TRY-duoen har lært seg å drepe hverandres ideer
I snart sju år har Eirik Sørensen og Caroline Riis jobbet i tospann. Mandag vant de gull i Cannes og røper hvorfor samarbeidet fungerer så bra.
(CANNES): Mandag kveld hadde TRY mye å juble for i Cannes. Først ble det sølv for «Babyboom»-kampanjen for IKEA, før suksessduoen med Caroline Riis og Eirik Sørensen, kunne innta scenen under kveldens prisutdeling for å ta imot gull. Det var to glade kreatører på den røde løperen like etter utdelingen.
– Wow! Vi vet at nåløyet og nivået er så ekstremt høyt, så dette er vanvittig gøy, sier Riis og Sørensen til KOM24.
Lagt merke til internasjonalt
Årets gull-løve er en ren reprise fra i fjor. For andre året på rad henter TRY-duoen gull sammen med IKEA i kategorien Print & Publishing. I fjor vant kampanjen «The Trash Collection», i år var det oppfølgeren «The Life Collection», som begeistret juryen til gull.
– Vi synes det er en veldig kul kategori å prøve seg på, for det er noe veldig klassisk og umiddelbart med print-kategorien som er ekstra utfordrende, sier Riis.
Vinner- kampanjen spiller videre på The Trash Collection, som falt i så god smak at IKEA Norge fikk i oppdrag om å produsere en internasjonal oppfølger.
– Det var nesten litt vanskelig å ta innover seg – for det er ikke hver dag man får slike forespørsler. Vi prøver hele tiden å lage ting som blir lagt merke til, og da var det ekstra motiverende at IKEA internasjonalt ga oss den muligheten, sier Sørensen.
The Trash Collection fokuserte på gjenbruk av møbler og opplyste om hvilke tiltak IKEA gjør for å bidra til at færre møbler kastes. Møblene i kampanjen ble funnet på søppeldynga, i borettslag, i skogholt og på gata.
The Life Collection er en av flere kampanjer som løfter IKEAs overordnede mål om å bli hundre prosent sirkulære og klimapositive innen 2030. Oppfølgeren forteller alle historiene om hvorfor man ikke trenger møblene sine. Sammen med produksjonsselskapet Aparent, samlet TRY inn møbler som følge av skilsmisser, dødsbo, nybakte småbarnsforeldre eller fra folk som var lei av møblene sine.
Gårsdagens løve er Sørensens tredje, som ligger en løve foran Riis. Total har TRY hentet fem gull-løver i Cannes Lions historien.
Dreper ideer
Det nærmer seg sju år i makkerpar for Riis og Sørensen, som forteller at samarbeidet bare blir bedre og bedre.
– Vi jobber utrolig bra sammen. Og er det noe man lærer seg når man jobber sammen i par, så er det at man må være flink til å drepe hverandres ideer. For det må man jo innimellom, sier Sørensen.
Og legger til:
– Det ikke alle vet når man jobber to og to, er at man må faktisk jobbe sammen en stund for å både kunne lage ideer, men også for å lære seg å velge bort ideer.
Riis forteller at de har kommet til et punkt hvor de sjelden dreper ideer.
– Vi har kommet til det punktet at vi merker på den andre om det er noe å jobbe videre med. Vi kjenner hverandre så godt og dynamikken mellom oss er på topp.
Og de er fulle av lovord om hverandre.
– Det beste med Caroline, i tillegg til at hun er så utrolig flink kreativt, er at hun har så mye energi. Hun kan alt, også gir hun alltid skikkelig gass.
Riis sier hun digger makkeren sin.
– Han er en idémaskin. Eirik ser på alt som en mulighet med stor optimisme. Jeg vet at det kan skje noe gøy på jobb hver eneste dag – bare fordi jeg jobber man ham.
Vanskelig å vinne gull
Mandag kveld var kun deler av TRY-gjengen på plass.
– Jeg skulle egentlig ikke til Cannes før på tirsdag, men kjøpte en Flex-billett og er veldig glad for at jeg dro ned en dag før.
Riis derimot kaller seg selv for en evig optimist.
– Og derfor tar jeg første fly ned hvert eneste år. Men jeg må oppriktig si at jeg er veldig overrasket i år fordi det er et tøffere år der vi har sendt inn færre bidrag. I tillegg nådde ikke kampanjen opp i Eurobest, så vi visste virkelig ingenting om hvordan den ville bli mottatt her nede. Dette er en konkurranse det er vanskelig å vinne gull i, så man kan ikke gå inn med en tro om å vinne – selv om det selvfølgelig er lov med et lite håp.