Fra venstre: Natt Scheel (TRY), Celine Gran (Pressure), Ole Christian Apeland (Apeland) og Leif Iversen (Nucleus).
Fra venstre: Natt Scheel (TRY), Celine Gran (Pressure), Ole Christian Apeland (Apeland) og Leif Iversen (Nucleus).

Byråene forbereder seg til Arendalsuka: – Startet planleggingen i bilen hjem i fjor

KOM24 har snakket med en rekke aktører innenfor kommunikasjon og PR om deres deltakelse under Arendalsuka.

Publisert

Årets utgave av Arendalsuka nærmer seg, og flere kommunikasjons- og PR-folk tar turen til Sørlandet for å møte kjente og ukjente fjes.

Vi snakket med noen av dem om hva de gleder seg til og hva de skal foreta seg til uka.

Lang planlegging

Gjengen i PR-byrået Pressure, som er datterselskapet til Kruse Larsen, har gledet seg til Arendalsuka helt siden i fjor.

– Vi startet planleggingen av årets Arendalsuka allerede i bilen på vei hjem i fjor. Både vi og Kruse Larsen arrangerer og avholder våre egne arrangementer, men mesteparten av tiden går til å bistå kundene våre med stort og smått, sier administrerende direktør Celine Gran til KOM24.

Men selv med en klar plan i bagasjen, blir det ofte hektisk.

– Vi anbefaler alltid å starte planleggingen tidlig, slik at kundene våre får mest mulig ut av dagene på Sørlandet. Men ganske sikkert som julekvelden kommer på kjerringa, så er det hektisk hos oss nå. Kall det en sensommer-tradisjon.

Gran har spesielt ett arrangement som hun ser fram til.

– Jeg gleder meg først og fremst til å levere prima vare til alle kundene våre i Pressure og Kruse Larsen. Som de politiske nerdene vi er, er Arendalsuka som en slags hybrid av Piknik i Parken og Rorbua, så det er ingen underdrivelse å si at vi gleder oss stort. Det er også en strålende arena for å møte nye, spennende mennesker og gamle kjente.

Valgår

Første gang Arendalsuka ble avholdt var i 2012. Når nok en utgave nærmer seg, er også 20 ansatte i TRY på vei nedover.

– Arendalsuka er en viktig arena for ikke bare oss i TRY, men mange av våre kunder og samarbeidspartnere. Vi skal både ha egne arrangementer og bistå våre kunder med det de måtte trenge. Alt fra planlegging, innhold, debattledelse, filmproduksjon, kommunikasjon og markedsføring. Kanskje viktigst av alt, hvordan de skal skille seg ut og få fram sin agenda i jungelen av arrangementer, sier prosjektleder i TRY Råd, Natt Scheel.

TRY holder til på Madam Reiersen midt i Pollen hele uken. På agendaen har også de flere arrangementer som de har regi for.

– Vi ser vel ført og fremst fram til stemningen som er der. Det er jo et sted der mange samfunnsengasjerte mennesker er samlet, og det gir Arendalsuka en helt egen energi som vi ser fram til hvert eneste år.

Det er også lokalvalg til høsten. Det gir en ekstra dimensjon til hele opplegget, ifølge Scheel.

– At det er valgår gjør alltid Arendalsuka hakket mer spennende og interessant, og debattene mer konsentrerte. Kunstig intelligens er høyt på TRYs egen agenda, men garantert også hos andre. Vi gleder oss til spennende samtaler og diskusjoner om hvordan det påvirker ulike bransjer.

Bruker tid

Seniorrådgiver i Nucleus, Leif Iversen, er en av fem som deltar fra deres side.

– Vi startet allerede i januar med å både planlegge for egne arrangementer, og kontakte kundene våre om deres arrangementer. Erfaringen vår er jo tidligere du starter, desto bedre bli arrangementet. 

– Og vi bruker mye kreativ tid på hva vi tror blir konteksten og samfunnsdebatten i løpet av Arendalsuka, slik at vi leverer noe nytt og nyttig for de som kommer. Den siste uken har vi gjennomført flere kurs for kunder om debattledelse og debatt-teknikk i tilknytning til Arendalsuka, sier Iversen.

Han gleder seg spesielt mye til å presentere deres egen tillitsanalyse.

– Den er den første av sitt slag i Norge, fordi vi har spurt 3000 nordmenn hva som er de 32 viktigste driverne for tillit. Og vi har målt tilliten til 80 av Norges mest kjente virksomheter. Også ser jeg fram til å treffe bransjekollegaer og snappe opp nyheter for de bransjene vi særlig jobber innenfor.    

Skal spise is

Ole Christian Apeland drar til Arendal med rundt ti kolleger fra Apeland.

– Vi skal være med på en del arrangementer med våre kunder, og vi skal ha et par arrangementer selv. På tirsdag skal vi sammen med Alltinget legge fram resultatene fra omdømmemålingen Traction Offentlig, en undersøkelse der vi har målt folks tillit til offentlige etater. 

– Vi skal også ha en liveutgave av vår podkast Lederliv på tirsdag kveld, der vi snakker med et knippe ledere i offentlig sektor om tillit og omdømmebygging. 

Og selv om mye tid går til arrangementer og mingling, går det an å kose seg litt iblant.

– Vi gleder oss til å møte gamle kjente, og bli kjent med flere spennende mennesker. Det blir også gøy å dele ny kunnskap om offentlige etaters omdømme. Selvsagt tror vi på sol og varme, og regner med å spise mye is. 

Powered by Labrador CMS