Slik får du fart på sosiale medier: – Ikke vær en dørmatte
Kritikk kan blant annet møtes med humor i sosiale medier, mener Katinka Sletten.
(ULLEVÅL): Social Media Days er i gang i Oslo.
Onsdag snakket fagansvarlig for sosiale medier i Synlighet, Katinka Sletten, om hvordan man som bedrift eller selskap kan skape engasjement i sosiale medier.
– Det handler i stor grad om hvordan man kan skape en såkalt «stopp-effekt». I sosiale medier bestemmer folk selv hvor raskt de konsumerer innholdet de kommer over. Men hvordan skal du få folk til å stoppe for å se hva du har publisert?, sa Sletten fra scenen.
Upolert
Mange aktører opptrer ikke ekte nok i sosiale medier, mener Sletten.
Dette spiller en viktig rolle dersom du ønsker at brukerne skal engasjere seg eller interagere med innholdet som din bedrift lager.
– Det å lage upolert innhold kan være vanskeligere enn mange tror. Du må tenke mer på hva du faktisk skal si, og ikke hvordan det skal se ut. Budskapet skal inneholde 80 prosent nytte for brukeren, og kun 20 prosent reklame.
Sletten mener at flere har forstått dette nå. Hun trakk blant annet frem eksempler fra merkevaren Coca-Cola, som har endret sin framgangsmåte i sosiale medier.
Tidligere publiserte de oppstilte og polerte bilder, men nå opptrer de mer personlig og upolert i sin markedsføring. Flasken med Coca-Cola er for eksempel ikke like synlig i alle innleggene deres.
– TikTok har jo faktisk dette som slagord når de sier «don't make ads make TikToks», sa Sletten.
Genuint
I tillegg til at innholdet bør være upolert, bør det også bære preg av genuin kommunikasjon, ifølge Sletten.
Her trakk hun fram et eksempel der den amerikanske snacks-produsenten Moon Pie la ut et bilde der de helt enkelt sa «Vi har disse kjeksene, vær så snill å spis dem». Innlegget spilte på humor, og skapte enormt engasjement.
Sletten mener også at man ikke skal være redd for å svare når kunder omtaler produktet ditt i sosiale medier.
– Ikke vær en dørmatte. Folk blir fort krenka nå om dagen, men det er mulig å bruke humor uten å støte noen. Vær gjerne litt «sassy». Det skaper en personlig tilknytning til merkevaren, og det blir gjerne en snakkis blant folk.
– Mange er redde for dette, fordi de ikke vil ta noen sjanser. Men folk irriterer seg gjerne over merkevarer som ikke tør å ha en personlighet. Da ender man opp med å ikke snakke til noen som helst.
Følelser
Når det gjelder det å vekke følelser i sosiale medier, tror Sletten at mange kan hente inspirasjon fra redaksjonelle medier.
– Det å vekke følelser er det viktigste av alt, men også det vanskeligste. Mange medier bruker provokasjon for å skape engasjement. Det er også mulig for kommersielle selskaper, men vær forsiktig slik at du ikke ender opp med å kaste stein i glasshus. Men vær tabloid, og tenk gjerne litt som VG.
Det viktigste for å skape følelser i sosiale medier er uansett å ha dyktige ansatte i kommunikasjonsavdelingen, la hun til.
– Humor fungerer klart best hvis du virkelig får det til. Et tips her er å følge med på det som skjer i nyhetsbildet. En kan også produsere rørende innhold. Og man trenger faktisk ikke dyrt utstyr. Veldig mange lager godt innhold med sin egen smarttelefon, avsluttet Sletten.