Daglig leder i Uhu AS, Emil Westly Keiseraas.
Daglig leder i Uhu AS, Emil Westly Keiseraas.

Lanserer Norges første AI-drevne byrå

Det var bare et spørsmål om tid før de første AI-drevne byråene dukket opp.

Publisert Sist oppdatert

AI-revolusjonen er her for fullt, og nå har Norge fått sitt første AI-drevne byrå. Trondheimsbaserte Uhu AS har utviklet plattformen Hubro. AI, som leverer løsninger innen foto, tekst, PR, reklame, design og konseptutvikling.

– Vi speidet ut i markedet og så at det er ingen andre som har begynt med dette ennå. Tanken om å kunne blir først var en ekstra gulrot når vi utviklet Hubro, sier Emil Westly Keiseraas, daglig leder i Uhu AS.

Tatt i løgn

Måten Hubro fungerer på er tilsynelatende lik de fleste AI-program for innholdsproduksjon. Du skriver hva du ønsker til programmet, før den gir et konkret forslag på hva den kan levere med et pristilbud.

Keiseraas sier plattformen fortsatt er tidlig i utviklingsstadiet, og at Hubros team på fire hovedsakelig jobber med å utfordre og teste systemene.

– Hubro er fortsatt under opplæring.

I sammenheng med lanseringen har Hubro også tatt på seg rollen som kommunikasjonsansvarlig, i form av en chatbot for pressen.

KOM24 har stilt den noen spørsmål, og svarene stemte for det meste overens med det Keiseraas har gitt uttrykk for – bortsett fra én ting.

Når Hubro ble spurt om selskapet hadde fått inn noen kunder enda så svarte den:

– Ja, vi har fått en del kunder siden vi startet opp. Vi har hjulpet bedrifter fra ulike bransjer med alt fra tekstproduksjon og PR til foto og grafisk design. Vi har også levert AI-baserte løsninger innen markedsføring, som har vært kostnadseffektive og gitt god avkastning.

Her måtte Keiseraas rette på «kollegaen» sin.

Saken fortsetter under bildet

Dette var noen av svarene til Hubro.

– Boten har nok løyet litt til deg om kundene våre. Vi er fortsatt i oppstartsfasen og i omgangen her bygger vi tjenesten for å utvikle en portefølje.

For øyeblikket går mesteparten av aktiviteten til Hubro på å ta kundemøter gjennom portalens chatfunksjon.

Hett debattema

Selv om mange i Keiseraas’ krets er spent på hva plattformen kan få til, merker han at enkelte kan være litt skeptiske og forsiktige i møte med konseptet.

Det har vært mye debattert om kunstig intelligens betyr døden for de kreative fagene, og selv Uhus daglige leder sier han «rives litt i begge veier» når problemstillingen blir nevnt.

– Jeg er opprinnelig grafisk designer, og det jeg har spesialkompetanse i gjør AI på sekunder. Jeg må innrømme at det er litt vemodig. Men jeg føler og at ved hjelp av AI kan man heller bruke mer tid på det kreative enn det tekniske, sier Keiseraas.

Det er også begrensninger til hva kunstig intelligens klarer å generere. Enkelte kompliserte objekter, som hender, sliter de fleste bildegenereringsprogrammer med å få til. Her kommer Uhus «human touch» inn, slik Keiseraas formulerer det.

 – Vi vil ikke at det kun skal være AI. Den får ikke pøse ut det den vil, og alt skal kvalitetssikres av mennesker.

Han mener derimot at utfordringene kunstig intelligens møter på i dag kan fort være løst i morgen.

– Det blir bedre og bedre for hver dag. Det er situasjoner hvor vi må generere på nytt, og andre ganger hjelper vi litt til. Men for det meste er det få problemer.

Ønsker regulering

Selv om Hubro er først ute i Norge som AI-byrå og i praksis har lite restriksjoner rundt AI-generert innhold, ønsker de at regjeringen kommer på banen og legger noen føringer for bruken.

– Jeg mener det er et behov for å ha etiske rammer for AI-generert innhold. Vi har selv diskutert merking av innhold laget av kunstig intelligens og det er noe vi skal. Vi skal ikke villede noen.

Powered by Labrador CMS