Roy Aulie Jacobsen og Gunn Enli er samstemt om deres syn på store utenlandske selskaper og deres kommunikasjonsarbeid i Norge.

Norske selskaper er avhengig av tillit. Det er ikke tek-gigantene, mener eksperter

Eksperter mener selskaper som Meta, TikTok og Google ikke har like mange insentiver til å være åpne og etterrettelige som norske aktører.

Publisert

– I Norge er vi vant til at store selskaper er veldig åpne for offentligheten og politikerne. Det er en del av forventningen, sier Gunn Enli til KOM24.

Hun er forsker ved Universitetet i Oslo og ekspert på sosiale medier.

De siste tallene fra Ipsos viser at hele 91 prosent av nordmenn bruker sosiale medier ukentlig eller mer, og at 80 prosent er innom daglig.

Facebook, Snapchat og Instagram har en spesielt sterk posisjon i Norge, men TikTok har også hatt en kraftig vekst de siste årene. 

Men hvor tilgjengelig er disse plattformene for sine brukere?

– De store utenlandske aktørene agerer på en litt annen måte når det gjelder kommunikasjon enn det som har vært vanlig i Norge. De forholder seg ikke i samme grad til norske reguleringsmyndigheter, sier Enli.

Tillit

Det norske mediesystemet er i stor grad basert på tillit, understreker hun.

Men med millioner av brukere over hele verden, blir behovet for tillit og legitimitet mindre, mener Enli.

– Hva politikerne eller folk i mediene sier, betyr ikke så mye. De er mer opptatt av brukerne sine, og forholder seg til dem som en masse. Men mange av disse selskapene har heller ikke servicekontor i Norge, så direkte dialog med brukerne har de i svært liten grad.

Et svært omdiskutert tema i denne sammenhengen har vært innsamlingen av personlig data og informasjon om brukerne.

Meta, som blant annet eier Facebook og Instagram, har gått sine runder i den norske tingretten

I høst lanserte de en ny betalingsmodell som respons på problemene.

Også TikTok har fått mye kritikk for sin behandling av data. Men hvilket ansvar har de for alle nordmenn som er innom plattformene deres daglig?

– Jeg vil si at de har et ansvar overfor brukerne og regulerende myndigheter. De skal i utgangspunktet opptre som ansvarlige aktører i offentligheten. Da Meta etablerte seg med nordiske kontorer, så jeg på dette som et forsøk på å bli mer tilgjengelig.

Meta, som da het Facebook, la ned sitt kontor i Norge i 2022.

– Brukerkontakt er noe man burde pålegge dem å ha, mener jeg.

– Fullstendig klar over markedet

De store tech-selskapene forholder seg i større grad til EU-markedet, og ikke like mye til hvert enkelt land i Europa, mener Enli.

Samtidig påpeker hun at de ofte er tidlig ute med å lansere nye tjenester og produkter her.

– De er fullstendig klar over det norske markedet, at vi kjøper mye og har god råd. Men vi er et lite land, så det store EU-apparatet har mye mer tyngde enn oss. Skal vi få til endringer, er det nok der det må skje.

Hun spår at TikTok, som er spesielt populært blant yngre, vil opptre ganske likt som de andre aktørene i det norske mediebildet.

De ansatte nylig en public policy manager i Norge.

– Alle som ansetter i Norge eller i Norden, viser at de er interessert i dialog på ett eller annet nivå. Men det gjenstår å se, sier Enli.

Beskytter seg selv

Roy Aulie Jacobsen jobber ved institutt for kommunikasjon på Kristiania. Også han mener at strategien til de store sosiale plattformene og selskapene i stor grad går ut på å si minst mulig.

– Det er en måte å beskytte seg selv og sitt omdømme på. Det kan fungere bra dersom de ønsker å holde historiene sine konsekvente, sier Jacobsen.

Han trekker inn begrepet «strategic ambiguity». Det innebærer en bevisst strategi for å være så uklar som mulig.

– I Norge bruker vi ofte ordet «tåkefyrste» for dette. Dette kan være en bra framgangsmåte for mange. Men selv om omdømmet ditt ikke tar særlig skade, gir det samtidig veldig begrensede muligheter for å få styrket eller reparert det.

Facebook har 3,7 millioner brukere over 18 år i Norge. Både Snapchat og Instagram har over 2,9 millioner brukere, mens TikTok har godt over 1,2 millioner.

– De kunne valgt en annet framgangsmåte der de var med imøtekommende og viste vilje til å prate. Men samtidig har de kanskje ikke det behovet for å styrke omdømmet sitt. Krisene som oppstår, ser de ikke på som betydningsfulle nok.

Svarer

KOM24 har kontaktet flere av selskapene som er omtalt i denne saken for en kommentar. Rebecca Goodchild i PR-byrået Døgn svarer på vegne av TikTok med dette sitatet fra nordisk kommunikasjonssjef, Parisa Khosravi:

– Vi er naturligvis glade for å ha en lokal tilnærming i Norge, og ser frem mot et spennende 2024.

For øvrig: TikTok ansatte nylig Kjartan Sverdrup som deres nye Government Relations og Public Policy Manager.

KOM24 prøvde da å få et intervju med Sverdrup, men fikk beskjed om at de ikke gir kommentarer eller intervjuer om nyansettelser.

Powered by Labrador CMS