Bill Ready er toppsjef i Pinterest. Han er lei av å se at unge blir syke av å være på sosiale medier og vil nå bygge et mye hyggeligere internett. Men da må han få med seg de store konkurrentene.

Slik skal Pinterest gjøre sosiale medier til et mye hyggeligere sted å være

Håper å få med seg de andre sosiale media-plattformene.

Publisert Sist oppdatert

(CANNES): – Alle tabber du gjør kan bli filmet og publisert. Og forsking viser at de som bruker mer enn tre timer på SoMe har dobbel så stor sjanse for psykiske problem. Så vi kan ikke konkludere med at SoMe er sunt. 

Det sier Andrèa Mallard, markeds- og kommunikasjonssjef i Pinterest fra scenen i Cannes. 

AI fant ut hvor sint du er

Sosiale medier-giganten som over èn million nordmenn bruker og som er blant de sosiale mediene som vokser raskest i Noreg, hadde samlet en rekke markedsførerer i Cannes tirsdag, for å fortelle at de hadde signert på et opprop som skal være med på å gjøre sosiale medier til et mye hyggeligere sted.

– Forsking viser at de som bruker mer enn tre timer på SoMe har dobbel så stor sjanse for psykiske problem. Så vi kan ikke konkludere med at SoMe er sunt, sier Andrèa Mallard i Pinterest.

– Før fikk du en kronologisk oppdatering på hva vennene dine gjorde på den plattformen du var på, men så tok AI over. Og AI fant ut at dess mer sint du er, dess mer engasjert er du. Det går på dine primære instinkt, dess mer trigga dess bedre, sier Bill Ready, toppsjefen i Pinterest. 

Han sier at AI gir deg alt for å få deg til å fortsette å se. 

– De sier de bare gir deg det du vil ha, men er det dette du egentlig vil ha? Er dette dine valg eller det vi vil for de unge? Det tror ikke jeg. Og med kraftigere AI i framtiden vil det bare bli verre for vår mentale helse, mener Ready.

Nå har Pinterest, som det første selskapet, skrevet under på noe som heter for the Inspired Internet Pledge.

 Åpenhet og bedre psykisk helse

De som skriver under skal jobbe sammen mot et felles mål; Å lage internett til et sunnere og snilllere sted for unge folk.

Det er Digital Wellness Lab ved Boston Children's Hospital i samarbeid med Pinterest som står bak det hele.

Nå vil de ha de andre tech-selskapene til å bli med på dette. Men det krever at de følger de tre reglene som er satt for å få være med. 

Åpenhet og bedre psykisk helse er stikkordene.

Det første er at man må justere algoritmene for å satse på velvære. Så for å få være med må man bygge og utvikle produktene sine for å gi sunnere produkter til forbrukerene.

Det andre er lytt og handle. 

Når du signerer må du lytte til og lære fra dem som har opplevd hat online og handle deretter. 

– Dette er et globalt problem og det må løses, sier Ready.

Den tredje regelen er at du forplikter deg til å dele.

Du må dele hva du har lyktes med og hva du har bommet på.

– Sammen kan vi lage internett til en sunn plass for alle, særlig for de unge, sier Ready.

Både Ready og Mallard frå Pinterest innrømmet at de selv hadde gjort mange feil som plattform gjennom årene, men har nå tatt flere konkrete grep.

Blant annet så forer de ikke brukerene med innhold som algoritmene mener de må se mer av, men brukerene får opp innhold basert på hva de selv har lagret. De forbyr filter på bildene som får folk til å se bedre ut og de har forbudt annonsering for produkter som skal gi deg vekttap.

Tapte store penger

– Det tapte vi store penger på, men vi visste at det påvirket brukerene våre negativt, sier Mallard. 

Når du søker på sminkeprodukter eller hårprodukter kan du velge din hudfarge og hårtype og få mer relevante treff for det. 

En undersøkelse Pinterest har fått utført viser at brukerene forlot app-en mer lykkelige enn før. Undersøkelsen er gjennomført i flere land.

Særlig det at de har begynt å lagre ting etter hva folk vil ha og ikke etter hva app-en tror de vil ha, har gitt gode resultater.

– Det som kom til topps var mye mer positivt, sier han og legger til at verden trenger et bedre internett. 

– Og jeg vil være med og bygge det. Det vil få svært stor innflytelse på folks liv, men vi kan ikke gjøre det aleine, sier han og forteller at det var ikke tilfeldig at de lanserte denne kampanjen i Cannes forran flere hundre kreative mennesker fra hele verden.

–Stem med pengene og krev større endring fra SoMe-selskaper. Og om vi i Pinterest ikke holder løftene våre, ikke reklamer hos oss. Hold oss alle sammen ansvarlige!

Powered by Labrador CMS