burde bedt Herman bruke et annet plagg under akkurat dette opptaket, skriver Tørklep.
Det var imidlertid ikke bare jakken. Komikeren var kledd i Oakley fra topp til tå, med logoer synlige på alt fra jakken til hansker og selebukser.
Flesvigs manager, Laila Robe, avviser at det finnes noen kommersielle samarbeid mellom Flesvig og Oakley. Hun ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.
Oakley takker for gratis eksponering
Selv om Oakley ikke har betalt for reklameplassen, har sportsmerket fått verdifull eksponering på riksdekkende TV.
Lars Ronne, Key Account Manager i Oakley, bekrefter at de har merket seg Flesvigs bruk av Oakley-klær i serien, men presiserer at det ikke finnes noe samarbeid mellom dem.
– Vi var ikke klar over at Herman skulle bruke Oakley i serien, men vi har definitivt fått med oss eksponeringen, sier Ronne.
Han legger til at gratis reklame på nasjonal TV ikke akkurat er en ulempe:
– Det er jo bare positivt. Jeg skal ikke påstå at vi er vant til det, men vi er kanskje litt bortskjemte. Vi får jevn og god eksponering i flere kanaler, selv uten noen avtale eller produktplassering, påpeker Ronne.
Oakley utelukker heller ikke et mulig fremtidig samarbeid med profiler som Flesvig.
– Vi har flere avtaler som gir oss lignende eksponering, så det er ikke umulig at vi kunne samarbeide med Herman i fremtiden, avslutter Ronne.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no