Fra venstre: Camilla Kim Kielland (Morgenstern), Jens Petter Aarhus (Anorak) og Kristian Haukland (WAL).

Over et halvt år med AI: – Vi er vel alle litt hodeløse høns

Tre ulike aktører innenfor kommunikasjon og reklame forteller om sine erfaringer med kunstig intelligens så langt.

Publisert

Det er nå åtte måneder siden OpenAIs chatbot «ChatGPT» ble lansert. 

I etterkant har flere verktøy basert på kunstig intelligens strømmet til, og mange aktører innenfor kommunikasjon, PR og reklame har tatt i bruk teknologien.

– Vi har fått et nytt verktøy. Noe(n) å sparre med som bidrar med produksjon, innsikt og tilnærminger. I WAL ser vi på AI-utviklingen som en industriell revolusjon og har valgt å være positivt innstilte til hvordan teknologien kan påvirke reklameproduksjon i fremtiden, sier Kristian Haukland til KOM24.

Han jobber som kreativ leder i reklamebyrået We Are Live (WAL). Haukland omtaler AI som «en vekkelse» for dem.

– AI «rister» i bransjen slik sosiale medier gjorde da de kom. Å lære teknologien å kjenne mens vi prøver, leker, utfordrer og skaper har vært nyttig, men først og fremst spennende. AI brukes jevnlig over hele sjappa og vi er i gang med gjennomføringer av idéer som tidligere ikke var mulig, men det gjenstår fortsatt litt før AI tilfører mer enn effektivisering.

Høns

ChatGPT ble lansert i slutten av november i 2022. I etterkant har Google lanser sitt eget AI-verktøy kalt Bard.

Haukland synes det er moro å være med på utviklingen, som også setter sitt preg på deres arbeidshverdag. 

– Vi er vel alle litt hodeløse høns. Alle gjør sitt beste på å forstå det som selv Google, Microsoft og Apple klør seg i hodet av. Ingen av oss er eksperter og vi er alle på skolebenken – og gøy er det! Jeg mener bransjen er på ballen med tanke på engasjement, men at R&D-budsjettene ikke nødvendigvis gjenspeiler nysgjerrigheten. AI-eksperimentering skjer nok oftest i ledige øyeblikk og fritid.

WAL skal ansette en egen AI-hvisker for å heve kompetansen deres på feltet. Haukland gleder seg til å bli kjent med «superkreftene» som vedkommende skal tilføre dem.

– Bransjen har «FOMO»

Daglig leder i Morgenstern, Camilla Kim Kielland, sier at AI ikke påvirker deres jobbhverdag i særlig stor grad enda.

– Vi følger med på mulighetsrommet, og ikke minst er det viktig å holde seg oppdatert på hvordan AI påvirker de ulike typer kundene vi har og deres forretningsmodeller. Designavdelingen, inkludert motion design, bruker AI en del i sitt arbeid, både til skisser og ferdigstilling av materiell. Det åpner det kreative spillerommet, men gir ikke mindre behov for design-ferdigheter, sier Kielland.

Hun mener bransjen som helhet virker redd for å gå glipp av den teknologiske utviklingen.

– Min opplevelse er at bransjen har en FOMO-holdning til AI, dog med rette. Ingen vil vel misse muligheten for å ta i bruk tjenester og verktøy som kan effektivisere og optimalisere arbeidet. Dette gjelder kanskje først og fremst innen mer taktisk og konverterende salg og markedsføring. Enn så lenge har vi til gode å se revolusjonerende eksempler på hvordan dette har endret måten vi jobber på. Den menneskeskapte innsikten og kreativiteten er fortsatt vår kjernekompetanse, og jeg er sikker på at det vil være slik i lang tid fremover. 

– Det sagt, så tror jeg absolutt det ligger et stort AI-potensial i innsamling av data, generering av analyser og rapporter – og effektivisering av prosesser – spesielt med tanke på rutine- og driftsoppgaver. Som igjen vil frigjøre bruk av humankapital til mer energigivende og kreative oppgaver.

En «magic wand»

CCO i Anorak, Jens-Petter Aarhus, sier de er inne i en spennende tid.

– Det føles litt som om vi har fått en ekstra magisk «magic wand» når vi skal skisse og utvikle kampanjer. Det gir enda mer rom for kreativitet og vi kan ta ideene lengre enn vi kunne tidligere, og vi kan teste de raskere. 

– Hos oss handler det først og fremst om strategien og ideene, altså det som vi må tenke og resonnere oss frem til basert på erfaring og faglig kompetanse, men vi kan bruke AI i stor grad når vi skal visualisere og ta ut kampanjer. Spesielt kreatører, designere og motion-designere bruker AI i større og større grad når det kommer til å løfte det visuelle eller effektivisere prosesser.

I februar gjennomførte Anorak en intern undersøkelse. Den viste at 7 av 10 hadde brukt AI i en eller annen form i forbindelse med jobb. Aarhus tror de er på 10/10 innen året er omme.

– En naturlig del av å jobbe i et kreativt miljø er å være nysgjerrig. Nysgjerrig på hva som skjer i samfunnet, trender, faglige oppdateringer og ikke minst hvordan vi kan bruke teknologi for å forsterke og forenkle måten vi tenker og jobber på.

Anorak er en del av NoA-familien. Der har de et prosjekt på gang sammen med byråene Åkestam (SE), &Co (DK) og Bob (SE) for å se nærmere på plattformer som de kan benytte i samarbeid med kundene sine.

De har også utnevnt to AI-spesialister internt i byrået, som jobber med å pushe grensene for hva som er mulig.

– Ut ifra de samtalene jeg har hatt med kollegaer i bransjen opplever jeg at mange kan virke usikre og stresset for hvordan AI kan påvirke oss. Og det er naturlig, men jeg tror det i litt for stor grad på virker viljen til å prøve og teste for å se om det faktisk kan forsterke det viktigste, de ideene som kommer fra hodet, sier Aarhus.

Powered by Labrador CMS