Tom sa han skulle skape verdens beste branding byrå – nå renner kundene inn fra utlandet
– Det som er kult er at store internasjonale selskap tar kontakt med oss og de snakker ikke med noen andre.
(Bergen):– Jeg pleier å si til kundene mine at om du har en visjon om å komme deg noen plass om 15–20 år er den mest effektive måten å komme dit på å begynne å oppføre deg som om du allerede er der.
Det sier Tom Emil Olsen i brandingbyrået Kind til KOM24.
Byrået har hatt en eventyrlig utvikling og kan i år feire tiårsjubileum.
Godkjentstempel med Herman Friele
Tre år på rad er de kåret til «Global Agency of the Year» av World Brand Society i London og World Brand Design Society har rangert dem som verdens beste byrå og for noen år siden ble de kåret til europas beste byrå i en annen rangering.
Historien til byrået startet da Olsen traff den berømte veggen.
Han jobbet da i et byrå i Ålesund som kreativ leder, men etter å ha gått sykemeldt i tre måneder hadde han bestemt seg.
Han ville vekk fra Sunnmøre og han ville starte for seg selv. Det sto mellom Oslo og Bergen, men siden han hadde studert i Bergen hadde han et forhold til byen og han etablerte seg der.
Det første året jobbet de ikke med kunder fra Bergen i det hele. I begynnelsen synes de det var litt artig.
– Men så til slutt så ble det ikke noe artig lenger. Det ble bare dumt. Hvorfor vet ikke naboen hvem vi er?, spurte de seg.
Etter hvert dukket bryggeriet Sju fjell opp og Kind tok seg av brandingen deres.
Etter hvert kom Herman Friele inn som aksjonær, han sa at han kjøpte ikke bryggeriet, han kjøpte merkevaren og visjonen om hva det skal bli.
– Det var en fin fjær i hatten for oss, sier han og kaller det at Friele kom med som deres godkjenning i Bergen, sier han.
Samtidig har han vært opptatt av å tenke internasjonalt hele tiden og de har nå, i tillegg til et kontor i Oslo, avdeling i Aberdeen og Shanghai.
Også kundene de får er ofte internasjonale.
– Det som er kult er at store internasjonale selskap tar kontakt med oss og de snakker ikke med noen andre, sier han.
– Klør oss litt i hodet
Blant kundene som har tatt kontakt, og som han har lov å snakke om er blant andre Moët Hennessy.
– Vi har og store kunder vi ikke får snakke om, verdensledende selskaper, som tar kontakt og de snakker ikke med noen andre. Du klør deg litt i hodet og spør hvem pitcher vi mot og de sier ingen, vi snakker bare med dere, sier han fornøyd.
På det første styremøtet sa han at han skulle skape verdens beste branding byrå.
– Og det har vi etter alle solemerker skapt, sier han og sier at det føles helt fantastisk bra å ha gjort det.
Og her kommer det å vinne priser inn. For det er viktig for dem.
– Når vi vinner priser så ser vi at store kunder kommer, i alle fall de rette prisene, sier han.
Olsen mener at det å vinne priser gir dem et bedre renommé og anseelse.
– Du får en annen respekt enn når du bare var en bygdetulling fra Ulsteinvik som flyttet til Bergen og skulle starte byrå, sier han og ler høyt.
Men hvordan kommer man dit? En ting er store visjoner,, men man må jo bevise noe faglig for kundene sine også.
– Vi posisjonerer oss riktig mot den målgruppen kunden skal ha. Det er jo det det handler om. Om du ønsker å tiltrekke deg en kunde må du posisjonere deg riktig for at det skal skje. Du må snakke deres språk. Der har vi vært flinke, vi har vært veldig knallharde på det. ingen kompromiss på kvalitet, sier han.
Olsen sier at merkevarebygging handler om det du sier, det du gjør og det du leverer. Om det er avvik mellom dem blir du fort avslørt.
Appelerer til det emosjonelle
– Jeg pleier å si til kundene mine at om du har en visjon om å komme deg noen plass om 15–20 år er den mest effektive måten å komme dit på å begynne å oppføre deg som om du allerede er der. Og det tror jeg var litt av nøkkelen for oss og, sier han.
Kind har et holistisk perspektiv på merkevarebygging med et mantra som heter emosjonell merkevarebygging, som da leder til at det er forskjell på merkevare og varemerke.
– For oss er følelsen viktigere enn det du ser. For det er ekstremt mange stygge logoer som folk har et ekstremt sterke følelser til og det er ekstremt mange fine logoer som folk hater som pesten. En sterk merkevare skaper sterke følelser, enten så elsker du det eller så hater du det, sier han.
– Det definerer en sterk merkevare for meg. Men du skal bli likt av de som deler dine verdier, din målgruppe. Da må du kjenne deg selv, konkurrentene dine, målgruppen din og hvilke emosjonelle triggerpunkt de har.
– Frustrerende
Olsen peker på at 95 prosent av alle kjøpsbeslutninger er trigget av emosjonelle verdier og derfor utfordrer de kundene på hva slags emosjonelle salgspunkt vil de ut med.
– Hva er veien framover for dere nå?
– Trenden nå er at vi jobber med større brands, mer internasjonale brands, vi ekspanderer og vi ønske å ekspandere ved hjelp av flere norske ansatte, sier han.
Og det er en av kjernene i utfordringene de har framover.
Selskapet har nå ansatte fra Italia, Frankrike og Den dominikanske republikk. Men i Norge er det vanskelig å rekruttere.
Olsen sier at det er den største begrensningen for veksten deres og tror de fort kunne vært 30 ansatte om de hadde funnet de rette folkene.
– Vi har jobber til flere, sier han.
– Hva tenker du om vanskelighetene med å få tak i folk?
– Veldig frustrerende!