Kjetil Try: – Det ser bra ut
TRY med ni shortlists før festivalen i det hele har startet.
– Det høres jo bra ut. Print er en kategori som det er alltid tøff konkurranse i. Det er absolutt en god start.
Det sier en fornøyd Kjetil Try til KOM24.
Søndag kom de første nominasjonene til årets Cannes Lions, som er den 70. utgaven av festivalen og det haglet inn med norske nominasjoner.
Nord DDB fikk fire, Anorak og Kitchen tre hver og ANTI sikret seg en nominasjon. Men best av alle er det TRY som har gjort det med hele ti plasser på shortlist.
Åtte av dem kom i Print & , kategorien hvor TRY stakk av med gull-løve i fjor.
De andre nominasjonene kom i Outdoor og Industry Craft.
Alle nominasjonene er ulike jobber de har hatt for IKEA.
Kjetil Try skryter av kunden sin.
– Det er jo en kunde som er kjent for å lage god reklame. Selvfølgelig har det litt med deres forretningsidé å gjøre. Det er et konsept som alle skjønner og jeg tror alle som vokst opp med IKEA har et all right forhold til dem. Jeg hadde aldri vært i en annen møbelbutikk før jeg var 45, sier han.
Try mener IKEA har hatt mennesker verden over som vært modige og som kjøper gode ideer.
– De har skjønt markedsføring, mener han.
TRY reiser ned med 45 stykker til Cannes i år, noe som er litt færre enn de pleier å gjøre.
– Det er litt mer kostbart å dra og det er et år hvor vi og merker at det er et litt seigt marked, vi må prøve å tilpasse farten etter forholdene, sier han og legger til at det går bra for TRY og han har troen på at det kan ende skikkelig bra om andre halvår av 2022 tar seg opp.
– Hvor viktig er det å få mange nominasjoner i en konkurranse som Cannes Lions?
– For oss er det alltid viktig, både for di det er en slags bekreftelse på at vi lager kreativ reklame med veldig god kvalitet, men det er og viktig for selvfølelsen, sier han.
Han mener og at det er en god PR-effekt for dem og peker på at særlig for de kreative er det å vinne priser veldig høyt på agendaen.
– Og så er det moro og vi har aldri vært i Cannes uten å vinne løver, sier han.
Kitchen-sjef Haakon Dahl er godt fornøyd med tre shortlist-plasser til Kitchen.
– Først og fremst betyr det at vi er der vi ønsker å være i forhold til internasjonale Award shows. Men dette er nominasjoner, så mer skal deles ut etter hvert. Vi har et lite håp om å få mer enn nominasjoner, men nominasjoner aleine er stort for et norsk byrå i Cannes, sier han.
Det er en stund siden sist de fikk en løve til Kitchens lokaler. Nå kan de håpe på mer.
– Da får jeg håpe vi får noe å feire på sommerfesten på torsdag.
Eddie D´Sa i Nord DDB sier at det er en flott start på Cannes-uken å sikre seg fire nominasjoner allerede den første dagen.
– Så får vi se hvordan dette går, men vi følte at dette var en bra case for Cannes, sier han.
D´Sa sier han håper at de vinner en løve for jobben, men at det uansett er flott å komme på shortlist.
D´Sa er hjemme i Norge og byrået har bare sendt en liten delegasjon til Frankrike.