Økte priser og strømkostnader: Norske kommunikasjonsbyrå tar ikke sparegrep
Mens norske mediehus har begynt å forberede seg på tøffere tider i 2023, tar norske kommunikasjonshus det hele med større ro.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Så langt har vi ikke hatt noen behov for å sette i gang verken innstramminger eller sparetiltak. Men vi følger som alltid nøye med på alt som har med økonomi å gjøre, sier ny byråleder i Nucleus, til KOM24.
Det nærmer seg ett nytt år med stormskritt og nye budsjetter skal lages.
Europa er i krig, matvareprisene skyter i været, strømregningene er rekordhøye, renta stiger og økonomien er mer urolig enn på lenge.
– Ikke iverksatt tiltak
I forrige uke kunne vi lese i Medier24 om en mediebransje som forbereder seg på tøffere tider.
Giganten Amedia har varslet et sterkere kostnadsfokus, Story House Egmont har satt i verks ekstraordinære tiltak, TV 2 varsler at de jobber nå med løsninger for ulike scenarioer, mens NHST har stanset noen rekrutteringsprosesser, og avventer å besette en del planlagte stillinger. Samtidig begrenser de reiseaktiviteten i konsernet.
Men hva gjør egentlig norske kommunikasjons og reklamebyrå?
– Vi følger naturligvis nøye med på den økonomiske utviklingen. Det er krevende tider for næringslivet. Både det internasjonale bildet og de innstramminger som følger av regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år har stor innvirkning på rammebetingelsene våre. Heldigvis har vi foreløpig ikke merket reduksjon i etterspørselen etter våre tjenester, sier Per Høiby i First House til KOM24.
– Dersom etterspørselen skulle endre seg er vi forberedt på det og vil oversette relevante tiltak når det kreves. Vi har ikke iverksatt ekstraordinære sparetiltak. Vi har kontinuerlig oppmerksomheten rettet mot oppdrags- og inntektsutviklingen, kostnader og effektiv drift, sier han videre.
I Kruse Larsen har de foreløpig ikke gjort noen sparetiltak.
– Ingen umiddelbare tiltak, men vi har planer for å spare kostnader om det blir nødvendig. Slik situasjonen er nå, har vi hatt behov for å ansette og bredde oss videre for kundene, sier Jan-Erik Larsen til KOM24.
Han sier at i urolige og usikre tider er det enda viktigere å være tett på kundene sine. Ikke minst for å sikre at de får den oppfølgingen og den helt spissede kompetansen de trenger.
– Ikke så sårbare
– Vi er dypt inne i mange næringer og sektorer som virkelig kjenner tiden vi lever i, på kroppen. Kjernen i alt vi jobber med er strategi, politikk og krisekommunikasjon. Det gjør at det nå er veldig travelt for oss. Det er tilpasningen til kundene våre som er prioritet, sier han.
I Trigger har de ikke iverksatt ekstra tiltak ut over det de uansett hadde gjort som er å sikre de beste avtalene på forsikringer, IT-utstyr, lisenser, forhandler med gårdeier og så videre, forteller byråleder Bente Kvam Kristoffersen.
– Vi måtte tilpasse oss veldig under pandemien og har nå en helt annen rigg og kundeportefølje. Vi er i gang med planleggingen av neste år og det er klart at det er vanskelig å budsjettere med dagens økonomiske situasjon som bakteppe. Vi jobber derfor med flere scenarioer når vi planlegger 2023 for å være så godt forberedt som mulig, sier hun til KOM24.
Heller ikke i Apeland har de iverksatt noen innstramminger eller sparetiltak.
– Vi konsentrerer oss om å gjøre best mulig innsats for kundene og skape verdi for dem, så får vi tro at de fortsetter å etterspørre våre tjenester. Min erfaring er at kommunikasjonsbyråer ikke er så sårbare i motgang som for eksempel reklamebyråer, sier Ole Christian Apeland til KOM24.
Det samme er signalene fra Geelmuyden Kiese.
– Fortsatt brus i kantina
– Markedet vil være preget av stigende renter, høy inflasjon, krig i Europa og økte kostnader for norsk næringsliv, det tror jeg de fleste byråer har registrert, men samtidig opplever vi stor etterspørsel og kommer til å passere ti ansettelser i 2022. Geelmuyden Kiese leverer et bredt spekter av tjenester noe som gjør oss mindre sårbare og foreløpig har vi ikke iverksatt større sparetiltak, sier Severin Roald til KOM24.
Men han legger også til:
– En sunnmøring vil uansett være forsiktig med pengebruken.
Sindre Beyer i TRY sier at det er ingen tvil om at vi går inn i mer urolige økonomiske tider. Men han mener at slike tider vil også gi nye muligheter og at å slå av volumknappen på markedsføring og kommunikasjon når økonomien går dårligere er en svært farlig strategi.
– I slike tider er det viktig å ta mer plass og være mer relevant for tiden man lever i, sier han til KOM24.
De har derfor ikke begynt noen innstramminger i TRY.
– Men vi er selvsagt bevisste på situasjonen vi kommer inn i og snakker åpent om det. Det er fortsatt brus i kantina og vi gleder oss til julebordet. Vi har i tillegg gjort flere initiativer overfor kundene hvor vi utveksler kunnskap om hva som nå blir viktig i tiden som kommer, sier han.