Social Media Days:
Drømmer du og bedriften din om å lykkes på Linkedin? Her får du svarene du leter etter
Slik får du engasjementet du drømmer om, i følge svensk ekspert.
(Ullevaal): – De vil nok ikke innrømme det selv, men pandemien var kanskje det beste som kunne skjedd for Linkedin. Folk gikk der for å klage, syte og søke. Det har ført til vekst på plattformen.
Det sier svenske David Larsson, Chief Strategy Officer i Trickle på årets utgave av Social Media Days.
Rundt 400 mennesker som jobber med sosiale medier er samlet på Ullevaal stadion for å lære mer om det som er viktig innenfor sosiale medier nå.
Larsson kom med flere tips til hvordan både privatpersoner og bedrifter kan lykkes på Linkedin uten å bruke en eneste krone.
De siste to årene har den Microsoft-eide plattformen hatt en medlemsvekst på 34 prosent og det er snart en milliard mennesker som har en Linkedin-konto. Rundt to millioner av dem er norske.
Larsson mener Linkedin sin tankegang er veldig annerledes.
Ta bilder av deg selv!
Han sier at deres tankegang er at tid er penger. At man på Meta og TikTok og de andre plattformene bruker du tiden din, mens på Linkedin investerer du i tiden din, for du gjør det for å få noe igjen.
– Men om det er helt sant skal jeg la være usagt, men det er greit å vite hvordan de tenker for å hacke plattformen, sier Larsson.
Han sier og at mange av brukerne på Linkedin ikke har andre sosiale medier-profiler. 20 prosent av Linkedin-brukerne er ikke på Facebook og hele 61 prosent er ikke på Snap.
Men hvordan lyktes på Linkedin om du ikke vil bruke penger om du er en vanlig bruker?
Post selfies!
– De får tre ganger så mye engasjement som andre poster på Linkedin, sier han.
Men når du først har postet en selfie og du mottar svar er det veldig viktig at du poster svar på alle kommentarer i løpet av tolv timer.
– Om du bruker lengre tid dropper algoritmen deg, sier Larsson.
Samtidig er det viktig å huske på Linkedins First engagement-rule.
– Det som blir gjort først er det algoritmen fanger opp. Så om du først får en like og så en kommentar, så tolker den det som en like. Så få folk til å skrive før de gjør noe som helst annet, understreker han.
I tillegg til å poste bilder av det selv bør du skrive lange poster, gjerne 2000 tegn og bruk mye emneknagger.
– Minst tre, men husk mindre enn ti.forteller han.
Han oppfordrer også folk til å dele PDF-er, videoer, meningsmålinger og mange bilder er bra.
– Men ikke post linker! De vil holde deg på plattformen, sier han.
Mennesklig sjekk av postene
Er du en bedrift som vil lykkes på Linkedin uten å bruke penger er det mye likt, men det er noen ting du må kunne.
Blant annet må du skjønne at du må bli venner med Linkedins seint-tenkende algoritme.
– Dette for at Linkedin vil unngå spam for enhver pris. Så mennesker leser posten og er med på å vurdere om postene fortjener eksponering, forteller han.
Derfor sier han at man må ikke være for aktive på Linkedin fra en side.
Han advarer mot å poste annenhver time og sier at noen ganger i uken kan være nok.
– Ikke post annenhver time, tre timer mellom postene er bra. Men jeg har og sett at det er bedre å poste to ganger i uken enn fem, sier han.
Der man som privatperson er oppfordret til å skrive langt, er det omvendt for en side.
– Ikke skriv mer enn 400 tegn, bruk få emneknagger og må du bruke dem tenk i denne rekkefølgen: brett, nisje, eksakt, sier han.
– Klarer du det blir du belønnet
Han eksemplifiserer det at hadde han skrevet en post fra Social Media Days hadde han først brukt en bred emneknagg som #markedsføring, deretter nisjen og så til slutt eksakt #socialmediadays.
Han er og tydelig på at man må bruke et språk folk kjenner, så de finner posten din når de søker rundt på Linkedin.
Som på private kontoer så skal man ikke lenke vekk og man skal tagge maks fem brukere i teksten.
– Og om de ikke interagerer med den posten vil det gå skikkelig dårlig med den, sier han.
Videre sier han at historiefortelling er viktig. Et tips er å spille på følelser
– Humor tar mer og mer plass, sier han.
Han oppfordrer og å få noen interne, som har stor rekkevidde til å bygge sitt samfunn på vegne av bedriften. Det mener han bedriften vil tjene på over tid.
– Linkedin vil at brukeren skal bruke tiden sin der, klarer du det blir du belønnet.