Dropper Meta-annonsering: – Vi vil være på riktig side av både jussen og etikken
Flere store norske annonsører velger bort plattformen.
– Hvis jeg var overrasket over noe, var det at så mange svarte at de ikke ønsker å fortsette med Meta-annonsering, sier Jørgen Brunborg-Næss i Synlighet, til KOM24.
De har gjennomført en undersøkelse blant 155 bedrifter for å finne ut om de fortsatt vil annonsere hos Meta.
Over 600 påmeldte fra bedrifter innen flere deler av norsk næringsliv svarte på spørsmål om annonsering i Metas plattformer.
38 prosent svarte at de kommer til å fortsette med Meta-annonsering, fordi det er for verdifullt. 17 prosent sa at de skal slutte med det, mens 21 prosent svarte at de ikke vet. 24 prosent ønsket ikke å svare. Totalt svarte 155 bedrifter på spørsmålene.
Martin Munthe-Kaas, markedsmanager i dagligvarekjeden SPAR, er blant de som har valgt å ta dette grepet allerede.
De annonserer ikke lenger i verken Instagram eller Facebook.
– Vi er avventende med å annonsere på Facebook inntil vi har fått oversikt over regelverket. Så lenge situasjonen er uklar og kundenes personvern ikke tas hensyn til godt nok, så velger vi å ikke annonsere via denne plattformen, skriver han i en e-post til KOM24.
De har valgt å gå andre veier for å nå ut til kunder.
– Vi i SPAR har flere bein å stå på innenfor vår annonsering. Så etter å ha økt vår reklamekjøp hos lokalavisene ser vi positive trender der.
– Vi annonserer også på Snap. De opererer på en annen måte en Facebook/Meta, og dermed er det ingen grunn for oss til å avslutte annonsering der.
– Vil være på riktig side
Daniel Bredahl er direktør for mediestrategi og investeringer i boligbyggelaget OBOS.
De valgte å avslutte annonsering på Facebook for tre uker siden.
– Det handler først og fremst om at vi har sett at andre kombinasjoner og måter å annonsere på gir bedre effekt. I tillegg var Facebooks innsamling av data et argument som veide for å slutte med annonsering der.
– Vi vil være på riktig side av både jussen og etikken, sier Bredahl.
De bruker primært redaktørstyrte medier for annonsering.
– Det er ikke slik at det som fungerer for oss, fungerer for alle andre. Så her må hver og en ta en vurdering. Det er også viktig å skille på annonsering og annen aktivitet. Vi legger fortsatt ut organisk innhold på Facebook.
– Ser du en trend nå der flere velger å slutte å annonsere på Metas plattformer?
– Det vet jeg ikke, og vi er heller ikke veldig opptatt av andre enn oss selv. Det viktigste for oss er at det vi gjør har god effekt for oss.
DNB fortsetter som før
Markedsdirektør i DNB, Aina Lemoen Lunde, opplyser i en e-post at de ikke har noen planer om å slutte med Facebook-annonser.
– DNB bruker ulike mediekanaler, avhengig av hvilke målgrupper som skal nås. Facebook og Instagram er blant kanalene som brukes i dag.
– Hvilke kanaler som vil benyttes fremover avhenger blant annet av kanalens egenskaper, kontekst og egnethet, skriver Lunde.
– Dersom en bedrift ikke ønsker å annonsere på for eksempel Facebook eller Instagram, tenker jeg at det er en ganske ryddig beslutning, sier Jørgen Brunborg-Næss i Synlighet.
– Forståelig
Brunborg-Næss skjønner at mange vil fortsette med Meta-annonsering. Det gir fordeler som få andre flater kan tilby.
– Jeg er ikke overrasket over at så mange vil fortsette. Datatilsynet har, til tross for anklagene om at Meta samler informasjon på ulovlig vis, sagt ganske tydelig ifra om at det ikke innebærer noen risiko for norske annonsører. I tillegg er det fornuftig for mange ut fra deres markedsstrategi.
– Hva har for eksempel Facebook når det gjelder annonsering, som for eksempel mer tradisjonelle medier ikke har?
– Først og fremst er det rekkevidden. Folk bruker ekstremt mye tid på Facebook og andre sosiale medier. Og på nåværende tidspunkt finnes det ingen erstatning for dette. Enten er du der, eller så er du ikke der.
Han mener alternativene som finnes kun egner seg til å supplere sin mediemiks.
– I tillegg har man større muligheter for å få ut et målrettet budskap på Facebook. Og nettopp fordi de har så mye data og informasjon, blir de mer treffsikre.
Brunborg-Næss understreker at undersøkelsen deres ikke er fullt ut representativ for bedrifter i Norge, men at den kan gi en god pekepinn på holdningene til annonsering i Meta.