– TRY var lenge med å kjempe om årets Grand Prix
Juryformannen i print-juryen er full av lovord om TRYs gullvinnende IKEA-reklame.
(CANNES): – Første gang jeg så den tenkte jeg at dette er virkelig, virkelig modig.
Det sier jurypresidenten i Print & Publishing-juryen i årets Cannes Lions, Ali Rez, Chief Creative Officer, Impact BBDO, til KOM24.
Mandag ble det kjent at TRY Reklame gikk helt til topps på Cannes Lions første prisutdeling for deres Life Collection for IKEA.
– Modig
TRY gikk til topps i kategorien D04 (Social Behaviour) hvor de kjempet mot blant annet George Clooneys The Clooney Foundation, Burger King og Heinz for å nevne noen.
Juryformann Rez kaller TRYs kampanje for IKEA for modig.
– Hvem kaller kampanjen sin for The Death Collection i det hele tatt? Det er imot alt en kunde ville sagt ja til, men kunden sa ja til det. Det var utrolig modig og det er en god sak, det er bærekraft, resirkulering, men mer enn det er det måten de gjennomførte det på. Det var utrolig flott, sier han.
Rez sier at det har vært mye snakk om generativ kunst hva som ser autentisk ut eller ikke.
– Jeg vet ikke om de har konstruert bildene, men de ser helt utrolige ut. Det ser ut som om noen bare har gått inn i noens hjem og tatt de bildene. Det er utrolig vanskelig å gjøre, sier han og kaller dem flotte i sin enkelthet.
Han drar og fram Skillsmissekolleksjonen deres.
– Gikk all in
– Merkevarer holder seg normalt sett vekke fra alt som har negative emosjoner, men her gikk de all in. Det er et utfall av en skilsmisse, la oss gjøre det til en vakker ting og vi er her for dem. Det er det modige som alle sammen satte pris på i juryrommet, utover tenkningen og gjennomføringen av kampanjen, sier han.
På pressekonferansen dro Rez TRY fram som en av dem som var med og kjempet om Grand Prix veldig lenge.
På spørsmål fra KOM24 om hva juryen mente TRY manglet i sitt produkt for å nå helt til topps mener han det egentlig ikke er noe.
– Men jeg tror alle blir sammenlignet med de andre og noen bare stikker seg ut. Enten er det håndverket som er bedre, konseptet eller resultatene er større. Alle de tingene er med i vurderingen, sier jurylederen som selv kunne se at det var en kampanje fra hans eget byrå som gikk helt til topps.
– I fjor vant TRY med The trash collection og i år med The Life collection, hva er det de gjør rett som sikrer dem to gull på rad for samme kunde?
– Mektig budskap
– Det begynner med noe negativt og det får oppmerksomheten din, i trash collection har du en møbelprodusent som viser møblene sine på en søppelhaug, det er det ingen som har gjort før, hvorfor vil du gjøre det? Men budskapet er så mektig at du får et budskap om en merkevare som vil gjøre noe godt med møblene og for planeten og det er en flott positiv tanke å slutte med og det er det som knytter det hele sammen. og det er det vi ser etter i print, sier han.
Rez sier at det er derfor print er så vanskelig. Du er avhengig av å ta tak i leseren på ett sekund og du må gjøre det uten bevegelige bilder eller musiker eller noe.
– Begge disse kampanjene gjorde dette skikkelig bra. Når du ser et bilde med The Death Collection så vil du bare lese videre, sier han.
TRY sikret seg også sølvet med deres navnekolleksjon for IKEA.
Rez kaller kampanjen for briljant og sier det er en flott måte å skape følelser til et produkt.
– AI ville ikke kunne forstå dette, dette er menneskelig og alle vil forstå det.