TRY vant Norges første gull i Cannes
Byrået åpner løve-kontoen med både gull og sølv mandag kveld.
(CANNES): Akkurat som i fjor er det TRY som henter hjem Norges første gull-løve på Cannes Lions første dag.
I fjor forvandlet TRY søppel til gull for IKEA med kampanjen «The Trash Collection», som ble vunnet i kategorien Print & Publishing.
I år var det nok en IKEA-kampanje som gikk helt til topps, og TRY kunne slippe løs jubelen for gull med «The Life Collection». Også dette gullet ble vunnet i kategorien Print & Publishing.
Suksess-duoen bak kampanjen er TRY-kreatørene Caroline Riis og Eirik Sørensen, som har jobbet sammen de siste sju årene.
Vinner- kampanjen spiller videre på The Trash Collection, som falt i så god smak at IKEA Norge fikk i oppdrag å produsere en internasjonal oppfølger.
Mens The Trash Collection viste IKEA-møbler hentet rett fra søppeldynga, handler oppfølgeren om alle historiene og årsakene til at man ikke lenger trenger møblene sine.
The Life Collection er en av flere kampanjer som løfter IKEAs overordnede mål om å bli hundre prosent sirkulære og klimapositive innen 2030.
Det er filmproduksjonsselskapet Aparent som står bak produksjonene på begge kampanjene – som har stått til gull i verdens største reklamekonkurranse.
Men gull var ikke det eneste TRY kunne ta med hjem fra storsalen «Lumiere» mandag kveld. Byrået må også gjøre plass til en sølv-løve for IKEAs navnekatalog «Babyboom».
IKEA og TRY har samarbeidet siden august 2019.