Datatilsynet vil ta Meta – lar annonsørene slippe unna
– Vedtaket vårt er kun rettet mot Meta, ikke annonsørene.
Det skriver sjef for internasjonal seksjon i Datatilsynet, Tobias Judin i en e-post til KOM24.
I midten av juli ble det kjent at Datatilsynet nedlegger forbud mot at Meta kan tilpasse reklame basert på overvåking og profilering av brukere i Norge. Forbudet varer i første omgang til oktober.
Dersom Meta ikke retter seg etter vedtaket, risikerer selskapet tvangsmulkt på opptil én million kroner per dag.
Fredag 4. august ba Meta Olso tingrett om å stanse vedtaket fra Datatilsynet.
Bakgrunnen for at Datatilsynet reagerer er at på Metas plattformer Facebook og Instagram blir brukernes aktivitet sporet i detalj. Brukerne blir profilert ut fra blant annet informasjon om hvor de befinner seg, hva slags innhold de viser interesse for og hva de legger ut.
Personprofilene brukes så for markedsføringsformål – såkalt adferdsbasert markedsføring.
Datatilsynet mener at Metas praksis er ulovlig.
Men hva så med annonsørene?
De lar Datatilsynet slippe lettere unna.
– Dersom Meta gjør det vi ber dem om, vil de endre hvilke typer produkter de tilbyr annonsører. Da kan annonsørene ha større tillit til at det som er på markedet er lovlig å bruke, skriver Judin i e-posten.
Han skriver videre at det betyr ikke at annonsørene ikke har et ansvar, men det er altså ingen endring her.
– Vår veiledning til annonsører er den samme som før: Alle annonsører som behandler personopplysninger må vurdere om de har behandlingsgrunnlag for det de gjør. Dette er nok imidlertid krevende for mange å vurdere i praksis. Dette er en viktig grunn til at vi går til kilden til det hele, altså Meta. Det som er alvorlig i denne saken er nettopp totaliteten av opplysninger som Meta sitter på.