Thomas Moen, MOEN&Co
Thomas Moen mener Pinterest er et godt verktøy for markedsføring.

Derfor kan Pinterest være effektivt i markedsføring: – Veldig undervurdert

Thomas Moen er overbevist om at mange flere burde ta i bruk den sosiale plattformen.

Publisert

– Pinterest er en veldig undervurdert plattform, sier Thomas Moen bestemt. 

Han driver byrået MOEN&Co, og samarbeider med flere norske bedrifter om markedsføring.

Mange bruker Meta-plattformene Facebook og Instagram for å nå ut til potensielle kunder. Snapchat er undervurdert, men Pinterest er det mange som glemmer at i det hele tatt eksisterer, ifølge Moen.

Flere og flere

Pinterest har eksistert helt siden 2010, og har nå rundt en million brukere i Norge ifølge tall fra Ipsos.

Årsaken til at det fungerer bra i markedsføring, er i stor nettopp fordi mange undervurderer den.

– Det er rett og slett rimeligere enn å annonsere på for eksempel Facebook, blant annet fordi konkurransen blant merkevarene er mindre.

Moen tror mange markedsførere glemmer Pinterest fordi de ikke er spesielt aktive der selv.

– Mange er veldig opptatt av å være på Instagram og Facebook, fordi det er der de som regel ferdes i sin egen hverdag. Men dersom du tenker over hvem du selger til, kan det godt hende at flere enn du tror av dine kunder er mye på Pinterest.

Hjelpsomhet

Flere annonsører har tidligere slitt med retningslinjene hos Meta-plattformene. Facebook kan fort finne på å fjerne innhold som algoritmene stempler som støtende eller upassende, selv om det er snakk om en gjennomtenkt annonse.

Tidligere denne uken skrev KOM24 om Brystkreftforeningen og Rosa Sløyfe-aksjonen, som opplevde at deres bilder ble tatt bort fra Facebook.

Dette er et mye mindre problem på Pinterest, skal vi tro Thomas Moen.

– Meta er vanskelige å komme i kontakt med, og når du har spørsmål om annonsene dine får du kanskje ikke svar. Her er Pinterest veldig hjelpsomme. Jeg vet ikke om dette er en bevisst strategi fra deres side, men hvis jeg selv skulle lage en sosial plattform, hadde jeg også lagt vekt på det å være tilgjengelig for annonsørene mine.

Målgruppen

Pinterest passer best for noen typer bedrifter, mener Moen. Spesielt én gruppe mennesker er veldig aktive på plattformen.

– De som selger klær, interiør eller noe annet kreativt har gode forutsetninger for å kunne lykkes på Pinterest. I tillegg er det effektivt for å nå ut til kvinner på 35 år og litt oppover, sier Moen.

Han har noen konkrete råd for de som ønsker å komme i gang på bilde- og videotjenesten.

– Begynn med et lavt budsjett.  En 50-lapp om dagen er bra i starten, og velg en bred målgruppe. La Pinterest-algoritmene finne ut selv hvem ditt innhold passer for, og ikke gå for langt ned i de detaljene.

– I tillegg bør du reklamere for de produktene du vet at selger bra. Mange velger å «kvitte» seg med ting de har som de ikke får solgt. Det er et dårlig utgangspunkt.

Powered by Labrador CMS