Mats Thorbjørnsen snakket om syv ulike trender innen sosiale medier.

Disse trendene vil påvirke din SoMe-strategi framover

Nordmenn bruker to timer om dagen på sosiale medier. Likevel har ikke alle bedrifter hentet ut potensialet som ligger der.

Publisert

(ULLEVAAL): Under Social Media Days på Ullevaal stadion i Oslo åpnet Mats Thorbjørnsen fra byrået Synlighet med å presentere flere viktige trender i sosiale medier.

Thorbjørnsen startet med å fremheve viktigheten av å ha en god strategi.

– En strategi for meg er en plan og en retning med et tydelig mål. Nordmenn bruker to timer daglig i sosiale medier, og veldig mange er der fordi de ønsker å kjøpe noe, sa han fra scenen.

Video

Thorbjørnsen jobber som digital rådgiver i Synlighet. Den første trenden han var innom handlet om bruken av video i sosiale medier.

– Dette er definitivt det som «alle» fokuserer på, og det kommer til å være viktig i mange år framover. Det å lage innhold som er tilpasset kanalen du bruker og målgruppene du skal treffe, er veldig effektivt.

Selv om de fleste nordmenn fremdeles er å finne på Facebook og Instagram, er TikTok den kanalen som har vokst mest siden 2019.

Thorbjørnsen la vekt på hvordan sosiale medier gradvis ligner mer på søkemotorer.

– Flere har kastet seg på dette. TikTok Search Ads er et godt eksempel, og kommer til å bli brukt mye framover.

Influensere

Markedsføring knyttet til influensere blir mer og mer utbredt.

– Dette henger sammen med video, da influensere bruker video i stor grad. Tidligere var innhold som dette organisk og gratis. Nå blir influensere betalt som frilansere for å lage innhold til ulike merkevarer. Dette vokser raskt, sa Thorbjørnsen.

Et tips er å ikke se seg blind på antallet følgere, la han til.

– Alle influensere har ikke like mange følgere som Sophie Elise. Men finn heller de influenserne som har en følgerbase du ønsker å snakke til. Over 50 prosent av brukere kjøper noe på en anbefaling, og nesten 50 prosent stoler på influenserne de følger.

Audio

Podkast er blitt større enn tradisjonell radio, og det ligger også et stort potensial her, ifølge Thorbjørnsen.

– Podkast-lytterne er unge, de har relativt god råd og holder til i storbyene. De er med andre ord en veldig interessant gruppe mennesker for markedsføring.

Thorbjørnsen snakket også om personvern, kundeservice, AI og bærekraft som viktige trender.

Powered by Labrador CMS