Går viralt med Gen Z-slang de selv knapt forstår
Nytt markedsføringsstunt på TikTok går viralt.
Kjøpesenteret CC Strandtorget i Lillehammer har blitt et viralt fenomen på TikTok, takket være en video hvor senterleder Erik Skjellerud (55) viser ungdommene rundt på senteret med slang han knapt forstår.
Videoen, som åpner med «Hei besties!», har i skrivende stund fått over 515 000 visninger, og flere bedrifter har allerede kastet seg på trenden.
@ccstrandtorget Halla GEN-Z! Skulle dere ønske vi eldre millennials og boomers forstod dere litt bedre? Say less da, senterleder Erik har iallefall gjort et ærlig forsøk på å få dere til å føle dere litt mer velkomne her på senteret 🫶 #ccstrandtorget #lillehammer #genz #millennials #boomers #genzmarketing #nocap #skibbidytoilet ♬ Jazz Bossa Nova - TOKYO Lonesome Blue
– 99,9 % av kommentarene er veldig positive. Folk jubler over videoen, og skriver at de elsker Strandtorget og skal komme hit for å handle. Det er jo utrolig gøy, forteller Skjellerud til KOM24.
Videoen, som er spekket med uttrykk fra den såkalte Gen Z-målgruppen, har virkelig truffet en nerve – til tross for at senterlederen selv knapt skjønner hva han sier.
Skjellerud innrømmer at han var skeptisk da markedsavdelingen først la fram ideen.
– Jeg fikk et manus i hånden av markedskoordinatoren vår, Karoline, og tenkte: «Hva i all verden er dette?» Jeg skjønte ikke halvparten, men lot meg overtale, og det fungerte jo som bare juling, sier han.
Tidligere TikTok-videoer fra senteret har hatt rundt fem til ti tusen visninger, så det er ingen tvil om at denne videoen har overgått alle forventninger.
– Det er gøy å se at vi kan nå ut til så mange. «Slay» er visst et populært uttrykk nå, men jeg må ærlig talt innrømme at jeg fortsatt ikke helt vet hva det betyr, ler Skjellerud.
Senterlederen forteller at også barna hans har fått med seg videoen, og spesielt den yngste sønnen har reagert med undring.
– Min yngste sønn, som er snart 19, spurte bare: «Hva driver du med, fatter’n?». Det var visst litt rart, mens datteren min, som er noen år eldre, syntes det var råkult og la merke til tidlig at videoen hadde nådd over 100 000 visninger.
Den virale suksessen har også fanget oppmerksomheten til andre bedrifter, som har laget lignende videoer.
– Flere har fulgt etter, og i kommentarfeltet er det mange som skriver «copycat» om dem. Det er jo litt artig at vi var først ute, sier senterlederen.
TikTok-stuntet illustrerer hvordan bedrifter bruker underholdningsplattformen og Gen Z-slang for å nå en yngre målgruppe, og viser at tilpasning til plattformens tonefall med humoristiske uttrykk kan være en effektiv markedsføringsstrategi.
Selv om det kanskje ikke har ført til et umiddelbart kundeinvasjon på senteret, mener Skjellerud at det gir et sterkt inntrykk.
– Det er en morsom måte å sette oss på kartet. Kanskje de stopper innom neste gang de kjører forbi Lillehammer, sier han.
Nå vurderer senteret hvordan de kan følge opp suksessen.
– Vi diskuterer hva vi skal gjøre videre, men vi må være forsiktige så det ikke bikker over og blir for mye. Det er et kort vindu før slike trender blir utdaterte, sier Skjellerud.
– Jeg forsto ingenting
Stavanger Aftenblad har latt seg inspirere av kjøpesenteret på Lillehammer, og kastet seg på TikTok-trenden med brask og bram.
Journalist Tor Dagfinn Dommersnes har trådt inn som guide for avishuset, og selv om han innrømmer å forstå lite av sin egen omvisning, «no cap», har videoen på under ett døgn fått nærmere 100 000 visninger.
@aftenbladet Tor Dagfinn skjønner lite av sin egen omvisnig, no cap. #genz #aftenbladet ♬ original sound - Aftenbladet
– Jeg forsto ingenting, men det var bare morsomt. Noen av uttrykkene forstår jeg kanskje utgangspunktet i, mens andre er helt umulige for meg å forstå som en mann i 60-årene. Likevel har det blitt veldig godt mottatt; folk ler og er fornøyde.
Teksten og opplegget for videoen ble laget av SoMe-reporter Karoline Reme Mosland og digital designer Inga Sverdrup.
Dommersnes var ikke skeptisk da han ble spurt om å delta.
– Når jeg så de to damene komme smilende og leende til meg, forsto jeg at dette kunne bli gøy å være med på, forteller han.
Derimot var han mer usikker på hvordan hans egne barn, på 12 og 15 år, ville reagere.
– Da jeg kom hjem og hørte «PAPPA!!», var jeg litt nervøs for om de skulle være flaue. Heldigvis syntes de bare det var helt ok. De kjenner til nesten alle uttrykkene, i motsetning til sin far.
Kollegaene hans kaller han nå bare for TikTok-stjerna, og journalisten ser verdien i å nå ut til en yngre målgruppe.
– Poenget er at selv om vi ikke forventer at de unge leser Stavanger Aftenblad flittig, er det viktig å vise at vi finnes og gjør mange forskjellige ting, avslutter Dommersnes.