Brettforbundet landet Aker-avtale: – Ser på oss selv som en motsats
Mange i idretten sliter med å få inn nok sponsormidler. Forbundet for snowboard, surfing og skating mener de lykkes der andre mislykkes.
(SNØ, Lørenskog): Det er fredag ettermiddag, og de norske snowboardkjørerne er samlet i vante omgivelser i det store skianlegget utenfor Oslo.
I en avkrok er de samlet for å ta tester, og ved siden av seg har de flere bokser som det står «SUPERBA krill» på.
– Vi har satt i gang et samarbeid med Aker BioMarine, sier Thomas Harstad stolt.
Han er markedssjef i Brettforbundet. Samarbeidet er ikke et helt vanlig sponsorprosjekt, ifølge Harstad. Det skal gjøre prestasjonene til utøverne bedre på sikt.
– Vi har fått en innføring i alle helsefordelene som kommer av omega 3, som krill inneholder. Også har vi overført det til vårt tilfelle. Hva kan det gjøre for idrettene vi driver med rent spesifikt?, sier Harstad.
Flere fordeler
Etter en gitt periode skal utøverne ta nye tester for å se hvilke resultater krillen har gitt.
Matts Johansen, som er CEO i Aker BioMarine, lister opp en rekke helsemessige fordeler med produktet.
Samtidig sier han at snowboardkjørernes synlighet er en stor del av årsaken til at de ønsket et samarbeid.
– Det norske landslaget er best i verden, og er synlig over hele verden. Kina, USA og andre steder.
– I tillegg er Brettforbundet gode på inkludering, som er en verdi vi setter veldig høyt. Det ligger i kulturen til alle som driver på med disse idrettene, sier Johansen.
Han har selv bakgrunn som skater, og kjenner miljøet godt. Inne i avtalen er også Stiftelsen Vi, som blant annet jobber for at mennesker med funksjonsnedsettelser skal få en enklere vei inn i idretten.
– Vi startet med å stille noen krav, blant annet til Brettforbundet. De går ut på at vi vil se en konkret strategi eller plan for inkludering, før vi går inn med midler. De må vise oss hvordan de skal bli bedre på inkludering, sier Bjørnar Erikstad, som er daglig leder i stiftelsen.
Han er også tidligere seiler, og vet hvor mye det betyr at idretten jobber for å få inn de med ulike hindringer.
Beløp og tidsramme på avtalen mellom Aker BioMarine og Brettforbundet vil ikke partene si noe om. Men de forsikrer om at de ikke bare får betalt i krill.
– Vi får nok, og er veldig fornøyd med avtalen. Og den har en langsiktig horisont, også evaluerer vi den sammen over tid. Vi har også en sponsoravtale med Aker sentralt fra før, sier Bijora Sardarian, generalsekretær i Brettforbundet.
– En motsats
Flere aktører i idretten har en tøff oppgave med å samle inn nok sponsorpenger om dagen.
Både langrenn, hopp og friidrett har mistet samarbeidsavtaler som det ikke er enkelt å erstatte.
Med sine utøvere, som for eksempel Marcus Kleveland, har de blant annet en klar strategi som handler om sosiale medier.
– Vi ser på oss selv som en motsats til mange andre i idretten. Så «bold» skal jeg være. Vi blir ikke rent ned av folk som vil kaste millioner etter oss, men vi får nye henvendelser fra selskaper som ser markedsverdien vår. De ser at vi snakker til et globalt publikum, sier Harstad.
Også Matts Johansen legger vekt på måten utøverne oppfører seg på.
– Som selskap har vi mange muligheter til å gå inn med midler mange steder. Helt ærlig tror jeg dette er det beste vi kunne gjort. Sammen med Brettforbundet og utøverne får vi fritt spillerom, og vi opplever at de virkelig stiller opp, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no