Bente Kvam Kristoffersen i Trigger sier at høstens resultater vil legge føringer for deres 2024 budsjett. Med det er hun omtrent aleine i bransjen i å bekrefte at det er tøffere tider. Hverken Per Høiby i First House, Andreas Wabø i Hill+Knowlton, Guri Størvold i Zynk eller Tim Peters i Kruse Larsen melder om sparetiltak eller mer utfordrende tider i 2023.
Bente Kvam Kristoffersen i Trigger sier at høstens resultater vil legge føringer for deres 2024 budsjett. Med det er hun omtrent aleine i bransjen i å bekrefte at det er tøffere tider. Hverken Per Høiby i First House, Andreas Wabø i Hill+Knowlton, Guri Størvold i Zynk eller Tim Peters i Kruse Larsen melder om sparetiltak eller mer utfordrende tider i 2023.

Ingen krise i kommunikasjons­bransjen – kjører på som før

KOM24 har tatt tempen på kommunikasjonsbransjen. Der er det omtrent ikke noen nedkjøling, mener byråtoppene selv. 

Publisert

I desember 2022 hadde KOM24 en ringerunde til byråtoppene i kommunikasjonsbransjen for å sjekke om det var frykt for dyrtid i bransjen. Det var det absolutt ikke og de fleste kjørte på som vanlig. 

En runde KOM24 har gjort hos de aller største byråene viser at de heller ikke ser særlig mørkt på verden i 2024.

– Ikke behov for sparetiltak

– Vi har ikke gjort noen sparetiltak utover det vi gjør hvert eneste år. Vi er veldig opptatt av å holde kostnadene så lave som mulig. Men om du tenker på at det er litt mørke økonomiske utsikter, så har ikke vi behov for noen sparetiltak, sier daglig leder i First House, Per Høiby, til KOM24.

Byrået med noen og 40 ansatte hadde i fjor en byråinntekt på 131,6 millioner kroner og Høiby sier at de i år hadde en halvårspassering for i år som var litt bedre enn 2022. 

– Samtidig så merker vi at beslutningsprosessene tar litt lengre tid og oppdragene har litt kortere varighet nå enn tidligere, sier han og mener det er naturlig i en tid der mange er opptatt av å spare penger.

– Vi er tilfredse med situasjonen, gitt den mer krevende økonomiske utsikter, sier han.

Det området de de merker størst nedgang på er innen finansiell kommunikasjon hvor det er nesten ikke børsnoteringer og det er mindre transaksjoner i sin alminnelighet.

Men samtidig har etterspørselen etter politiske risikovurderinger fra utenlandske aktører økt betraktelig. 

– Men det og begynt å fade litt ut, for Norge har blitt et mindre attraktivt investeringsland i lys av de rammebetingelsene som næringslivet nå har fått, mener han. 

– Vi er ekstra nøysomme

KOM24 har vært i kontakt med en rekke av de største byråene og det er bare i Trigger man melder om at alt ikke er rosenrødt, selv om det ikke er krisestemning i Torggata.

– Vi er ekstra nøysomme i år særlig med tanke på eksterne innkjøp og reisevirksomhet for å nevne noe, skriver byråsjef Bente Kvam Kristoffersen.

Hun melder om tøffe pitcher for tiden og sier at de ikke vet hvordan neste år blir, budsjettmessig enda.

– Hvordan høsten utvikler seg videre vil sette føringer for hvordan vi planlegger for neste år, skriver hun.

Som KOM24 har skrevet om før har Nucleus vært gjennom en tøff vinter. Det kjenner de på fortsatt.

– Prispress, kostnadsutviklingen i samfunnet og den teknologiske utviklingen bidrar til å gjøre det mer utfordrende å drive byrå enn før. Vi gjorde grep i vinter for å tilpasse oss den nye markedssituasjonen og er nå godt posisjonert for lønnsom langsiktig drift i dette markedet. Samtidig er det en ting vinteren lærte oss og det er at forholdene kan endre seg utrolig fort, bare på noen uker, skriver styreleder Atle Hommersand. 

Kruse Larsen kutter ned på snopet

I Kruse Larsen har de vokst fra å være 16 rådgivere i 2018 til å være 33 rådgivere fordelt på to byråer i 2023. 

Beskjeden derfra er at de har et fokus på å være kostnadsbevisste. Men at det ikke alltid er like lett.

– Men har også i 2023 endt opp med å prioritere å holde energien og hyggen høy. Det viktigste er alltid å legge best mulig til rette for å levere for kundene, skriver partner i Kruse Larsen, Tim Peters.

Peters skriver at 2023 så langt har vært et enda travlere år enn 2022. 

De kommer også til å bruke mye penger på sine ansatte i 2024, for å gi rammer så de leverer best mulig for sine kunder.

– Det koster, fra å få inn en personlig trener hver uke, til relevante internsamlinger utenlands og i Norge, til jevnlig å gjøre morsomme ting sammen. Vi har vært Miljøfyrtårn siden 2019, og gjør noen justeringer for å kutte matsvinn og avfall. Ellers serverer vi nå nesten bare godteri på fredager, men det er et helsegrep, skriver han.

I TRY Råd er beskjeden at man har prioritert vekst fremfor marginer siden starten for fem år siden.

I 2022 kunne de notere seg for 104 millioner kroner i byråinntekt. 

– Vi er på rett vei mot et plusstegn i boka, men som mange andre bedrifter i Norge vil nok ikke 2023 bli et rekordår, skriver den nye TRY Råd-sjefen, Stine Grøndahl Sesseng.

De fleste byråtoppene unngår å svare direkte på KOM24s spørsmål, men de fleste bekrefter at det går bra med den.

Blant dem er Andreas Wabø i Hill+Knowlton.

– Fokuset nå er først og fremst økt offensivitet i topplinjen og ikke kostnadskutt og permitteringer, skriver han i en e-post til KOM24.

H+K ser positivt på framtiden

Han skriver videre at de er godt i gang med implementering av ny strategi og at de er forberedt på et mer krevende marked.

– H+K er for tiden under restaurering, og det tar tid, men jeg ser positivt på fremtiden og forhåpentligvis vil grepene vi tar i 2023 gi utslag i 2024, skriver han.

I Geelmuyden Kiese er signalene fra Severin Roald mye de samme.

– Her ønsker vi vekst i årene som kommer både i Norge, Sverige og Danmark. Det betyr også jakt på flinke folk, skriver han.

Han skriver at de ikke har satt i gang ekstraordinære sparetiltak og selv om det er tøft for noen bransje

– Det at det er et tøft marked for noen bransjer betyr igjen ofte muligheter for vår bransje.

Akkurat de samme ordene bruker Ole Christian Apeland. Han sier det ikke er aktuelt med kutt hos dem.

– Vi skal fortsette å skape og fortelle historier som forandrer, slik vi lover kundene våre, skriver han.

I Zynk planlegger de for vekst i 2024. Noe av det kan de på grunn av det Guri Størvold kaller lange kundeforhold.

– Det er alltid en tøff kamp om kunder, og vi tror det vil fortsette gjennom vinteren. Vi har stort sett lange kundeforhold, så for oss er mye av jobben å følge opp eksisterende kunder, skriver hun.

Marius Vegheim er ny daglig leder i Mørland & Johnsen. Han melder om at de nettopp har ansatt en person og at det er muligheter for dem å ansette flere. 

Sluttet med budsjett for to år siden

– De urolige tidene påvirker markedene hvor våre kunder operer, men vi opplever at det er god etterspørsel etter våre tjenester. Vi ser positivt på fremtidsutsiktene til selskapet, og dersom vi finner de riktige personene vil vi vurdere å gjøre ytterligere ansettelser i perioden som kommer, skriver han.

Managing partner, Håkon Mathias Rønning melder om en vekst på i gjennomsnitt 20 prosent årlig siden oppstart og de ser ingen mørke skyer i horisonten akkurat nå.

– Budsjetter sluttet vi med for to år siden. Vi setter oss mål, lager prognoser og drøfter sammen hvordan hver enkelt kan bidra best mulig til å nå målene vi setter oss.

Powered by Labrador CMS