Bisarr trend tar av: Fra ulykke til reklame
Ulykker blir til markedsføring i den siste TikTok-sensasjonen.
«Accident Transition into Commercial» har tatt nettet med storm. Trenden innebærer å lage videoer der uventede hendelser eller ulykker sømløst går over i reklamer eller kommersielle segmenter.
Internasjonalt har trenden blitt en stor hit blant selskaper, og på TikTok finnes det over 218 millioner videoer under denne trenden.
Nå har trenden også kommet til Norge.
Skaper stoppeffekt
Jenny Skavlan, Ingrid Bergtun, Mari Norden og Ingrid Vik Lysne arbeider for bærekraft og syglede gjennom bærekraftsbedriften Fæbrik.
Nå har de benyttet trenden for å markedsføre Fæbrikstad Festivalen 2024 både på TikTok og Instagram.
– Trenden er veldig morsom, og vi har sett mange slike videoer på TikTok. Vi ville også lage en sånn video, og benyttet samtidig anledningen til å markedsføre festivalen vår, sier Ingrid Bergtun til KOM24.
Hun forklarer videre at de med reklamen ønsket å skape innhold som både var informativt og morsomt, fremfor bare å oppfordre folk til å kjøpe billetter.
– Videoene får folk til å stoppe opp når de skroller, fortsetter hun.
Se video lenger ned i saken.
Kan få backlash
Carina Elise Godou er Norges fremste TikTok-ekspert, og hun forklarer populariteten til trenden:
– På TikTok er gjenkjennelsesfaktoren viktig. Trenden oppfordrer brukere til å lage lignende innhold, noe som skaper en følelse av fellesskap og humor. Videoer med en uventet overgang som kombinerer sjokk og humor har stor evne til å engasjere seerne, sier hun til KOM24.
TikTok-eksperten roser Fæbrik for deres lekne og humoristiske kommunikasjon, og ønsker at flere norske selskaper, inkludert de mer «seriøse», hopper på slike trender.
– Det er alltid morsomt når aktører man ikke forventer det fra, tør å ta risiko og bruke humor i sine kampanjer, sier Godou.
Hun påpeker at selv om slike trender kan føre til backlash eller negative reaksjoner, er det viktig å tørre å prøve nye ting.
– Det er vanskelig å gjøre noe uten at noen blir krenket, eller at folk føler seg krenket på andres vegne. Man vet aldri hvordan en trend vil bli mottatt, men det er kult med dem som tør, avslutter hun.
Går på noen smeller
Fæbrik forteller at responsen på videoene har vært utelukkende positiv.
– Folk synes de er morsomme og engasjerende. Det er gøy å se at innholdet vårt blir godt mottatt og at det skaper interesse for festivalen, sier Bergtun og fortsetter:
– Vi tenker veldig lite på om noe er «teit». Vi bare prøver, og stort sett så funker det. Noen ganger har vi det kjempegøy med å lage innhold som bare vi synes er gøy. Vi går på noen smeller vi også, men som regel synes folk det er morsomt.
Videoene har skapt mest engasjement på Instagram, som Bergtun sier er deres hovedkanal.
– Vi bruker også TikTok og ser på det som en viktig kanal. Vi burde sikkert laget eget innhold til de forskjellige kanalene, men kapasiteten vår strekker ikke helt til, forklarer hun.
I Fæbrik går ansvaret for sosiale medier på rundgang hver andre uke.
– Vi lager ofte innhold sammen og kommer opp med ideer i fellesskap. Men én person har SoMe-ansvaret hver uke og sørger for å publisere og følge med i kommentarfeltet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no