Fra venstre: Amalie Raastad (Digital Opptur), Alexander Grimstad (Smood Social), Pernille Pettersen (Kræm) og Kine Paulsen Austerslått (Elg).

Byråene: Dette er bra SoMe-innhold i 2024

SoMe-byråene har noe ulikt syn på trendene innen markedsføring gjennom det kommende året.

Publisert

Markedsføring i sosiale medier blir stadig viktigere for å nå ut til flere mennesker og bygge merkevare.

Vi har spurt flere SoMe-byråer om de viktigste trendene og hva som vil skje i 2024.

– Vi ser tendenser til at innhold på 15 og 30 sek er på vei ut til fordel for lengre innhold som oppleves som autentisk og originalt. Folk bruker tid på å konsumere innhold og nå ser vi at de mer enn gjerne bruker tid på deg, så lenge du gir dem noe tilbake, sier fagleder for sosiale medier i Digital Opptur, Amalie Raastad.

Mindre «pushy» reklame

Raastad antar at det vil komme flere AI-funksjoner på banen i løpet av året. Hun er også spent på hvordan influenser-delen av markedsføringen vil utvikle seg.

– Lengre videoer gjør at typiske produktplasseringer i samarbeid med for eksempel influensere endrer seg på det organiske nivået. Der man før fikk presentert produktet i en egen «reklamevideo», ser vi nå at influensere går mer inn for å bruke produktene i daglige vlogs og GRWM (Get ready with me).

– Det er en subtil måte å fremheve et produkt og la publikum bli fascinert og få lyst til å kjøpe noe, fremfor at det oppleves «pushy» og kjøpsfokusert.

Hun peker ut Pinterest som en plattform mange kanskje overser når det gjelder markedsføring.

Men hva slags sosiale medier man bør vektlegge mest, avhenger av hva en skal markedsføre, understreker Raastad.

– Jeg tror at vi kommer til å se en slags «tretthet» blant publikum, der de blir mer selektive i hvilke plattformer de velger å bruke. Så jeg har tro på å velge ut kanaler der du ser målgruppen din er og som gir deg verdi, fremfor å følge trendene.

– Ta plassen nå

Pernille Pettersen er daglig leder i byrået Kræm. Hun peker på LinkedIn som en glimrende kanal for markedsføring som få ser potensialet i.

– Vi jobber en del med bedrifter, og ser at LinkedIn blir oversett. Det er mange brukere der, men ekstremt mange er «kikkere». Derfor er det lett å ta stor plass der, og med en gang man begynner kan man få effekt. Men den plassen må man ta nå, før det blir for sent, sier Pettersen.

Hun tror TikTok vil fortsette veksten, men at Instagram er i ferd med å slå tilbake med flere nye funksjoner som egner seg for markedsføring.

– Trenden med lengre videoinnhold kommer til å føre mange yngre over til Instagram, tror jeg. Videoer på 10 til 15 sekunder er på vei ut, da mer langvarig innhold blir sett på som mer troverdig. Samtidig gjelder dette på både TikTok og Instagram.

Brukergenerert og enklere innhold blir også viktig i form av at flere og flere tar i bruk mobilkameraet, mener Pettersen.

– Ting skal ikke være så overfladisk lenger. Du skal bli kjent med personen som står bak. Vi kommer til å se færre videoer med oppstilt kamera og mye utstyr.

Dialog bygger merkevare

Relasjonsbygging med målgruppen din kan være effektivt i sosiale medier. Kine Paulsen Austerslått i byrået Elg tror dette blir enda mer dominerende det kommende året.

– Flere merkevarer gjør som influensere og inviterer følgerne inn i det ufiltrerte og tør å vise mer personlighet dette året. Studier viser at folk stoler mer på andre folk enn merkevarer, så vi kommer til å se en økning i merkevarer som profilerer egne ansatte i sosiale medier for å gjøre seg mer menneskelig og skape mer autentisk innhold. 

Ved å bruke ansatte som merkevarens ansikt utad vil man enklere kunne bygge relasjoner med følgerne sine. Dette gir økt engasjement og mer lojale kunder, ifølge Austerslått.

– Det vil være mer uformell og levende dialog i kommentarfelt og særlig i private forum som grupper, dms eller i chat. Det gjør at man vil bli nødt til å endre de tradisjonelle KPI-ene for måling av SoMe-resultater. Antall følgere, likes og kommentarer vil ikke ha like stor verdi som dialogen i lukkede forum har.

Hun tror Snapchat og TikTok vil bli enda mer sentrale for markedsførere.

– Det er kanaler som lar publikum komme tett på merkevaren, legger opp til ufiltrert og «live»-innhold, og terskelen for å ta kontakt er ofte lavere her enn i andre kanaler. Så jeg gleder meg til å se gode case fra norske merkevarer på TikTok og Snapchat i 2024.

Kan bli billigere

Alexander Grimstad i Smood Social gir fire stikkord for SoMe-året 2024: personlig, ekte, kvalitet og nytenkning.

– Det blir nok et humpete år økonomisk, så en del annonsører tar trolig ned markedsbudsjettene sine. Det kan føre til lavere priser for SoMe-annonsering, siden dette er et auksjonssystem drevet til en viss grad av tilbud og etterspørsel. Det gir rom for selskaper som tør (og kan) satse, det skjer alltid en del spennende endringer i krevende tider, sier Grimstad.

Han tror influensermarkedsføring vil fortsette sitt løft. Mange byråer satser på brukergenerert innhold, gjerne laget av nano-influensere.

Når det gjelder personvern, tror Grimstad på en positiv utvikling

– En del store merkevarer vil vurdere om de tør å ha sporing på nettsidene sine. Med mindre sporing må vi tenke annerledes med annonseringen. Vi må lete etter alternative måter å attribuere resultater, og vi må tenke mer langsiktig i annonseringen.

Smood er opptatt av mediemiksen, og Grimstad tror annonsører gjør lurt i å tenke på samspillet mellom de ulike kanalene.

– TikTok gir bra avspillingstid for penga, og med nylig lansert geo-målretting på TikTok tror vi det vil bli vekst i annonsering her i 2024.

– Twitch er spennende – her kan man være veldig spisset på målgruppen. Det liker vi.

I tillegg nevner også Grimstad LinkedIn og Pinterest som spennende kanaler få bruker.

Powered by Labrador CMS