Eirik Øiestad i Släger mener kommunikasjonsbransjen trenger en realitetssjekk på elektrosjokknivå.

Släger-topp roper varsku – frykter kommunikasjons­bransjen ikke er klar for krisen han frykter kommer

Reagerer på det han kaller for stolleken i bransjen og savner langsiktig tenkning blant både ansatte og byråer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er ikke sånn at vi veit det kommer til å gå til helvete, men det er gode grunner til å anta at det kommer til å bli krevende for mange av kundene våre og folk flest i dette landet og verden rundt oss for den saks skyld. Da synes jeg det er forstemmende å oppleve en bransje som er preget av det svenskene kaller for glatt humør.

Det sier Eirik Øiestad i Släger til KOM24.

Han har, sammen med sin kollega Suzanne Bettum, gått gjennom 100 artikler publisert i KOM24 og Kampanje og han bekymrer seg over det de finner der.

Navlebeskuende og introvert

Mens verden er preget av stigende priser, høy inflasjon, krig og høye strømpriser, er budskapet fra norske kommunikasjons og markedsføringsbyrå at de ansetter folk.

– Som for de fleste virker å være en måte å reflektere at «det går bra og vi vokser og alt er fint», sier han.

Han kaller det hele for veldig navlebeskuende, introvert og bransjeorientert.

Øiestad sier at gravelysten kom siden han kaller seg selv orientert ut av Norge og sier at han der opplever en mye større bekymring.

– Gravingen var mer en reaksjon på at jeg ikke ser det reflektert i den bransjen vi er en del av, sier han.

Han sier at i Norge er det flere ting som truer bransjen. På den ene siden utfordres de av teknologi som automatiserer bort en del av de prosessene som fører til kommunikasjon og markedsføring. I den andre enden står management consult-selskapene. De rykker jo inn kjøper designselskaper, de kjøper reklamebyrå internasjonalt og bygger seg opp den veien.

Derfor lurer han på hvor skal de uavhengige byråene være i det landskapet der.

– Stolleken er spinnvill

Øiestad sier at de nå har behov for å kunne løse mer strategiske behov for kundene sine.

– Skal vi være relevante og gi råd for kundene våre så må vi være der og være mer strategiske. Vi må gå mer i dybden, være mer langsiktige og tilby kundene mer erfaring og kanskje en annen type erfaring, sier han.

Som en konsekvens av det har Släger landet på at de må ansette mer erfarne folk.

– Hvordan er det å ansette folk nå da?

– Stolleken som jeg kaller det, er spinnvill og henger ikke på greip med hvordan verden faktisk ser ut. Det synes jeg er en kortsiktighet som er problematisk.

Han sier han ikke har tall, men er sikker på at den gjennomsnittlige ansettelsestiden går ned. Han peker til tall fra USA som viser at de mellom 18–24 år bytter jobb vert 1,3 år.

– Den verden er ikke kompatibel med det vi skal gjøre for kundene våre, sier han og kaller det et kjempeproblem om folk begynner å planlegge sin neste jobb når de så vidt har begynt i sin nye jobb.

Han mener det går rett inn på det som han kaller for «vår tids tolkning av å være ambisiøs.»

Øiestad sier at man nå må være mer langsiktige og gå mer i dybden, at ansatte må ta seg tid til å lære seg noe og bli god i det og omsette det i verdi for kundene.

Savner en ærlig diskusjon

– For oss handler det å være ambisiøs om å ha påvirkning, da må man være langsiktig. Når man har den virvlende stolleken så klarer vi ikke å være langsiktige og å gå i dybden når det er markedet trenger, sier han og fortsetter:

– Det jeg først og fremst savner nå er en ærlig diskusjon om vi som bransje er godt rusta for tidene som kommer, sier han.

Øiestad mener det er hans og bransjens jobb å være bekymret nå. For selv om mange byrå har tjent gode penger de siste årene er det ikke representativt, mener han.

Han sier årsaken til det er at det er mye penger ute i kundesiden i markedet.

– Jeg mener du skal ikke ha vært noe geni for å gå med overskudd de siste årene. Det har vært en ganske enkel sak, men jeg tror det kommer til å se annerledes ut. Jeg tror det kommer til å bli tøffere på kundesiden og det treffer oss, sier han

Og det tror han bransjen er dårlig rusta for.

– Jeg tror vi har et fokus, at vi styrker laget. Men hva er de styrker laget for? Hva slags kompetanse er det man er ute og blafrer med? Det virker for meg som det er stoler som skal fylles, men ikke at det er en bevist tanke om at kundenes behov endrer seg og da trenger vi den og den kompetansen.

– Så du mener kommunikasjonsbransjen er ikke forberedt på det som ligger framfor oss?

– Det kan hende byråene er bedre forberedt enn det sakene reflekterer, men jeg får jo mistanke om hva som er fokus når du skanner 100 artikler og det er nesten ingen som handler om tidene vi lever i. Man får et utvetydig bilde av at fokus ikke er på at vi er på vei inn i den perfekte stormen med høye priser, høyre renter, inflasjon og høye strømpriser, sier han.

– Krevende

Det er 20 ansatte i Släger per i dag, det er fire mer enn ved årsskiftet. Øiestad sier at 2022 har vært et bra år for dem, men hvordan ser han på 2023?

– Oooohhh … Jeg har en tanke om at 2023 blir et spennende år

– Når en kommunikasjonsmann sier spennende så betyr det?

– Krevende.

– Men jeg hadde ikke gått ut som jeg gjorde om ikke jeg hadde en selvtillit på at vi står bra gjennom dårlige tider. Jeg tror vi er bra rigget og jeg føler meg veldig komfortabel med de ansettelsene vi har gjort og kommer til å gjøre og det at vi får inn mer erfarne folk er en trygghet når vi går inn i mer usikre tider kontra det å få inn uerfarne mennesker.

– Jeg er villig til å vedde 1000 kroner med deg; Om jeg spør ti bransjetopper i Norge nå svarer de nøyaktig det samme som deg.

– Det tror jeg du har helt rett i.

– Hva sier det? Er man redde for å være ærlige i denne bransjen?

– Jeg tror vi er redde for å framstå sårbare, sier han.

Powered by Labrador CMS