Kristian Fredheim er oppfinner av Wabba, og gjør seg selv til snacks-produktets ansikt utad.

Sluttet som kom-sjef: Nå har han endelig fått fart på snacks-drømmen

Kristian Fredheim er en erfaren PR-mann. Det får han også bruk for når han skal markedsføre Wabba.

Publisert

Da Kristian Fredheim var ferdig som kommunikasjonssjef i Sbanken i desember 2021, hadde han allerede ruget på ideen en stund.

På en Asia-reise hadde han kommet over et snacks-produkt basert på bønner. Nå introduserer han noe lignende for det norske folk. Fredheim har den siste tiden blitt et semi-kjent ansikt fordi han blant annet markedsfører «Wabba» og sin gründerreise gjennom TikTok.

– Jeg har lenge skjønt at jeg vil kombinere lidenskap og interesse på jobb. Og for meg handler dette om mat, drikke, trening, ernæring, helse og kosthold. Over flere år har jeg lest meg grundig opp på kategorien «better for you foods», som er segmentet som Wabba befinner seg i. Dette er den globalt raskeste voksende kategorien innen mat- og drikke, med enorme potensial, sier Fredheim til KOM24.

Erfaring

Fredheim var kommunikasjonssjef i Sbanken fra 2019 til 2021. 

I tillegg har han jobbet med kommunikasjon i Telia og InfoCare, og var også kommunikasjonssjef i TikTok i Norge gjennom byrået Redgert Comms tidligere i år.

I Wabba gjør han det meste alene.

– Det at jeg bruker meg selv veldig mye i videoene er helt bevisst og en del av min strategi. Jeg ønsker å bygge kjennskap til merkevaren gjennom personlig branding. I Norge synes veldig mange at det er skummelt å stikke seg ut på den måten. Men når man først gjør det gjennomført og går all-in, er det en god vei mot rask og effektiv oppmerksomhet. 

– Å bygge personlig profil er i så måte mer effektfullt enn å bygge brand, i hvert fall når merkevaren er ny og ukjent, sier Fredheim.

Han er likevel overrasket over at det har fungert så bra akkurat på TikTok. Av og til blir Fredheim til og med gjenkjent på gata, spesielt av yngre menn.

– Det var ikke en del av strategien i utgangspunktet at jeg skulle legge ned så stort trykk på TikTok. Jeg prøvde ut litt ulike kanaler, men på TikToks korte format er det kanskje enklere å få til noe autentisk som kombinerer innsikt med sjarm og humoristisk snert.

Den mest sette videoen hans på TikTok har blitt sett over 220.000 ganger.

Fredheim liker friheten han nå har til å drive med PR på sin egen måte. Slik har det ikke alltid vært.

Kristian Fredheim får mye oppmerksomhet om dagen, spesielt på TikTok.

– Jeg har hatt flere PR-jobber. I disse har jeg tidvis følt på at jeg ikke har fått tillatelse eller anledning til å utfordre meg selv på den måten jeg mener jeg er rustet for og kapabel til. Nå får jeg virkelig testet ut det jeg mener jeg kan – og se hvor effektfulle resultatene kan bli.

Samtidig tar han med seg mye verdifullt fra sine tidligere arbeidsplasser. I Norge har Wabba så langt blitt tatt inn på utvalgte Meny-butikker, men det finnes også i Spania, Sverige Slovakia, Hellas og Sveits.

– Gjennom tidligere jobber har jeg blitt veldig god på det formelle og «seriøse». Dette har kommet godt med i arbeidet med Wabba, hvor jeg har jeg måttet ta mange tunge steg som folk kanskje ikke vanligvis håndterer på egen hånd. Erfaringen har sikret at jeg kan gjøre det formelle og nødvendige papir- og dokumentasjonsarbeidet, men samtidig kommunikasjonen utad så enkel, appellerende og forståelig som mulig.

Organisk

Bønne-snacksen produseres på en fabrikk i Kina, som Fredheim har vært på besøk til ved flere anledninger og skal tilbake til i mai. På spørsmål om han har mottatt kritikk på grunn av dette, svarer han følgende:

– De fleste bryr seg jo ikke, men noen har påpekt det. Jeg har valgt å omfavne opphavet og alltid vært helt åpen i kommunikasjonen om hvor fabrikken ligger og både hvorfor og hvordan jeg gjør min produksjon der. Kina har både gode og dårlige sider, men det har for så vidt alle land. Og det er egentlig litt tilfeldig at det ble akkurat der, siden jeg kom over et lignende produkt i Asia. 

Han legger til at det å produsere i Kina er en del av planen om å produsere varene på en måte som raskt legger til rette for skalering.

Fredheim sier at han ikke har brukt en eneste krone på annonsering. Han har samarbeidet med MER Marketing rundt produksjonen av innholdet som publiseres på TikTok.

– Organisk er stikkordet i kommunikasjonsarbeidet som jeg nå gjør. MER Marketing har vært utrolig kule og proaktive i produksjonen av innholdet og måten vi har tatt ut budskap på TikTok. Byrået er nyoppstartet og jeg tenkte opprinnelig at jeg helst ville samarbeide med noen jeg hadde hørt om og dermed visste hva kunne. 

– Mer Marketing var imidlertid veldig påskrudde og insisterende, noe jeg virkelig digget og dermed bestemte meg for å teste ut. Det angrer jeg ikke på.

Han håper historien hans om hvordan han fikk Wabba til butikkhyllene, og i tillegg til steder som Hotel Britannia, The Well, Operaen og Grieghallen kan inspirere flere til å gjøre lignende ting i framtiden.

– Målsettingen er å bygge opp en velkjent og suksessfull merkevare fra bunnen av, som på kort tid lykkes på tvers av landegrenser. Det er jo virkelig en eksamen i merkevarebygging dette her, men også selskapsbygging på samme tid. Jeg har tross alt utviklet både produktet og merkevaren selv, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS