Flytter inn i nye lokaler etter et sterkt 2024: – Jævlig hardt arbeid og litt stang inn
Byråene under Storm-paraplyen har fått et nytt hjem.
– Det er jo veldig enkelt. Når du har en regjering som ikke har flertall på Stortinget, når du har et byråd i Oslo som vi ser i disse dager som ikke har et flertall til å få et budsjett i havn her, så betyr det at det er mange steder å påvirke. Så det er en god situasjon for oss, og et komplisert politisk bilde gjør jo at vi som kan litt om dette, er etterspurt.
Det sier Peter Markovski i Storm Samfunn til KOM24.
– Det går mange SMS-er
Byrået hans er spesialisert på politisk og strategisk kommunikasjon og har opplevd en stor vekst siden oppstarten i 2022.
Nå er de sju ansatte og melder om vekst i både år og til neste år og. Jobben med å finne de rette kandidatene er i full gang.
– Det er mange SMS-er som går nå, ja, sier han.
Særlig mange SMS-er blir sendt når de ulike partiene har sine lister til stortingsvalget klare. Da er det mange som enten ikke får lov å være med videre i partiene sine eller det er mange som har meldt at de ikke vil være med videre.
Markovski sier at de får tilbakemelding på folk som sier nei og andre som holder døra oppe og er interesserte.
– Så det er mange kaffeavtaler og middager nå?
– Kaffe og lunsjer er det litt av, det er det, sier han.
Det tar han som et godt tegn.
– Det er at vi i det hele tatt vurderes betyr også at vi har utviklet oss og blitt større, og blitt en aktør som folk kan tenke seg å jobbe for. Det er også et bra tegn, sier han.
Men konkurransen er hard. Det er ikke slik at det bare er gjengen i Storm som er på jakt etter nye potensielle rådgivere med god kunnskap om det politiske spillet.
– Jeg er sikker på at det er folk nå i vinter som har avklart framtida si, som kommer til å få flere jobbtilbud og som kan velge å bruke det til å forhandle. Det ville vært lurt, sier han.
Og om ett års tid er det samme leiken igjen, etter at stortingsvalget er gjennomført.
En konsekvens av det er at lønnsnivået blir høyt.
– Vi er villige til å betale den lønnen som vi tror har en verdi for oss og for våre kunder. Og det kan jo variere veldig, sier han.
Både han og Marius Parmann i Storm Communications er sikker på at de må klare å konkurrere på betingelser. Men og at det koster.
– Vi ser jo det når vi skal gjøre opp året, så øker inntektene fint, men kostnadene følger og med. Økte lønnskostnader og husleie er hovedbestanddelen i våre kostnader Og det øker også hvert eneste år. Og det skal de jo også gjøre, sier han.
For Storm-husets del øker og leiekostnadene nå når de har flyttet inn i nye lokaler mer sentralt i Oslo sentrum. Nå er alle de fire selskapene, Storm Communications, Storm Samfunn, SMEH og Smør samlet på en etasje.
– Nå har vi plass til å vokse videre. Vi kan jobbe hver for oss som uavhengige byråer, men og samarbeide på en fin måte, sier Parmann.
Han sier at signalet skal være at de skal vokse framover.
– Alt tyder på at det også kommer til å skje. Vi har lagt bak oss et veldig fint år og har god fart inn i 2025, sier han.
Han vil ikke gå i detalj, men sier det blir vekst i både topp- og bunnlinje samt byråinntekt.
– Stang inn
– Vi er fornøyd. Men det har vært jævlig hardt arbeid og litt stang inn. Men og resultat av at vi har gjort de riktige valgene. Og det at vi går ut av 2024 på et godt sted gjør at vi kan fortsatt investere i nye folk og selskaper, sier han.
Et av satsingsområdene til Storm-huset er konferansemarkedet.
NHOs årskonferanse, Oslo Business Forum og DNB-konferansen er konferanser de er aktivt inne og jobber på.
– Det vi ser er at en del av disse aktørene som har slike konferanser har enda mer villighet til å bruke ressurser på å sette et avtrykk av konferansen, om det er et politisk gjennomslag eller synlighet til de riktige målgruppene. Så det ser vi at vi gjør en del mer av nå enn vi har gjort før, og det synes vi er veldig gøy, sier han.
Men han vil ikke gå i detalj på hvordan de faktisk jobber rundt konferansene.
– Men det handler jo egentlig om hvordan sørger man for at konferansen blir best mulig. Det er det jo mange aktører som kan, og så bruker de sånne som oss til å sørge for at kanskje større del av samfunnsdebatten i de dagene rundt konferansen handler mest mulig om de problemstillingene de er opptatt av, forteller han.
Han sier at det ikke er en stor del av businessen, men en morsom del av den.
Nå har de også blitt partner med E24 som arrangerer ledertalent-kåringene.
– Passer oss bedre
Parmann innrømmer at det er litt uvant for dem, for de har ikke gjort noe sånt før, og E24 har ikke har hatt et kommunikasjonsbyrå blant samarbeidspartnere.
Noe av vurderingen deres for å bli med på dette er at de er opptatt av framtidige ledere, men det har og en kommersiell side. De legger ikke skjul på at det kan gi aktivitet på lang sikt.
– Det er ikke lett å regne gjennom hvilken verdi det vil tilføre oss. Jeg tror det blir veldig gøy. Det har vært morsomt å jobbe med dette så langt. Og det er kanskje den sterkeste drivkraften, at vi går etter ting vi mener har noe å bidra, og synes det er morsomt å jobbe med. Og så kommer jo gjerne da noen verdier ut av det indirekte, sier han.
Markowski peker på at de driver ikke med tradisjonell markedsføring og mener at det ikke kler dem, men at dette kan kle dem.
– Å gjøre det på denne måten er noe som passer oss bedre, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no