Netlife-sjefen lever etter denne regelen: – Sjefen sitter aldri
Har egen KPI på at han alltid skal være i bevegelse.
(Bergen):– Nå har jeg ikke plass. Sjefen sitter aldri, for hvis sjefen sitter, da er det sånn … For å skape aktivitet, da må man jo ha aktivitet. Da er det lurt å løpe rundt og snakke med kunder, potensielle ansatte og samarbeidspartnere.
Det sier Øyvind Storli Hoel i design- og teknologibyrået Netlife Bergen til KOM24.
Sammen med TRY Bergen har de nå flyttet inn i helt nye lokaler i Kong Oscars gate i Bergen sentrum.
Og der de fleste ansatte har valgt å ha faste plasser, vil ikke Hoel ha fast plass.
Han har som en av sine KPI-er at han hele tiden skal være på farten.
Pusset opp for 40 millioner kroner
– Så din jobb er å skaffe oppdrag og samarbeidspartnere og så skal folkene utføre jobben?
– Ja.
– Fungerer det i praksis?
– Ja, det har vi jo resultater å vise til.
– Hvor lenge har du hatt denne tanken om at du skal være på farten hele tiden?
– Nei … Jeg har jo sett at det har fungert, så mer og mer har jeg fått den tanken. Og nå har jeg vært bevisst på det når vi flyttet inn i lokaler her, sier han.
Netlife Bergen og TRY har nå leid tre etasjer i bygget som de siste årene har vært et gamlehjem men som for mange eldre nok er kjent som Vossapolet.
Nå er bygget pusset opp for 40 millioner kroner og for kort tid siden flyttet de to byråene som har funnet sammen inn.
– Nå har vi kontakt med gata og byen. Folk kjører forbi og går forbi og ser at vi er her, sier han og mener at lokalene er mer synlige og innbydende.
Hoel sier at rekrutteringskraften er god.
– Og kundtiltrekingskraften blir jo enda bedre av å være så synlig som vi blir nå.
Han peker på at det er lettere å invitere folk inn her enn da de satt i fjerde etasje i sitt forrige kontor.
Han sier at nå har de plass til å ha store og små kundemøter og de kan ha kundekvelder, invitere på større workshops, frokostmøter og kurs.
Hoel og Synnøve Vindheim Svardal i TRY Bergen har store ambisjoner for de nye lokalene.
De skal være langt mer enn en arbeidsplass for de rundt 30 ansatte.
Prøver å ta en posisjon i Bergen
– Vi skal bruke lokalene til å etablere et samlingssted, ikke bare for oss og våre kunder, men også for bransjen i Bergen. At alle kan komme inn her og få møtes og mingle og få påfyll, sier de og mener at Bergen trenger flere steder å samles for bransjen enn hva Salgs og reklameforeningen i Bergen, Kommunikasjonsforeningen og konkurrentene har.
– Så dere prøver å ta en posisjon i byen nå da?
– Selvfølgelig. Det er jo akkurat det vi prøver på, sier Svardal.
De siste årene har Netlife hatt lokaler i Vestre Torggate i Bergen, men etter å ha doblet seg i størrelse og funnet sammen med TRY har behovet for nye lokaler tvunget seg fram.
Saken fortsetter under bildeserien. Klikk på pilen oppe til høyre for å bla deg gjennom alle bildene.
Hoel sier at veksten har vært organisk og at den særlig skjøt fart etter at TRY kom inn på eiersiden i mars 2021.
I tillegg har kollegaene deres i Netlife Oslo hatt behov for bergenskontorets kompetanse.
– Med en gang TRY kom inn på eiersiden hos oss fikk vi jo store kunder i Bergen, som var veldig bra for oss. Da kan vi ansette flere folk, sier han.
I 2021 endte Netlife Bergen med en omsetning på 23 millioner kroner og et driftsresultat på 1,8 millioner kroner.
Tallene for i fjor er ikke klare, men Hoel sier at 2022 ble et bedre år og at 2023 har startet bra for dem.
– Vi merker jo at det er fortsatt etterspørsel etter tjenestene våre. Og så merker vi at markedet er ganske hett. Det er kamp om kundene. Det skal vi jo ikke legge skjul på, sier han.
Fortsetter å leite etter folk
Netlife får de to første etasjene i bygget, så kommer det andre leietakere og helt oppe på loftet skal TRY Bergen sine to rådgivere sitte sammen med konsulenter fra blant annet Skavl, Okse og Value.
Der jobber man fortsatt med å pusse opp lokalene og de regner med å kunne flytte inn i juni.
Svardal sier at de har fokusert på vekst gjennom Netlife, men at de i TRY blir kontaktet daglig av folk som har lyst til å jobbe for dem eller samarbeide med dem.
– Så jeg har ingen andre ambisjoner enn å fortsette å leite etter folk, sier hun.
– Har det vært vanskeligere å satse på kommunikasjonsdelen i Bergen enn du trodde?
– Ikke vanskeligere, det vil jeg ikke si. Miljøet er jo mindre, og man skal finne personer som passer, sier hun og legger til at de skal fortsette å være et alternativ for bransjen i Bergen.