Skulle bygge byrå på 100 dager: Slik ligger de an nå
Kapasiteten til MER Marketing er sprengt etter TikTok-serien deres som har tiltrukket mange kunder. Nå gjør byrået sin første ansettelse.
Maria Sørlie og Kira Halsør deler opp- og nedturene av gründertilværelsen i TikTok-serien deres «Bygge markedsføringsbyrå på 100 dager».
Selv om målet var å publisere daglig, har kun 71 av de planlagte 100 episodene blitt sluppet etter hundre dager.
– Vi tenkte å følge planen om hundre dager, men responsen kom raskere enn forventet, og kundene begynte å strømme til. Dette tvang oss til å prioritere betalende kunder fremfor å fokusere på vår egen oppbygging, forklarer Sørlie.
Serien har likevel vært en effektiv markedsføringskanal, og vært vesentlig i å tiltrekke nye kunder. MER Marketing sikter nå mot å bli ledende på TikTok-markedsføring i Norge.
– Det er ingen hemmelighet at vi har ambisjoner om å bygge noe stort. Nå skal vi skape en arbeidsplass for fremtiden, sier Sørlie.
Overtalte kunden
MER Marketing har spesialisert seg på organisk markedsføring på sosiale medier og viser til gode resultater, særlig for kunden Wabba, hvorpå bønnesnacksen nå er å se overalt.
– Kristian var først skeptisk og mente han ikke hadde tid, men vi lot oss ikke avvise. Vi utarbeidet en detaljert tisiders strategi som tydelig viste hva vi kunne tilby, deler Sørlie og sier:
– Til slutt klarte vi å overtale ham til et møte, og det møtet resulterte i et ja.
Etter 60 dagers samarbeid har arbeidet for Wabba resultert i over 1,4 millioner visninger på TikTok – helt organisk.
– Mange satser på betalt annonsering som en nødvendighet, men med organisk innhold unngår seerne følelsen av å bli presset med reklame. Vi fokuserer på å poste organisk og tilbyr ikke tjenester for betalt annonsering, forklarer Sørlie.
Blant byråets andre kunder finner vi Privatmegleren Moss, We Retreat, Byutique, Undorn og Byuti.
– Sprengt kapasitet
Forrige gang KOM24 snakket med dem, var de tre. Charlotte Aasbie er ikke lenger en del av teamet fordi hun fortsatt studerer og har en deltidsjobb, noe som gjorde det vanskelig å jobbe fulltid med MER Marketing.
For å møte den økende etterspørselen har MER Marketing påbegynt en rekrutteringsprosess for å styrke teamet.
– Vi har sprengt kapasitet, og det skal ikke gå utover kundene. Vi sikter mot å vokse til et større markedsføringsbyrå, og det krever at vi får inn ekstra hjelp, forklarer Halsør.
– Vi er lønnsomme og har alltid vært det, forsikrer Sørlie når spørsmålet om økonomi kommer opp.
Lager YouTube-serie
Etter suksessen med TikTok-serien planlegger MER Marketing å lansere en ny serie, muligens også på andre plattformer som YouTube og Snapchat. Målet er å gi seerne et enda grundigere innblikk i deres daglige drift.
Det å lære andre om hvordan man kan starte opp noe eget, er noe gründerne brenner ekstra mye for.
I april ledet de en workshop ved Handelshøyskolen BI, hvor de ble invitert på grunn av oppmerksomheten rundt deres TikTok-serie.
– Jeg tok selv bacheloren min der, og det var inspirerende å snakke med markedsføringsstudenter som nå går gjennom det samme studiet, sier Halsør.
MER Marketing føler at deres arbeid motiverer andre til å følge sine drømmer.
– Det handler ikke om at alle må starte sitt eget selskap, men om å gi de som ønsker det motet til å ta sjansen, sier Halsør og avslutter:
– De hundre dagene var spesielle, fylt med usikkerhet om utfallet. Men å feile hadde ikke vært verdens ende; det viktige er læringen og erfaringen man tar med seg videre.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no